KK-Modulelta puskulavakontti

Seppo Pentti

KK-Module esitteli Okrassa uuden PL 40 -puskulavakonttinsa, joka oli ajossa Kalajoella. Kalajoen Nelivedolle on toimitettu myös pidempi PL 50 -puskulavakontti kolmiakseliseen alustaan.

Perävaunuvalmistuksessa pitää ottaa uusia ulottuvuuksia ja kuunnella asiakkaiden tarpeita. Yksi mielenkiintoinen ratkaisu perävaunupuolella ovat puskukontit. Puskukontti ei ole uusi idea, mutta toteutuksia voidaan tehdä monella tavalla.

Kalajoen Neliveto ajoi koko sesongin yhdellä New Holland-ajosilppurilla, kun kuljettajista oli pulaa. Kun käytössä on vähemmän kuljettajia, pitää miettiä, miten sama työ saadaan aikaiseksi ja vaihtoehtona on ainakin toiminnan tehostaminen, silloin kuin se on mahdollista. Käytössä on tälläkin työmaalla aliurakoitsijan traktori ja kuljettaja.

Kalajoen Nelivedolla on ollut kesästä saakka käytössä KK-Modulen suunnittelema ja valmistama puskulavakontti kaksiakseliselle perävaunulle. Vaunu oli esillä Okrassa. Syksyllä käytössä oli myös uudempi pidempi kontti kolmeakseliselle alustalle.

Kuorman tyhjenemisen jälkeen ei tarvitse odottaa kipin laskemista, vaan vaunun kanssa voidaan lähteä saman tien ajamaan. Etulaita voidaan ajaa laidan takareunalle saakka ja lava tulee kokonaan tyhjäksi ilman muita temppuja. Laidan sivu- ja alareunassa on vahva tiiviste.

KK-Modulella puskukontin suunnittelu alkoi pari vuotta sitten. Kontti haluttiin sellaiseksi, että liikkuvia osia on mahdollisimman vähän. Tämä vähentää rikkoutumisen mahdollisuuksia. Puskukonttiin on rakennettu oma hydrauliikka, jolloin traktorin öljyt eivät turhaan sekoa perävaunun hydrauliikkaan. Traktorin hydrauliikalla pyöritetään moottoria, jonka akselin toisessa päässä on puskukontin pumppu. Tällöin ei kuivateta puskuvaiheessa traktorin hydrauliikkaa. Perävaunulle ohjaamoon tulevat omat ohjaimet, joilla ohjataan erikseen myös perälautaa, jolloin voidaan tehdä tiivistys.

Takalaidassa on pitkä sarana, joka antaa mahdollisuuden lavan nousulle ja laskulle. Takalaita laskeutuu kuljetusasentoon hieman vinossa, jolloin laita tiivistyy laskeutuessaan.

Perälauta puskukontissa on KK-Modulen perinteinen, hahloon lukkiutuva. Perälauta aukeaa, kun laita hieman sylinterin tullessa ulos nousee hahlossa ja laskeutuva perälauta putoaa viimeisenä hieman alaspäin. Lukitus ei tarvitse monimutkaista rakennetta. Puskukontissa lukitus on syytä olla pitävä, jotta perälauta ei aukea tiivistyksessä. Tiivistyksen pitää toki olla kohtuullinen, jotta paikat eivät ratkea, vaikkakin testivaiheessa ongelmia ei ilmennyt edes ylipaineella.Tässä vanhassa katetussa laakasiilossa vaunun kanssa voisi ajaa pitkää luiskaa kasan päälle, mutta sen jälkeen ei sovi kippaamaan. Puskuvaunulla tyhjentäminen kasan päällä on mahdollista.

Suurin etu puskukontista on tyhjennysvaiheessa, jolloin kuorma voidaan kaikissa olosuhteissa tyhjentää kasan päällä. Vaunun kanssa sopii kulkemaan myös vanhoissa matalissa siiloissa, jotka mitoitettiin pienemmille perävaunuille. Vaunun kuorman kanssa voidaan silloin ajaa kasan päälle ja samalla tiivistää rehukerroksia. Kun puskuvaunun kanssa voidaan haluttua nopeutta ajaa eteenpäin tyhjennyksen aikana, rehu saadaan levitettyä myös tasaisemmin siilolle. Tällöin tasoitus on nopeampaa ja päästään eteenpäin tiivistämisvaiheeseen.

Puskukontista purkaminen voidaan myös pysäyttää välillä, jos on tarve siirtää perävaunua toiseen paikkaan. Kippaamalla kasa on yleensä kerralla alhaalla, jos yhdistelmä liikkuu vähänkään eteenpäin.

Yksi sylinteri

KK-Modulen puskukontissa pusku tehdään yhdellä teleskooppisylinterillä loppuun saakka. Sylinteri on etuosastaan tuettu molemmin puolin laitaan ja kolmas tukipiste on lavassa. Sylinterin toinen pää on etulaidan lokosessa. 50-kuutioisessa vaunussa sylinterissä on kuusi mäntää. 40 kuutioisessa on viisi mäntää. Kuorman saa tyhjäksi minuuttiin ja kun kuorma on tyhjä, ei tarvitse jäädä odottamaan kipin laskua alas.

Sylinterille on edessä pukki. Pukin päällä on moottori ja pumppu samalla akselilla, jolloin traktorin öljyt eivät sekoa puskukontin öljyihin.

Kun kyseisellä kokoviljasadolla kolmeakseliseen 50 kuution vaunuun sopii pienen välitiivistyksen jälkeen kaksi kertaa enemmän tavaraa, niin kuin kahteen kaksiakseliseen 40 kuution vaunuun, se kertoo hieman välitiivistyksen mahdollisuuksista. Kaikki sato ei kuitenkaan tiivisty kuormassa nimeksikään.

Puskukontti on kätevä etenkin purettaessa kuormia matalissa tiloissa, kuten hakevarastoissa tai vanhoissa kuivaamoissa, jotka on mitoitettu nykyistä pienemmälle perävaunukalustolle.

Kalajoen Nelivedolla oli olemassa 10 vuotta vanha alusta, jonka päälle puskulava on asennettu. Alustalla ajetaan paljon muutakin. Perävaunu ei jätä pahaa jälkeä kääntyessään nurmella.

New Hollandissa on täyttöautomatiikka, mutta se ei toimi oikein, kun perävaunussa on poikittaistukia.

Lue lisää Bomechin tuotteista, joita KK-Module tuo maahan ja joita myös jälleenmyyjät myyvät.