Kireltä uutuus puutavarapuolelle

Seppo Kuisma Oy on tuonut markkinoille uuden kuormaimen pukin ja pukin rakenne on mallisuojattu. Kuormaimen A-rungon alle on koottu suojaan kätevästi hydrauliikkaventtiilit ja runkoon voidaan kiinnittää vaihtoehtoisesti kummat vain; teleskooppi- tai sammakkojalat.

Kiren uutta kuormainpukkia on kehitelty jo hetken aikaa. Ajatuksena on yksinkertaistaa valmistusta, mutta samalla jättää asiakkaalle valinnanvapaus ja jopa mahdollisuus vaihtaa jalkatyyppiä myöhemmin. Rakenne on kätevä, kun teleskooppijalkojan runkoputki on samalla rungon jäykiste. Ensimmäisen uuden mallisarjan kuormaajan ja perävaunuyhdistelmän sai käyttöönsä Jukka Keskitalo Huittisista.

Kiren uutta kuormainpukkia on kehitelty jo hetken aikaa. Ajatuksena on yksinkertaistaa valmistusta, mutta samalla jättää asiakkaalle valinnanvapaus ja jopa mahdollisuus vaihtaa jalkatyyppiä myöhemmin. Rakenne on kätevä, kun teleskooppijalkojan runkoputki on samalla rungon jäykiste.

Hydrauliventtiilit on sijoitettu kätevästi suojaan kuormainpukin alle. 

Tyyppimerkintä Jukan perävaunussa on 1202, jolloin kantavuutta on 12 tonnia ja pitkittäisiä runkopalkkeja on kaksi. Tikapuurakenne tekee rungosta vääntöjäykän. Kuormaajan tyyppi on 850, jolloin kuormaimen ulottuvuus on 8,5 metriä kahdella ylettimellä ja kyseinen malli on mallisarjan suurin. Kun ulottuvuutta on riittävästi, valittiin sammakkojalat.

- Tähän mennessä kukaan ei ole moittinut kuormaimen liikaa ulottuvuutta ja päätin, että kuormain saa mielellään olla reilu. Lyhyeksi jääneistä puomeista on monesti ollut kokemusta metsäajossa, Jukka kertoo.

- Olen vuosien aikana hakenut metsästä omat tuulenkaadot ja pystykuivat pois. Myös naapureille olen tässä lähiseudulla kuljettanut puuta, Jukka toteaa. 

Uusi kuormaaja tuli kuukausi sitten ja sen kanssa on harjoiteltu. Ohjaimiksi valittiin sähköisesti esiohjatut, mutta lyhyet vivut tuntuivat alkuun hankalilta.

Ohjainjärjestelmän valinta tehtiin käyttömukavuuden perusteella, mutta myös helpottamaan yhdistelmän kiinnitystä ja irrotusta. Kun vaunu kytketään koukkuun, kaksi hydrauliletkua ja johdot, voi työ alkaa. Kesän aikana vaunu otetaan monesti pois, mutta yhtä monesti se kytketään, kun aina on jotain nostettavaa. Jollei muuta, niin kattotuoleja tai muuta rakennustarpeita. Erilaisia laitteita myös korjataan ja niiden nostossa ja siirrossa käytetään kuormainta. 

Ohjaamoon tulee kuormaimelta ainoastaan ohjaimet sähköjohdon päässä. Se helpottaa sisustusta. Ohjainlaitteita ei ole laitettu vielä mihinkään kiinni.

- En ole rakennellut sille mitään telinettä, kun otan ohjaimet reisien päälle, on se tuntunut hyvältä työskestelyolosuhteelta tähän mennessä, Jukka kertoo. 

Jukka Keskitalo ajaa puuta Kiren metsäperävaunulla. 

- Tässä uudessa kuormaajassa on paluuletkun läpimitta riittävä, jolloin öljyn paluu ei ilmeisesti laita vastaa kuten aikaisemmassa kuormaimessa, Jukka toteaa. Kuormaimen rakenne on toki tehty järkevästi, jolloin hydrauliikka jaksaa vaivatta liikuttaa pääpuomiakin.  

Kuormaajan tyyppi on 850, jolloin kuormaimen ulottuvuus on 8,5 metriä kahdella ylettimellä ja kyseinen malli on mallisarjan suurin. 

Jukalla on myös lisäpumppu voiman ulosottoakselilla. Se on siitä kätevä, että moottorin kierrokset voivat olla alhaiset, öljyä kiertää traktorin kautta ja sitä myös suodatetaan koko ajan. Oikein käytettynä lisäpumppu on kätevä. Se pitää muistaa sammuttaa, kun hydrauliikkaa ei käytetä, jottei öljy turhaan lämpene.

Seppo Pentti, UU 6/2016

Käytettyjä metsäperävaunuja ja kaikkea muuta löytyy ajoon.fi-palvelusta