Uutiset

Yleinen

Kiertueella PEL-tuote eli ”Kivi-Pekka”, Valtra ja Turun Konekeskus

Multivaattori esillä

PEL-tuote, joka tunnetaan erityisesti kivenkeruukoneistaan esitteli kiertueella uutta monipuolista Multivaattoria. Multivaattori on hinattava työlaite, jonka kuljetuspyörät painavat työkoneen ylös keskeltä. Tällöin yhdistelmä on ketterä käännöksissä, kertoo Jussi Lappalainen PEL-tuotteelta,
Työasennossa Multivaattori kulkee etu- ja takapyörien varassa. Työkone säädetään pyörien avulla oikeaan korkeuteen. Pehmeissä paikoissa kannatusta voi hakea kuljetuspyöriltäkin.

Pyörät edessä ja takana

Multivaattorin aisasäätö on niveltyvä ja sillä säädetään vetolenkkikorkeus traktorin mukaan.
Aisa on pitkä, joten traktorissa voi olla myös levikepyörät.
Työasennossa edessä on kaksi pyörää maassa. Takapyörät ovat pienemmät ja ne liikkuvat tandemina. Takapyörät eivät ole siis samassa linjassa vaan limittäin, tällöin ne puhdistuvat itsestään. Kivet eivät myöskään jää renkaiden väliin.
Etu- ja takapyörät säädetään siten, että kone kulkee vaakasuorassa. Etupää on normaalisti mekaanisesti säädettävä. Lautaset ja takapyörien korkeus säädetään hydraulisesti.

Muokkausta

Muokatessa maata hanhenjaloilla, ne säädetään haluttuun, 10-20 sentin syvyyteen. Syysmuokkauksessa ei välttämättä käytetä lautasia ollenkaan mutta hanhenjalat muokkaavat tasaisen pohjan. Reunimmaiset, kierteiset hanhenjalat heittävät maata sisäänpäin, kun keskimmäiset varret ovat suorat ja muokattu maa leviää tasaisesti. Kun reunassa on heitto sisäänpäin, vältetään epätasainen muokkausjälki etenkin matalaan muokattaessa ennen kylvöä.
Jos tehdään kylvöalustaa, lautaset säädetään haluttuun 0-10 sentin syvyyteen, jolloin pinta hienonnetaan kylvökuntoon. Lautaset ovat kumisauvajousitetut. Reunimmainen lautanen estää maan lentämisen osittain sivuttain. Reunimmainen lautanen voidaan myös poistaa niin haluttaessa. Lautanen voidaan poistaa esimerkiksi syysmuokkauksessa.
Lautasten jälkeen ovat takapyörät ja lopuksi pinta vielä raavitaan pystypiikeillä.
Kultivaattorin piikin kulmaa voidaan säätää. Se tehdään muuttamalla tapin paikkaa korvakkeissa, johon varret nojaavat. Normaalisti varsi on pystyssä, mutta hanhenjalka voidaan säätää kulkemaan myös hieman nokallaan, jolloin se muokkaa maata karkeammin. Hanhenjaloissa on suojana jousi ja murtopultti tai pelkästään murtopultti kivettömillä mailla.
Multivaattorin työleveys on 3,25 metriä, kuljetusleveys 3,35 metriä ja tehontarve vähintään 150 hevosvoimaa. Kone on tehty raskaaseen ajoon. Kuluvimmat osathan ovat hanhenjalat, jotka muokkaavat maata, muistuttaa Jussi. Huoltokohteena ovat rasvattavana lautasten nipat ja niveltapit

Lue seuraavaksi