Karjalohjalla nuorekasta urakointia - Jyrki Lainio luottaa Kire Steel -perävaunuun

Jyrki Lainio on karja­lohjalainen konealan urakoitsija, joka aloitti alan työt jo nuorena. Oman yrityksen, Kone­urakointi Jyrki Lainion perustamisen vuoro tuli vuonna 2005. Jyrki urakoi lähinnä traktori- ja kaivukonetöitä ympäri vuoden ja monipuolisissa työtehtävissään hän tarvitsee luo­tettavaa ja kestävää perävaunua. Hänen edellinen perävaununsa oli Seppo Kuisma Oy:n valmistama Kire. Siitä saatujen hyvien kokemusten kautta oli helppo valita tänä keväänä seuraavaksi vaunuksi 12-tonnin kantavuudella varustettu kotimainen Kire-maansiirtovaunu.

Jyrki Lainiota työllistävät talvisin lumenauraukset sekä hiekoitustyöt ja kesäaikaan suurimpia työllistäjiä ovat erilaiset pihatyöt ja rakennusten pohjatyöt sekä teiden ja pellonreunojen niittomurskaus. Myös imuvaunu kuuluu miehen kalustoon eli likakaivojen tyhjennyksetkin onnistuvat. Urakointikohteita on riittänyt ympäri Etelä-Suomea sekä traktorille että kaivurille ja välillä Jyrki on myös toiminut isommilla työmailla aliurakoitsijana.

Traktorikalustossaan Jyrki luottaa kahteen Valtraan ja kaivurina hänellä on Yanmar SV100 -telakone. Kesäkuun alkupäivinä Jyrkillä oli vuorossa pihatien rakennustyöt maaseutumajoitusta ja erilaisia hyvän olon kursseja järjestävässä Villa Vanha Passin tilan luonnonkauniissa maisemissa Karjalohjalla.

Kirellä kulkee kaivurikin

Tietöitä varten Jyrki oli kuormannut kymppitonnisen Yanmarin Kire-perävaunun kyytiin. Kiren lavan leveyden ansiosta Yanmar mahtuu helposti kyytiin ja vaunun vankkarunkoisuuden ja jämeryyden ansiosta kone kulkee mukana vaivatta. Mitään ramppeja ei koneen alas ottamiseen tarvita, sillä Yanmar siirtyy lavalta maantasolle nopeasti ja helposti omin neuvoin. Hydraulisesti lukittu takalaidan alaosa avataan automatiikalla lukituskynsien takaa ja yläosa avautuu vaakasuoraan ja käännetään vaunun sivulle. Takalaidan alaosan kamilauta kääntyy alaspäin ja suojaa samalla vaunun takavaloja kuormauksen ja purun aikana. Lainio tuo tottuneesti ja pehmeästi koneen alas ja soranlevitys tienpohjaan on valmiina alkamaan.

Kiren materiaalivalinnat huippuluokkaa

Käyttökokemustensa perusteella Lainio antaa kiitosta Kire-vaunuissa käytetyille materiaaleille. Kiren lava on valmistettu kovasta ja kestävästä Hardox-teräksestä, mikä takaa että pinta säilyy kolhuttomana ja tasaisena. Renkaat ovat Continentalin laadukkaasta mallistosta ja perävaunun näkyvyyden muille tienkäyttäjille takaavat huippuluokan ledivalot. Runkopalkki on jämerää tekoa ja laitojen tukevuuden takaavat kuusi tukipalkkia. Myös keinuteli on rakennettu kestämään erittäin kovaa käyttöä ja Jyrki mainitseekin, ettei Kiren kanssa tarvitse turhia arkailla ajoreittien kanssa.

Jyrki on hyvin tyytyväinen Seppo Kuisma Oy:n vaunuille tarjoamiin varustepaketteihin sekä vaunujen hyvään hinta/laatusuhteeseen. Maininnan arvoinen on myös Seppo Kuisman palvelukonsepti, jossa asiakasta ei unohdeta kaupan teon jälkeen, vaan häneltä kysytään säännöllisesti käyttäjäkokemuksia sekä parannusehdotuksia tulevia vaunuja varten. ”Kiren kanssa voin keskittyä töihini eikä vaunun toimimista tarvitse murehtia”, päättää Lainio.   

Tapani Palo

www.seppokuismaoy.fi