Uutiset

Yleinen

Jykevät takalanat Turun Konekeskukselta

– Mitä järeämmän takalanan asiakas hankkii, sitä tyytyväisempi asiakas on myöhemmin, toteaa toimitusjohtaja Pasi Vesamo Turun Konekeskukselta.

Kun kotimaisia Jykevän taka­lanojen malleja aikoinaan on suunniteltu, on oletuksena ilmeisesti ollut traktorikoon jatkuva kasvu. Jykevän takalanojen rakenne on laitteet nimen mukainen eli rakenne on jykevä ja suunniteltu kestämään.

Kun kevät koittaa, on soratienhoito taas edessä. Vaikka tiellä usein pinnassa on helposti irtoavaa tavaraa, talvi on nostanut myös isoja kiviä pintaan. Kun lana siihen käy kiinni, voidaan todeta, että takalanat eivät pääse helpolla normaalissa tien lanauksessakaan. Iskuja lana joutuu sietämään etenkin ”vähäsoraisilla” metsäautoteillä paljon, jolloin lanan rakenteet ovat koetuksella.

Takalanat kuuluvat siihen työlaitekategoriaan, joka laitetaan töissä koetukselle, kun niillä irrotetaan myös jäätynyttä polannetta, maata, kiviä tai kantoja.

Laaja mallisto

Jykevän mallistossa on saatavilla takalanoja myös pienempiin traktoreihin ja esimerkiksi maatilakäyttöön, jolloin terän kääntö on mekaaninen. Mallistossa mallimerkinnät ovat J 20, J 250, J 250R, J 270R. Työleveys pienimmässä mallissa on 200 senttiä ja seuraavissa malleissa työleveys on sama sentteinä kuin tyyppinumero. R mallit toimitetaan verkkoterällä ja muut sileällä terällä.

Pienin mekaanisesti käännettävä malli on tarkoitettu alle 60 hevosvoimaisiin traktoreihin ja isommat alle 100 hevosvoimaisiin.

Hydro hydraulisella käännöllä

Kun takalanaa käytetään ammattitöissä, siinä varusteena on syytä olla hydraulinen terän kääntö. Tällöin takalanalla saadaan tehtyä muotoiluja, kun terää voidaan säätää liikkeessä. Kun kulmaa saadaan käännettyä työn edetessä, työmaa valmistuu nopeammin.
– Hydraulisella terän käännöllä olevia malleja ovat H 10, H 15, H 20 ja H 30.
– Terä kääntyy hydraulisesti myös ympäri, Pasi huomaa.

Isoimmassa eli H 30 mallissa kääntyy hydraulisesti myös runko, jolloin käytettävyyteen tulee uusi ulottuvuus.

Kun tarkastellaan esimerkiksi terän kääntönivelen tappivahvuuksia, jotka kahdessa pienemmässä ovat 80 milliä ja isoimmissa 125 milliä, on Jykevässä käytetty paksua metallia. Kääntönivel on voideltava.

200-heppaiselle

Tehdas suosittelee pienimmän hydraulisesti kääntyvän H 10 -mallin käyttämistä 60–100 hevosvoiman traktorilla, seuraavan mallin tehosuositus nousee jo 120 hevosvoimaan ja isoimpien mallien tehosuositus on 100–200 hevosvoimaa. Heppoisempi takalana on noilla moottoritehoilla jo kovilla.

Pienemmässä H 10-mallissa terän kääntöä tehdään 45-millisellä sylinterivarrella ja isoimmissa malleissa 50-millisellä varrella, mikä normaalisti jo kestää, Pasi lupaa. Kun hydraulisesti käännettävien lanojen ainevahvuudet ovat paikasta riippuen 5­–30 milliä, kertoo se osaltaan siitä, että rakenteet ovat tehty kovaan käyttöön.

Urakointiin takalanoja

Etenkin ammatikseen lumitöitä tekevät on otettu mallistosuunnittelussa huomioon. Kätevä ratkaisu Jykevän lanoissa ovat päätylevyt, siepparit. Siepparit voidaan kiinnittää molempiin päihin 250 senttiä ja sitä leveämpiin lanoihin. Siepparit ovat rakennettu siten, että ne voidaan pyöräyttää akselin ympäri tarvittaessa käyttöön. Metallinen haka pitää levyn paikallaan työasennossa.

Erilaisia lisävarusteita

Takalana on yleensä ”vain takalana”. Jykevän takalanan runkoon voidaan pikakiinnityksillä vaihtaa myös muita työlaitteita, jolloin hankitun rungon käyttöastetta saadaan nostettua. Takalanan rungon ”ominaisuudet” voidaan siis käyttää täysimääräisesti hyväksi, kun samaan runkoon voidaan kiinnittää erilaisia lisävarusteita, kuten raivauskoura tai kantokoukku. Sitä on saatavilla kaksi- ja nelipiikkistä mallia.

Pikakiinnityksellä runkoon voidaan kiinnittää myös jankkoaura ja salaoja-aura.
Pikakiinnityksellä takalanaan on mahdollista kiinnittää myös pyörät, jolloin lana ei ensimmäisenä ”sukella”, kun hoidetaan pehmeää soratietä keväällä. Pyörille on kiinnityspisteet lanan takana.

Kuljetusasennossa pyörät eivät heilu valtoimenaan, vaan ne nojaavan lanaan. Kun lana lasketaan maata vasten ja sillä aloitetaan työt, pyörät tulevat käyttöön automaattisesti.
Jykevään on mahdollista hankkia myös jatkopuomi, jolloin takalanasta tuleekin tielana, kun takapyörät ovat noin kaksi metriä terän takana.

Lue seuraavaksi