Joutsa raivaustöihin

Seppo Pentti

Perniössä tehdään raivaustöitä kaivukoneen ja metsäperävaunun kanssa. Seppo Kuisma Oy:n myymä Joutsan yhdistelmä on pääasiassa tontti- ja muilla erikoistyömailla, missä siivotaan kaadettu puusto pois hankalista paikoista. Toki toimivalle yhdistelmälle löytyy käyttöä muualtakin. Kaivukone on sulan maan aikana kaivukonetöissä ja talvella tehdään puuhommaa.

Petri Haikonen on perniöläinen yrittäjä, joka on oikeastaan koko ikänsä ollut erilaisilla työmailla, joista siivotaan puustoa pois. Nyt Petrin käytössä on ollut vuoden Joutsan 140-metsäperävaunu kuupalla ja TX 840-kuormaimella. Lähes poikkeuksetta työmaalla on myös Kobelco SK140SR -kaivukone, missä on energiakoura.

Joutsan TX 840-kuormain kahdella jatkeella antaa riittävästi useimmiten riittävästi ulottuvuutta. Metsäperävaununa on Joutsa 140, jonka kantavuus on 14 tonnia.

-Aikoinaan olin töissä kaivukonekuskina ja jo silloin tehtiin paljon tällaisia tonttien siivouksia ja kaadettiin ongelmapuita. Enon maatilalla olen paljon myös autellut ja kalustoideat ovat pitkälti peräisin sieltä, kun olen huomannut, miten työ milläkin sujuu. Aikoinaan enon kanssa moottorisahan kanssa loskakeleillä tehdyistä töistä ei ole jäänyt huonoa makua. Metsurityötä tehdään nykyään vähemmän. Toki edelleen pitää yksittäisiä isoja puita avittaa moottorisahalla ja kaatotunkilla oikeaan suuntaan nurin, Petri aloittaa.

Hydrauliikka lohko ylhäällä kuormaimessa ei ole kätevin paikka, kun ahtaissa pihoissa tehdään töitä. Jäävien puiden oksia ei mielellään katkottaisi.

Aikoinaan kun metsurityönä puita raivattiin, niin työmaalla puut olivat herkästi sikin sokin, jollei niitä heti kasattu ja puiden liikutteluun meni paljon aikaa. Kaivukoneella saadaan nyt kasat tehtyä siististi ajouran varteen ilman isompaa vaivaa.

-Kun yritystoiminnan aloitin, niin hommasin lyhytperäisen kaivukoneen. Sillä voi tonteilla liikkuu hieman huolettomammin, kun takapuntin liikettä ei tarvitse varoa kuten perinteisellä kaivukoneella. Yleensä kaivukoneessa on kiinni Kymppikoura. Kymppikoura on 750-kiloinen ja sen vuosimalli on 2012 ja koura on alkuperäisillä hitsauksilla. Tiltti on kätevä metsätöissäkin, vaikka se vie työlaitteesta hieman nopeutta ja voimaa. Tuuheaankin energiapuuhun ojan penkassa päästään käsiksi tyveä myöten, kun kouralla ensin hieman tehdään tilaa leuoille, Petri esittelee.

Energiakouran kanssa ongelmapuut voidaan purkaa ylhäältä ja laittaa maahan sopiviin kasoihin. Risulle tehdään omat kasat ja runkopuille omat. Kuormaan laitetaan ensin oksat ja runkopuut päälle, jolloin kasa tiivistyy sopivasti.

Järjestelyä ja katkontaa

-Pihapuiden kerääminen on työllistänyt tänä kesänä tavallista enemmän, vaikka olen yrittänyt näitä töitä keskittää talveen, jolloin maastoon jää pienemmät jäljet. Talvella onnistuu paremmin myös puiden siivoaminen peltojen reunoilta, kun maa on jäässä ja yleensä on hieman luntakin, Petri perustelee.

Tältä tontilta asiakas oli kaatanut puut valmiiksi, joten ensin niitä piti kaivukoneella hieman järjestellä. Tontti jää siistimmäksi, kun kaivukoneella perataan puut ylhäältä alas, jolloin oksia ei jää ympäriinsä pintaan kuten nyt.

Petri kerää oksat ja rungot kasoihin ja lastaa ensimmäisen kuorman. Tavaraa sopii laitojen sisään paljon, kun alla on ensin oksat, joita on toki painettu jo hieman tiukkaan. Kun rungot pudotetaan oksien päälle, kuormasta tulee siistimpi. Rungoista tehdään aluspuut asiakkaan hakerankakasaan.

-Puutavarakuormaajassa ei ole käytössä energiakouraa vaan pelkkä koura, koska kuormaajalla vain lastataan tavaraa. En ole edes harkinnut energiakouraa tähän, kun kaivukone otetaan tarvittaessa työmaalle. Petri jatkaa, että yleensä jos isompia puita on käsiteltävänä enemmän, niin yksi tuttu tulee moton kanssa. Tällöin saadaan arvokkaampi runko mahdollisesti muuhun kuin hakekäyttöön.

-Käyn toki keräilemässä vaunun kanssa toisten kaatojakin, mutta yleensä mieluiten kaadan puut itse. Kun puut kaataa ja katkoo itse, saa kuormatilan yleensä hyödynnettyä paremmin riittävän pitkällä tavaralla.

Yksityiset asiakkaat ovat suurin ryhmä puupuolella, kun vanhoilta tonteilta poistellaan isoiksi kasvaneita puita. Syitä raivauksella on monia; jossain vaiheessa ne ovat liian lähellä rakennusta, uuden salaojituksen tiellä, putoilevat lehdet tukkivat sadevesikourut tai pihaan halutaan vain lisää valoa. Pihapuiden poistot eivät aina ole herkkuhommia, kun puu pitäisi saada pois, mutta jälkiä ei saisi jäädä.

-Joku joskus kysyykin, mitä puita ottaisin pois. Yleensä ottaisin mieluummin enemmän kuin vähemmän puita pois, jotta piha pysyy pitkään taas kunnossa, Petri toteaa. Peltojen reunoista taas kerätään kaikki pois.

Asiakkaat haluavat tonteilta kerättävät puut lähes poikkeuksetta heti tontilta pois. Muutamaan paikkaan välivarastoidaan eri työmailta keräiltyä haketettavaa rankaa. Työmaat ovat yleensä päivän, kahden keikkoja, mutta joskus päivän aikana poiketaan neljässäkin paikassa, jolloin siirtymiin menee aikaa. Paikoissa, missä tarvitaan kaivukonetta, pitää toki konekin vielä lavetoida.

Kun kalusto tulee pihaan, niin molemmilla koneilla on oma taksansa ja niistä laskutetaan asiakasta. Jos työmaa on isompi ja tavaraa tulee enemmän tien varteen, joskus käytössä on myös kaverin kuorma-auto ja 40 kuution kontti. Yhteistyökumppaneiden kanssa katsotaan tapauskohtaisesti, millaisella kalustolla paikalle ehditään.

Yleensä pihapuihin jää enemmän hanskan jälkiä kuin esimerkiksi pellonreunapuihin, kun monesti pellon reunaan kasa voidaan jättää kuivahtamaan ja odottamaan haketusta.

Joutsan kalusto

Petrin kalusto on kohtalaisen uutta. Traktori hankittiin vuosi sitten käytettynä. Tunteja oli vuosi sitten traktorissa 1460 ja nyt 2300, joten aivan turhaan konetta ei ole hankittu. Petri ajaa käytännössä yksin myös kaivukonetta, joten ohjaamotunteja kertyy vuodessa melkoinen määrä.

Metsäperävaunu otetaan välillä pois ja siksi kuormain on kätevä pitää traktorissa kiinni. Lavetti tai maansiirtoperävaunu voidaan ottaa perään yhtä kätevästi. Kuuppaan laitetaan pohjalle risut ja tiivistys tehdään runkopuulla. Metsäperävaunun kanssa liikkeellä ollaan etenkin talvella, jolloin on haastaviakin olosuhteita. Tarvittaessa renkaisiin laitetaan 9-milliset ketjut. Traktoriin on kuviteltu laitettavaksi etunostolaite, mihin voisi kiinnittää pahoilla keleillä vaikka pikku hiekoittimen.  

Kyseessä on viimeisiä vanhalla HiTech-vaihteistolla varustettuja Valtran T-sarjalaisia, T153, jollaisen Petri halusi. Hankinnassa oli apuna Ville-serkku. Ville on aiemmin ollut Salon Valtralla huollossa ja nyt Villellä on oma huolto.

-Sähköinen esiohjaus säädöillä antaa vapauden muuttaa ja säätää liikkeiden nopeuksia ja ramppeja vapaasti. Ohjainboksien paikat katsottiin Villen kanssa yhdessä ja asennettiin ohjaimet, Petri toteaa. Ainahan tällaiset sijoittelut ovat tapauskohtaisia, kun tilaa ei aivan hurjasti ole erikoisille asennuksille.

Ville oli apuna, kun ohjaamoon sijoitettiin ohjainlaitteet ja Villen tietämys toki pelasti turhalta työltä. Penkin kääntö ja taakseajolaite haluttiin myös toimivammaksi, joten poljin ja johdotuksia uusittiin. Villen suunnittelemana Seppo Kuismalla asennettiin venttiililohko kuormaimen pukkiin kiinni, siten että se on takaikkunan alla. Väli on tiukka mutta riittävä. Jos lohkoa pitää huoltaa, itse kuormain voi olla pukissa ja kuormain pukkeineen irtoaa noin varttitunnissa omille jaloilleen.

-Traktorin takasillassa kiinni oleva kuormain oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Kuormain antaa lavettikuljetuksiin sopivasti lisää omamassaa ja kuormaimen ulottuvuus on sopiva itselleni, Petri perustelee. Kuormaimessa saisi toki olla nyt tarjolla oleva 9-metrin ulottuvuus, mutta hankintavaiheessa sitä ei ollut mallistossa. Kuormain on 8,4-metrinen kahdella jatkeella oleva Joutsa TX 840. Perävaunu on Joutsan järein malli, kahdella runkopalkilla oleva Joutsa 140. Viidessä rivissä olevien karikoiden päällä on kuuppa, jolloin roskat eivät putoa kuormasta.

Tarvittaessa kuuppa voidaan nostaa syrjään vaunusta. Vaunun rakenteita ei ole turhaan hitsattu, vaan mahdollisimman paljon komponenteista on pulttiliitoksella kiinni, jolloin tarpeen tullen vaunua voidaan muuttaa.

-Kun nostelen pyöröpaaleja lavetille, niin se työ on selkein, missä kuormaimen lisäpituudesta olisi hyötyä. 8,4-metrisen puomin kanssa joutuu hieman suunnittelemaan työtä etukäteen, Petri kertoo.

Keulapumppu olisi toki ollut tehokkaampi, mutta sen käytössäkin on omat haasteensa ja se pyörii sitten aina. Traktoriin laitettiin i-Powerin lisäpumppu hydrauliikkaan, jotta tuottoa saatiin lisää kuormaimelle. Pumppu on kiinni voimanulosotossa ja ulosotto käynnistetään tarvittaessa, kun kuormainta käytetään.

Metsäperävaunu on kääntyvällä aisalla, mikä on aivan ehdoton maastossa. Nyt käytössä ovat vakiolaidat, jotka sopivat toki hyvin töihin. Seppo Kuisma Oy:n kanssa on sovittu, että vaunuun toimitetaan myös korkeammat laidat; sellaiset maksimikorkuiset, joihin risutavaraa sopii maksimimäärä pidemmille siirtomatkoille. Kantavuus perävaunussa riittää hyvin.

Kun vaunussa on lisälaidat, vaunuun voidaan toki kuormata enemmän tavaraa. Toisaalta kun kuormain on takasillassa, voidaan koukkuun kytkeä vaikka maansiirtoperävaunu ja kuljettaa kaikkea muutakin, kuten multaa, kateaineita tai vaikka siivottuja kaisloja meren rannalla.

Töitä tehdään tilauksien mukaan, mutta etäämmälle lähtemiseen ei ole ollut tarvetta, kun Salon seudulla puuhaa on riittänyt tähän mennessä.

-Seppo Kuisma Oy:n palvelua ainakin haluan kehua tämän hankinnan yhteydessä. Palvelu on toiminut hienosti, kun esimerkiksi vaunuun tehtiin muutama haluamani muutoksia ja parannuksia alkukäytön jälkeen. Nämä ovat toki sellaisia asioita, joita seuraavilta asiakkailta kauppaa tehdessä selvitetään etukäteen. Seppo itse myös soitti minulle ja kyseli, miten vaunun kanssa on selvitty. Sillä puolella palvelu on ainakin pelannut hyvin, Petri päättää.

Lue lisää Seppo Kuisma Oy:n jälleenmyyjäverkostosta.