John Deere Wihurille

Seppo Pentti

Juuri ennen Agritechnicaa Wihuri Oy Tekninen Kauppa julkaisi uuden kone-edustuksensa, joka on John Deere. John Deeren valikoimasta myyntiin tulevat traktorit, heinäkoneet ja nurmikkokoneet kiinteistöpuolelle. Uutinen oli melkoinen yllätys monelle, mutta sinänsä ehkä kuitenkin looginen kehityskulku edustuksien uusjaossa.

Wihurilla uutta kone-edustusta ja sen käytännön järjestelyjä on hiottu jo tovi. Toki samaan aikaan oli meneillään edellisestä merkkiedustuksesta luopuminen, joten erilaisia järjestelyjä piti tehdä samaan aikaan. Caterpillarin (CAT) liiketoiminta myytiin sveitsiläiselle ja mukana siirtyi henkilökuntaa.

-CATin kanssa töitä tehtiin 70 vuotta, joten aivan pieni juttu edustuksesta luopuminen ei ollut. Meidän strategianamme ovat useammat tukijalat ja CATin filosofia on taas maahantuojan keskittyminen yhteen päämerkkiin, jolloin oli vain ajan kysymys, milloin muutos tapahtuu. Meillähän ovat edustuksina jatkossa myös Willet, Norcar ja Linden trukit, kertoo operatiivinen johtaja Jonne Honkanen. Wihuri Oy Tekninen Kauppa on keskittynyt premiumtuotteiden konekauppaan ja jälkimarkkinointiin kuten huoltoverkoston ylläpitoon ja varaosakauppaan.

Operatiivinen johtaja Jonne Honkanen rakentaa verkostoja kuntoon, kun Wihuri Oy Tekninen Kauppa otti uuden edustuksen hoitaakseen.

Wihuri on ehkä monelle John Deere asiakkaalle hieman oudompi yritys, koska sieltä ei ole hetkeen aiemmin traktoreita ostettu. Jonne kertoo, että monenlaisten asiakkaiden kanssa on tähänkin mennessä asiat saatu hoidettua, eikä esimerkiksi maatalouskonekaupan sesonkiluonteisuus ole uutta. Sesonkeja on joka alalla ja niihin vain pitää varautua. Osa asiakkaista tekee nopeita päätöksiä ja osalla suunnittelujänne on pidempi.

-Ajoitus John Deere-maahantuonnin aloitukselle oli tosi hyvä, kun vuodenvaihteeseen on vielä aikaa ja ennen joulua voidaan vielä tehdä kauppaa. Yllätyksenä oli toki se, miten paljon positiivista palautetta on tullut nyt muutamien päivien aikana, Jonne kertoo. Ensimmäiset kaupatkin ovat tehty, joten alku ei ole ainakaan ollut nihkeä, Jonne jatkaa.

Hyöty asiakkaalle

John Deeren tuotteet ovat kunnossa ja asiakkaat pitävät niitä hyvinä. John Deeren palvelukonsepti on kattava ja esimerkiksi sähköiset palvelut täydentävät kokonaisuutta. Täsmäviljelyjärjestelmät kiinnostavat entistä enemmän ja satokartoitus on jo kytketty moneen työkoneeseen.

-Meitä maahantuojana kiinnostaa, miten asiakkaat ottavat palvelun vastaan ja millaiseksi he palvelun näkevät. Tarkoitus on toki hyödyntää mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti nykyistä huoltoverkostoa ja samaan aikaan parantaa sitä.

Agritechnicassa John Deeren osaston keskelle oli rakennettu massiivinen esittelytila. Kone- ja palvelujärjestelmän toimintaa yhdistetään ilmavoimilla. Kun drone on riittävän iso, sitä on mahdollista myös kuormata ja purkaa ilmasta. Tähän on rakennettu kasvinsuojeluruiskun puomistoa, jolla voidaan tuhota täsmänä pesäkkeet.

Huollon kattavuus tärkeää

Huoltoyrittäjiä on käyty muutama läpi ja tästä on tarkoitus jatkaa, kunnes verkosto on kunnossa.

-En kuitenkaan usko, että kovin moni vanhoista sopimushuolloista jää pois, koska heillä on kuitenkin valmis asiakaskunta, laitteet ja ammattitaito huoltaa asiakkaiden Deere-koneita. Meillä taas ei ole mitään syytä heikentää palvelua paikallisesti, Jonne kuvailee. Emme kuitenkaan ole muuttamassa mitään tarkoituksella huonompaan suuntaan. Pitää yrittää tehdä asioita paremmin kuin aikaisemmin ja osoittaa myös tehtaalle kyvykkyys, Jonne vakuuttaa.

-Konekauppakaan ei ole mitään rakettitiedettä, Jonne muistuttaa. Tavoitteena on yhteistyökumppanien kanssa rakentaa verkosto, jossa asiakas saa sen palvelun, mitä hän tarvitsee sujuvasti koko koneen elinkaaren ajan. Pitää muistaa, että käytössä ovat uusimmat koneet ja edelleen myös vanhat John Deeret, joiden ylläpitoon tarvitaan myös resursseja.

-Nyt palkataan ihmisiä uuteen organisaatioon ja rakennetaan huoltoverkostoa. Hieman pitää myös investoida, jotta saadaan palvelutaso sopivaksi. Asiakas kuitenkin saa meiltä lupauksen toiminnan tasosta ja asiakas päättää ja määrittää onko lupaus riittävä. Se taas ratkaisee menestyksen, Jonne jatkaa.

-Deere-asiakkaiden kannalta aikaisemmin jo tutun huollon kanssa olisi aina helpointa jatkaa, mutta palveluverkostoa on syytä myös parantaa, koska huollon ja varaosien saatavuus ratkaisee tulevia hankintoja. Myös muutama oma huoltopiste pitää olla ja niiden kanssa katsotaan, että jatketaanko nykyisissä toimitiloissa vai edellytetäänkö investointeja, Jonne pohtii.

-Toisaalta uudessa huoltoverkostossa voi olla mukana aivan uusia yrityksiä, jotka aiemmin eivät syystä tai toisesta ole olleet mukana. Sen näyttää aika ja neuvottelut, miten verkosto rakentuu ja toki olemme kiinnostuneita yhteistyökumppaneista koko maassa, Jonne painottaa. Määrällisesti merkittävä osa John Deere -kannasta on toki etelä- ja länsiosissa Suomea. Sielläkin on syytä parantaa huoltoverkostoa, jolloin merkin kiinnostavuus pysyy. Toisaalta alueilla, missä kanta on pienempi, pitää myös olla aktiivinen.

John Deeren osastolla oli esillä 8RX tekatraktori, missä pyörät ovat vaihtuneet suurempaan kantavaan pintaan. Tällöin telojen kosketus maanpintaan on leveimmillä, 30 tuuman teloilla maksimissaan 4,6 neliömetriä. Kokonaispainoa traktorilla toki on 24 tonnia ja huippunopeus 40 km/h.

Positiivisia yhteydenottoja

-Puhelin on Wihurilla soinut taajaan ja asiakkaat ovat saaneet vastauksia kysymyksiinsä. Meidän tehtävämme on rakentaa mahdollisimman nopeasti järjestelmät tukemaan asiakkaan työtä. Valmiiksi se ei toki tule koskaan, mutta asiakkaan pitää saada koneensa kuntoon ja taas töihin mahdollisimman nopeasti. Edellisen maahantuojan kanssa on siirtymäaika kevääseen, joten sen kanssa elämme, Jonne toteaa. 

-Asiakkaat ja yhteistyökumppanit kuten huoltoyrittäjät toivottavasti saavat parempaa palvelua kuin aiemmin. Toisaalta myös John Deerellä yrityksenä on tietyt odotukset, miten onnistumme. Myös siihen suuntaan pitää olla suhteet kunnossa ja jokainen myyty uusi kone näkyy tehtaan saldoissa. Toisaalta tarkoitus on tarjota asiakkaille käytettyjä koneita ulkomailta, koska etenkään erikoiskoneiden käytetyn markkina Suomessa on pientä ja uutta konetta ei välttämättä ensimmäisenä osteta, Jonne lupaa.

-Meidän tehtävämme on varmistaa, että asiakas saa sellaisen koneen kuin haluaa ja käytettyjen koneiden tuonti on siihen hyvä työkalu, Jonne vakuuttaa.

Meille tulee varaosavarasto Suomeen ja Saksassa on melkoinen Euroopan varasto varaosia, jotka saadaan Suomeen nopeasti lentorahtina. Normaalia kuluvaa tavaraa pitää olla toki myös Suomessa hyllyssä, mutta jos kone tuhoutuu esimerkiksi kolarissa, niin kaikkea ei toki Suomesta löydy. Niihin tilanteisiin etsitään sitten tavalla tai toisella korvaavaa konetta. Jonne jatkaa, että meillähän on käytössä myös vuokraus, jolla voidaan tasoittaa kausivaihteluita koneiden käytössä. John Deere Rentalin kautta saadaan hoidettua suunnittelemattomat kiireelliset ja ennakoidut sesonkivuokraukset.  

Lue lisää John Deere ajosilppureista Elovaaralla.