JCB Fastrac rikkoi oman ennätyksensä

JCB pisti ennätysten kirjat taas uusiksi Fastracillään. Saavuttamallaan 135,191 mailin tuntinopeudella (217,568 km/h) se kruunattiin maailman nopeimmaksi traktoriksi. Ennätys ajettiin Elvingtonin lentokentällä, Keski-Englannissa. Ennätysajon kuljettajana toimi kilpamoottoripyöräilijä ja kuorma-automekaanikko Guy Martin. JCB palkittiin heti suorituksen jälkeen virallisella hyväksynnällä Guinnessin ennätystenkirjaan.



Ennätystraktorin kehittelystä ja itse ajosuorituksesta on tehty televisio-ohjelma, ”Maailman nopein traktori”. Sen voi nähdä kansainvälisillä kanavilla. Nyt saavutettu tulos rikkoo JCB:n aikaisemman maailman nopeimman traktorin ennätyksen 103,6 mailia tunnissa (166,727 km/h). Se saavutettiin viime kesänä samaisella lentokentällä, samaisen kuljettajan toimesta. Ennätyslaite oli tuolloin nimeltään Fastrac One (ykkös-Fastrac). Seuraavana oli vuorossa intohimoinen projekti lyödä oma ennätys. Alkoi Fastrac Two:n suunnittelu (kakkos-Fastrac). Siitä tulikin näin kymmenen prosenttia ykköstä kevyempi sekä huomattavasti virtaviivaisempi. Fastrac Two saavutti huippunopeuden 153,771 mailia tunnissa (247,469 km/h) matkalla ennätykseksi hyväksyttävään keskiarvoon 135,191 mph. Vertailun vuoksi voisi mainita, että Porschen tappajaksi kutsutun VW Golf GTI:n viitosmallin huippunopeudeksi ilmoitetaan 235 kilometriä tunnissa, eli sillä jäisi nolosti Fastracin jalkoihin.

Kuljettajana toiminut Martin sanoo olleensa vain pieni osa suurta ennätysprojektia. Hän kiittelee mahdollisuuttaan päästä mukaan sekä osoittaa suuret kiitokset JCB:lle ja mekaanikoille, jotka rakensivat laitteen. Ennätys-Fastrac on huima traktori, mutta sen voisi viedä vaikka suoraan peltohommiin.

Tuotekehitystiimi on työskennellyt projektin parissa useita kuukausia ja JCB:n hallituksen puheenjohtaja Lordi Bamford kiitteleekin vuolaasti heidän saavutusta.
”Kesällä tekemämme ennätyksen jälkeen olin vakuuttunut, että pääsemme vieläkin kovempaa. Ja niin se toteutuikin. Se on uskomaton suoritus nuorelta ja innokkaalta porukalta. Jokainen mukana ollut voi olla tyytyväinen osuuteensa osoittaa brittiläisen koneenrakennuksen taitoja”, Lordi Bamford sanoo.

Suoritus on siis hyväksytty Guinnessin ennätystenkirjaan. JCB Fastrac suoritti kaksi starttia, ja yhden kilometrin pituisella mittaradalla saatiin tuo ennätystenkirjaan hyväksyttävä keskiarvo (135,191 mph). Laitteen saaminen tuohon ennätysyritykseen näin lyhyessä ajassa kertoo ryhmän sitoutumisesta asiaan.



”Fastrac One osoitti meille, että ei ole mitään rajoja, joita nuoret ja innokkaat insinöörit eivät voisi rikkoa. Niinpä jatkoimme työskentelyä ja selvitimme tarkasti kaikki osa-alueet, joissa olisi parannettavaa. Suurimman haasteen antoivat ilmanvastus, painon pudottaminen ja suorituskyvyn parantaminen. Viiden tonnin painoisen traktorin ampuminen turvallisesti yli kahdensadan kilometrin tuntinopeuksiin ja niistä pysäyttäminen eivät ole helppoja tehtäviä. Olemme erittäin ylpeitä, ei pelkästään tavoitteen saavutuksesta, vaan myös siitä, että ylitimme tavoitetason”, sanoo Tim Burnhope JCB:ltä.

Tähtäin oli 150 mailin tuntinopeuden saavuttamisessa (241 km/h). JCB:n mekaanikkojoukko saavutti tämän maailman nopeimman traktorin ennätyksen yhdessä yhteistyötoimijoiden kanssa. Guy Martinilla oli suuri kunnia päästä tämän ennätyslaitteen rattiin.

Lordi Bamford ideoi aikoinaan traktorin, joka pystyisi operoimaan niin peltotöissä kuin vetohommissa maantienopeuksilla. Ensimmäinen Fastrac rullasi ulos tuotantolinjalta 28 vuotta sitten. JCB on tuttu nimi muistakin nopeusennätyksistä. Vuonna 2006 Dieselmax Streamliner saavutti uuden dieselkäyttöisten ja maakulkuisten ajoneuvojen nopeusennätyksen Bonnevillen suola-aavikolla USA:ssa. Nopeutta JCB:n Dieselmax-moottorilla varustettu ajoneuvo kelasi tuolloin mittariin huikeat 350,092 mailia tunnissa (563,417 km/h). Tuo ennätys on toistaiseksi rikkomatta.

”Käytimme Fastrac One:a testiversiona matkalla tähän uuteen ennätykseen. Sen avulla pystyimme kehittämään kevyemmän ja virtaviivaisemman traktorin ennätyksen saavuttamiseksi”, jatkaa Burnhope. Kakkosmalli noudattelee ykkösen rakenteita, mutta on edeltäjäänsä kymmenen prosenttia kevyempi. Paino saatiin painettua alle viiden tonnin. Konepelti on nyt teräksen sijaan alumiininen ja rungosta riisuttiin epäoleellisia rakenteita. Virtaviivaisuutta haettiin aerodynaamisilla analyyseilla. Siinäkin saavutettiin kymmenen prosentin parannus edeltäjään muokkaamalla traktorin ulkokuoria.
Huomiota kiinnitettiin myös JCB:n 7,2-litraisen Dieselmax-moottorin ominaisuuksiin. Moottorin virityksistä vastaa alan spesialisti Ricardo. Myllyyn asennettiin uusi, suurempi turboahdin varustettuna vesisuihkutuksella sekä imuilman jäähdytyksellä, jossa ilma virtaa jäillä jäähdytetyn tilan läpi. Tällä konstilla imuilman lämpötila laskee 50 celciusasteella.
Käyttöön otettiin myös sähkökäyttöinen, mekaaninen ahdin ja imusarjan muotoilulla parannettiin ilman virtausta. Myös turboahtimen viivettä pienennettiin anti-lag-järjestelmällä. Näin moottori pyörii maksimitehoilla vaihteen vaihtojenkin yhteydessä. Toimenpiteiden myötä moottorista irtoaa tehoa 735 kilowattia (1 016 hv) kierrosluvulla 3 150 r/min. Vääntöä on tarjolla muhkeat 2 500 newtonmetriä.

Polttoaineena käytettiin erikoisvalmisteista, kilpakäyttöön tarkoitettua dieseliä. Polttoainesäiliö on vain 20 litran kokoinen, mutta se riitti hyvin ennätykseen tarvittaviin vetoihin. Voimansiirtoa parannettiin pehmeämmän vaihtamisen saavuttamiseksi. Vaihteisto on kuusipykäläinen manuaali.

”Ennätystraktorissa on käytössä yli 50 prosenttia osia vakiomallisesta Fastracista, vaikkakin renkaat muodostivat suuren haasteen. Normaalisti alhaisilla nopeuksilla käytettävät renkaat muuttavat nopeasti muotoaan suurissa nopeuksissa lämpenemisenkin johdosta”, Burnhope valistaa.
Renkaaksi valikoituivat BKT:n Ridemaxit, jotka varustettiin sensoreilla lämpötilojen ja värinöiden reaaliaikaista seurantaa varten. Traktori varustettiin myös erikoisvalmisteisella ilma/nestejarrujärjestelmällä, jotta traktoriohjus saadaan pysäytettyä turvallisesti. Jarrupalat ja -levyt olivat erikoisrakenteisia, mutta jarrusatulat Fastracin vakiomalliset.
 

Traktoriin asennettiin ennätysajoa varten myös jarruvarjo turvallisuuden maksimoimiseksi. Sitä ei kuitenkaan tarvittu missään vaiheessa. Huimapää Guy Martin sai pysäytettyä traktorin aina turvallisesti vetojen jälkeen.

 

Lue myös: JCB:n pyöräkuormaajia Stage V -tasolle