Huoltoa ja vielä enemmän huoltoa

Seppo Pentti

Kaikki koneet tarvitsevat huoltoa. Säännöllistä huoltoa koneet kuitenkin tarvitsevat entistä enemmän, kun kalusto ikääntyy. Kun kalusto ikääntyy, joudutaan joka tapauksessa jossain vaiheessa tekemään myös kalliimpia remontteja huollon lisäksi.

Kätevä lakaisukone, missä ainakin nopeasti huomaa, jos kaikki ei pelaa.

Uusien työkoneiden ja traktoreiden myyntimäärät eivät kovin nopeasti maataloudessa nouse, vaikka konekauppiaiden toive se olisi. Hoidettavat hehtaarit kun eivät maataloudessa lisäänny. Tulevaisuudessa koneita myydään entistä harvemmin, mutta ne ovat vastaavasti isompia ja tehokkaampia. Käytettävissä oleva kalusto pitäisi olla kunnossa sesonkina, kun koneita tarvitaan. Nyt olisi sopiva hetki listata sesonkikoneille tarvittavat korjauskohteet, jotta talven aikana ne eivät unohdu. Talvi on sopivaa aikaa tilata myös varaosat, koska silloin yleensä toimitusajat ovat valittavissa ja päästään hyödyntämään edullisempia rahteja.

Kiinteistöpuolella sen sijaan työkonekauppa tulee käymään vilkkaammin kuin muutamaan vuoteen, kun hoitoalueet laajenevat ja hoidosta tulee intensiivisempää. Viime talvi ja kevät kuluttivat koneita. Niillä kun tehtiin töitä paljon. Kiinteistöpuolella traktorikaluston käyttö on myös lisääntynyt, jolloin myös työkoneita tarvitaan.

Hyväkoneella on tarjolla skaalautuvaa auraa lumitöihin

Huoltoihin kannattaa satsata                        

Koneet ikääntyvät myös varastossa käyttökauden ulkopuolella. Kumiseokset kovettuvat, ruoste aiheuttaa ongelmia ja etenkin ulkovarastoinnissa vesi saattaa päätyä väärään paikkaan. Kalusto pitäisi saada jonkinlaisen sääsuojan alle, jotta tuuli ja tuisku eivät kohtuuttomasti

Koneita on pitänyt aina huoltaa ja niin niitä pitäisi huoltaa vast´edeskin. Huoltojen merkitys huomataan viimeistään siinä vaiheessa, kun joku paikka räpsähtää tai väljistyy niin, että jotain pitää korjata. Yleensä siinä vaiheessa lasku on isompi kuin, jos huollot olisi tehty säännöllisesti ja koko ongelmaa ei olisi tullut.

Huoltojen säännöllisyys ja systemaattisuus korostuu, mitä enemmän koneilla tehdään töitä. Kerran myöhästynyt rasvaus aiheuttaa vähitellen niveliin yhä enemmän väljyyttä, mikä ei korjaannu kuin remontissa. Edullisinta olisi laittaa sitä rasvaa säännöllisesti eikä säästää ainakaan rasvan laadussa.

Kaikesta huollosta huolimatta myös metalli väsyy käytössä, tärinässä, kovassa vedossa, heilahduksissa ja väännössä. Myöskään sähkölaitteet eivät ole ikuisia, eteenkään kosteassa tai kotieläinrakennuksen ammoniakkikaasussa. Varsinainen työ ei ehkä rasita konetta yhtä paljon kuin esimerkiksi koneensiirto epätasaista tietä pitkin kovassa vauhdissa. Jousittamaton massa ja terävät heilahdukset väsyttävät herkästi rakenteita.

Polttoainejärjestelmään talviaineet

Vesi on polttoainejärjestelmän pahin vihollinen ja lika on hyvä kakkonen. Molemmista pitäisi päästä eroon talveksi. Mitä uudempi traktori, sitä herkemmät polttoainelaitteet. Suodattimen vaihto ja sakkakupin tyhjentäminen on myös syytä tehdä. Samalla on syytä tarkastaa jäähdytys- ja tuulilasinpesunesteen kylmänkestävyys.

Talvea vasten polttoaineet pitäisi pikapuoliin vaihtaa talviaineisiin. Mieluummin se tehdään etukäteen kuin jälkikäteen. Jos polttoaine jämähtää järjestelmään edellytetään työlästä sulatusta ja suodattimen vaihtoa. Nyt olisi toki hyvä aika vaihtaa myös lämmitettävä suodatinelementti, jotta haastavissa olosuhteissa polttoaine menee suodattimesta läpi.

Moottorisuojat on syytä laittaa ajoissa paikalle. Tällöin ainakin osa kerran käynnistyneestä moottorin tuottamasta lämmöstä yleensä lämmittää myös polttoainesuodatinta. Tällöin matka ei keskeydy niin helposti polttoaineongelmiin.

Huomio renkaisiin

Renkaat, niiden pintakuvio, rakenne ja kumiseos ovat aina jonkinlainen kompromissi. Traktoreissa yhden rengaskierroksen elinikä on rajallinen, mutta etenkin ne, jotka tekevät myös kiinteistötöitä hankkivat yhä useammin vähintään toisen kierroksen renkaita

Traktoreilla ajetut kilometrit eivät ole vähentyneet viime vuosina. Rengaskauppaa on siksi tehty viime vuosina paljon, kun uusia traktoreita ei ole myyty kuten ennen. Ajetut kilometrit ja tehdyt työt kuitenkin näkyvät renkaiden kulumisena. Tänä syksynä oli kuiva keli muokkauksilla, mutta renkaiden kuntoon on syytä kiinnittää huomiota ja pohtia joskus myös sitä, että traktorissa olisi useammat renkaat. Traktorilla hoidetaan erilaisia töitä tiellä, pellolla, metsässä, kiinteistöhoidossa sekä talvella että kesällä. Kahdet, jopa kolmet renkaat voivat olla perustellut. 

Renkaat valitaan käyttötarkoituksen mukaan. Kuvassa matalapaineiset metsärenkaat Alliancen osastolla Metkossa.

Tavallaan huoltoon kuuluvat myös erilaiset varmistukset. Erilaisia hienostuneita järjestelmiä on tarjolla pyöräpulttien kiinnipysymiseen. Aikoinaan otin tuon kuva Elmiasta vuodelta 2017, missä pulttien pysymistä paikallaan pystyi seuraamaan jo kaukaa.