Huolto- ja varaosat kuntoon

Seppo Pentti

Kesän työsesonki on parhaimmillaan ja yleensä silloin sattuu ja tapahtuu myös vahinkoja. Aina vahingot ja rikkoutumiset eivät aiheuta kuin hetken sadattelun ja ylimääräistä ähellystä. Esimerkiksi koneen uppoaminen on tavallista ja siitä selvitään useimmiten ajan ja avun kanssa. Aina oma apu ei kuitenkaan remonteissa riitä ja tarvitaan varaosia ja huoltoa. Sesonkina yleensä kiire saada koneensa kuntoon, eikä silloin yleensä mietitä kuin päämäärään töiden jatkumisesta.

Useassa tämän lehden jutuista on mainintaa varaosien ja huollon toimivuudesta. Siihen halutaan panostaa, koska kaikki laitteet on tehty toki toimivaksi ja kaikilla niillä normaalisti työ onnistutaan saamaan valmiiksi. Ongelmatilanteessa koeponnistetaan jälkimarkkinointiverkoston toiminta. Normaalina arkipäivänä alkuviikosta haasteita varaosien kanssa ei välttämättä ole, mutta viikonloppua vasten toimitukset saattavat pysähtyä yllättäviin paikkoihin. Kun koneita hankitaan, kannattaa selvittää, miten varaosatoimitukset pelaavat poikkeusolosuhteissa.

Huoltoverkoston kattavuus on haaste työlaitteilla, joita on maakunnassa harvassa. Mitä harvinaisempi merkki ja malli, sitä kauempana on osaava huoltaja, jos ongelmia tulee esimerkiksi sähkölaitteiden kanssa. Yksittäiskappaleiden myynnin ongelma on pitkälti se esimerkiksi traktorikaupassa, että huoltoyrittäjä ei elä, jos työtä ei ole riittävästi. Tällöin vaihtoehto on monimerkkihuolto. Tämänkään ei ole aina taloudellisesti helppoa, kun vianlukulaitteet ja niiden päivitetyt lisenssit pitäisi olla joka merkkiin. Muutaman huollettavan koneen vuoksi testilaitteiden päivitysten hankkiminen on kallista.

Huolloilla on traktoripuolen sesonkeina ja hieman ennen sesonkeja yleensä varauskirja täynnä ja työtä tehdään pidennettyä päivää. Työläät vahinkotilanteet asettavat huollot vielä kovemmalle koetukselle. Asiakasta toki halutaan auttaa ja monesti korjaustöitä tehdään pitkälle yöhön ja viikonloppuisin.

Yleensä purkutilanteessa kaikki osat eivät purkaudu helposti ja tarvitaan tarkoituksenmukaista lämpöä ja lyöntiä. Yleensä silloin on lähellä myös vaara muista isoista vahingoista, kun tuli saattaa lähteä leviämään hallitsemattomasti. Varovaisuus on siis paikallaan ja rikkoutunut kone pitäisi ainakin puhdistaa huolellisesti etukäteen, jolloin lika ja pöly ei pääse syttymään.

Säännöllinen koneiden puhdistaminen on osa ennakoivaa huoltoa. Normaaleissa olosuhteissa, mutta etenkin pölyisissä olosuhteissa koneen puhaltaminen puhtaaksi tehokkaalla lehtipuhaltajalla ja paineilmalla saattaa pelastaa isoimmilta vahingoilta. Puhtaassa koneessa kuumuutta luovutetaan ympäröivään ilmaan, kuten sitä pitäisi luovuttaa. Pölyinen kone käy kuumempana kuin puhdas ja siksi pölyinen kone on riskialttiimpi särkymään.

Puimurivaraosajutussa tuodaan esiin, että aina kaikkien remontoitavan koneen osien ehjänä pitäminen ei ole aina tarkoituksenmukaista. Halpa osa kannattaa jossain vaiheessa rikkoa ja hankkia tilalle uusi, kuin että purkaminen pitkittyy kiinni ruostuneen osan irrottamisessa ja pajottamisessa. Remontissa oikaiseminen on jossain vaiheessa järkevää.

Nuoret huoltoalalle

Kun nuoret miettivät, mitä työtä isona tekisivät, niin huoltoalalla on osaajille tarjolla töitä. Suomessa on jo nyt pula pätevistä asentajista, eikä tilanne helpotu tulevina vuosina. Vastentahtoisesti ei alalle kannata lähteä, mutta jos asentajakoulutus ja ylipäätään ruuvaaminen yhtään kiinnostaa, niin työ asennuspuolella ei tule loppumaan. Omia siipiä voi toki käydä koittamassa autopuolellakin, joka antaa asentajapuolelle tiettyjä valmiuksia. Traktori- ja työkoneasentajana maailma on vain paljon monipuolisempi ja vaihtelevampi. Traktoripuolen asennukset hyvin varustetussa korjaamohallissa eivät ole fyysisesti erityisen raskaita. Toki ala haastaa, kun kikkareet itsessään joskus ovat isoja ja raskaita.

Urakointi Uutisten toimitus toivottaa hyvää kesää. Näemme Okrassa ja muissa kesän tapahtumissa. Minulle voi myös soittaa kesällä, kun tavalla tai toisella olen ainakin osan aikaa työnsyrjässä kiinni.