Uutiset

Yleinen

Hiekat pois kaduilta

Kevät on kuukauden, kahden päästä jo monin paikoin niin pitkällä, että talvella levitettyä hiekkaa aletaan kerätä jälleen pois pölyämästä kaduilta. Kiinteistöjen omistajia velvoitetaan liukkaudentorjuntaan, mutta niin velvoitetaan hiekanpoistoonkin.

Teiden ja katujen kunnossapito on taitolaji, jossa ajoituksella on suuri merkitys. Kevään etenemistä on hankala ennustaa ja monena vuonna ensimmäisten harjausten jälkeen lunta ja jäätä on tullut uudestaan ja kadut hiekoitettu vielä muutamaan kertaan.

Harjauskausi on useimmiten lyhyt pyrähdys, kun parissa viikossa pitäisi kaikki hoitoalueet saada puhtaaksi. Kevään yöpakkaset häiritsevät monesti harjausta, eikä töitä voida aloittaa heti aamulla. Osa kerättävästä tavarasta on silloin vielä jäätyneenä alustaan. Kun yöpakkaset hellittävät, voidaan harjausta tehdä vaikka läpi yön, jolloin liikenne ei haittaa työtä.

Kauhaharja on yleinen työlaite taajamissa ja kauhaharjalla paras työjälki saadaan raapimalla asfaltista irti mekaanisesti sora, mikä talven aikana on tarttunut kiinni. Harjauskauden aikana on paikoitellen vielä varjoisissa paikoissa jäätä, jota peittää suojaava hiekkakerros ja lumi-

Kauhaharjan ominaisuudet perustuvat kulutuslevyllä raapimiseen, harjaan, jolla kerätään irtonainen tavara kauhaan ja pölynsidontaan, jolla estetään pölyn hallitsematon leviäminen ympäristöön.

Perinteisesti kauhaharjaa on vedetty peruuttavalla koneella perässä, kun laite on rakennettu logistisesti toimivaksi, kun kauhan tyhjennys, kippaus pitää kuitenkin saada tehtyä tavalla tai toisella. Paljon kauhaharjaa vielä hinataan perässä peruuttaen, mutta työlaitteen pyörittäjät ovat lisääntyneet.

Peruuttaminen kasvattaa aina onnettomuusriskiä. Erityisen hankalia ovat esteiset väylät, joissa kuljettaja ei näe vapaata väylää pitkälle.

Kun kauhaharjan kanssa peruutellaan, joutuu myös kuljettajan niska koetukselle. Toistuvasti työssä taaksepäin katsominen parin viikon harjaussesonkina on pitkä aika. Lisäksi työkoneen heiluminen maaston mukaan pahentaa rasitusta.

Jotta työergonomia ja turvallisuus paranevat ja toisaalta työ tehostuu, markkinoille on esitelty muutamia pyörittäjiä. Pyöritettävän harjalaitteen etu on se, että laitteella voidaan ajaa katua puhtaaksi kumpaan suuntaan tahansa. Tällöin kuljettaja voi ensinnäkin valita tarkoituksenmukaisen ajosuunnan esimerkiksi lähtiessään seinän vierestä, väistäessään esteitä tai siivotessaan parkkipaikalla pysäköintiruutuja. Tällöin ei tarvitse kääntää koko yhdistelmää, jotta saadaan haluttu harjaussuunta, vaan riittää harjauskoneen pyöritys.

Kun tarkastellaan harjaukseen käytettävää aikaa, niin aina kun harja on alhaalla ja puhdistetaan hiekkaista aluetta, työ etenee. Pyöritettävän harjalaitteen kanssa työ etenee ilman turhia katkoksia, kun työtä voidaan tehdä molempiin suuntiin ajettaessa.

Kun harjataan laajempia alueita kuten parkkipaikkoja, pyöritettävällä harjalla saadaan ajettua aluetta meno-paluuna kääntämättä yhdistelmää. Harjausta voidaan tehdä yhtä tehokkaasti molempiin suuntiin. Riippuen yhdensuuntaisen matkan pituudesta ja kertyvän tavaran määrästä, hyöty vaihtelee. Lyhyissä yhdensuuntaisissa harjavedoissa yhdistelmän kääntäminen vie suhteessa pidemmän aikaa. Kääntymiseen on monesti vielä ahdas tila, jos alueella on vaikka valaisinpylväitä tai istutuksia.

Pyöritettävän harjalaitteen etu on myös se, että sillä voidaan ajaa myös osittain käännettynä. Tällöin saadaan kätevästi esimerkiksi kiveyksen reunat puhtaiksi ilman erillistä sivuharjaa.

Lapinlahtelainen Lametal Oy esitteli kevättalvella 2014 uutuustuotteen, Stark-kauhaharjan pyörityslaitteen ja ensimmäiset pyörittäjät olivat jo asiakkailla käytössä kevään 2014 harjaustöissä. Yksi sellainen oli käytössä Joensuussa. Kääntyvän tukipyörän ja riittävän kellunnan ansiosta kauhaharja seuraa epätasaisenkin asfaltin pintaa. Normaalitilanteessa tässä jouduttaisiin peruuttamaan. Harjalaitteen kääntäjällä saadaan parannettua työturvallisuutta, kun normaali ajosuunta kauhaharjalla voi olla myös työsuunta. Harjausta voidaan tehdä myös edestakaisin molempiin suuntiin, jolloin konetta ei tarvitse käännellä.  www.stark.fi,

Keväällä 2015 toimitettiin asiakkaalle ensimmäinen sarjavalmisteinen Snowekin valmistama Circulus. Circulus on alun perin rakenteensa puolelta suunniteltu pyöritettäväksi työlaitteeksi. Kevennys on Circuluksessa toteutettu kahdella liu´ulla puolellansa, joissa tapit pääsevät väljästi kulkemaan. Kuljettaja näkee kellunnan pelivaran ohjaamoon. Traktorin raideleveys on sama kuin harjalaitteen. Tässä kuljettaja saa ajaa eteenpäin ja hän pystyy koko ajan tarkkailemaan liikennettä ja harjan toimintaa. Vesi pölynsidontaan johdetaan ympäripyörivästä liittimestä harjaosaan. www.snowek.fi

Lue seuraavaksi