Uutiset

Yleinen

Heinosen Paja Oy Tarjoaa lääkkeet raudan puutteeseen

”Meillä on nykyään paljon asiakkaita, joita emme ole ikinä edes nähneet. Tilaus hoituu sähköpostilla ja kiitolinja hakee valmiin tuotteen pihalta. Juha vastusti vielä joitakin vuosia sitten tietokoneita, mutta nykyään surffailee totutusti ja hoitaa asioita jo Facebookinkin välityksellä”, nau­rahtaa yrityksen paperitöitä ja tilauksia pyörittävä, Juhan vaimo Päivi Heinonen.

Ja yli 70 tuotteen valikoimaa onkin järkevintä ja edullisinta esitellä juuri netin välityksellä. Vuosien varrella asiakkaitten toivomuksesta on valmistettu mitä moninaisimpia laitteita. Monesti idea tulee asiakkaalta ja veljesten käsissä idea muuntautuu valmiiksi tuotteeksi.
”Teemme suunnittelutyön ilmaiseksi, mutta samalla tuoteoikeudet jatkoa ajatellen siirtyvät meille. Tosin laajaa sorttimenttia ollaan nyt vähentämässä. Myymme osan tuotteista jatkossa muille konepajoille.

Pakettiin kuuluvat valmistus- ja työpiirustukset osakuvineen, valokuvat, CE -tunnuksen edellyttämä dokumentointi sekä raaka-aineluettelo. Osa vanhoista tuotteista on vain Juhan päässä, mutta konepiirtäjä tulee tekemään piirustukset näistäkin tuotteista. CE -hyväksyntä vaaditaan nykyään kaikista tuotteista, joissa on hydrauliikkaa. Jatkossa me tulemme tekemään CE -dokumentoinnin kuitenkin kaikkiin tuotteisiimme”, jatkaa Päivi Heinonen.

Alku jo 20 -luvulla

Juhan ja Ilkan isoisä aloitti Vehmaan Vinkkilässä jo vuonna 1928 pajansa palvelemaan alueen maanviljelijöitä ja muitakin hitsausta ym. korjaamotoimintaa tarvitsevia. Isoisän alasin pajalla on säilytetty, sillä Heinoset kunnioittavat vahvasti perinteitä. Sen takia veljekset säilyttivät alkuperäisen nimenkin ryhdyttyään jatkamaan isänsä jalanjälkiä osakeyhtiönä vuonna 1986.

”Isoisä teki paljon autojen peltitöitä. Häkäpönttöjäkin pajassa korjattiin. Hitsaus tehtiin tuolloin ahjossa, eikä sen taidon osaajia enää juuri löydy. Isä sen osasi vielä, mutta me emme enää. Sota-aikana pajan tuotteissa oli mm. autojen valojen eteen kiinnitetyt pimennyslätkät. Isä aloitti armeijan käynnin jälkeen 40 -luvun lopulla pajalla. Autopeltisepän hommia oli runsaasti. Muistan esimerkiksi autokoulukäyttöön muutetun kuorma-auton. Isä leikkasi Fordin ohjaamon kahtia ja jatkoi sitä 70 senttiä. Takaoven hän teki siinä kyläpajassa uuteen viiden hengen ohjaamoon. Peltiä muutenkin oiottiin enemmän, eikä aina vaihdettu uuteen kuten tänä päivänä tehdään”, selvittää Juha yrityksen mittavaa historiaa. Veljesten isä oli myös taiteilija. Taonnan taitaja teki mm. kynttiläjalkoja.

”Vuonna 1967 presidentti Kekkonen vieraili Mynämäen maatalousnäyttelyssä. Hänelle lahjoitettiin isän takoma kynttilänjalka, joka on vieläkin Tamminiemessä. Myös Vehmaan kirkosta löytyy isän takomia esineitä”, jatkaa Juha.

Kun veljekset ottivat yrityksen haltuunsa, siirtyi isä kokonaan taiteen pariin.
”Ensimmäinen oma hitti­tuotteemme oli traktorin lavanostin, joita T -maatalous myi. Niihin ja ensimmäisiin takalanoihin törmää vieläkin esimerkiksi maatalojen huutokaupoissa. Niiden entisöintiä tehdään silloin tällöin. 80 -luvun lopulla tuotteisiin liitettiin myös kaivurien kauhat. Yksi tuttu urakoitsija pyysi tekemään kauhan. Sanoin, että ei ole tehty, mutta tehdään”, naurahtaa Heinonen.

Nöyrä asenne asiakkaitten toivomuksiin onkin ollut yksi tärkeä syy tuotevalikoiman mittavaan kasvuun. Tästä oivana osoituksena on myös juuri äskettäin Turun kaupungille tehty hiekkarantahara.

”Tavoite oli tehdä kevyt mönkijällä vedettävä hara, jolla hanhien jätökset saadaan pinnalta harattua syvälle hiekkaan. Mallia ei saatu muualta kuin tilaajan Amerikan muistoista. Siellä kun tilaaja oli nähnyt jenkkijontikalla vedettävän rannalla 10 metrin levyistä haraa. Täällä Vehmaalla kaikki ei ole niin suurta, joten me teimme huomattavasti kevyemmän version”, nauravat Heinoset.

Tielanat käyvät kaupaksi

Viime vuonna tielanojen valmistus oli suuri osa Heinosen tuotannosta. Takavuosien 100 kauhan vuosivauhti putosi 40:een kauhaan, mutta korvaava liiketoiminta kertyi erilaisista tielanoista. Mallistosta löytyy sopiva lana niin mönkijään kuin kiinteistö – ja maataloustraktoriinkin.

”Tielanat ovat nousseet tärkeimmäksi tuotteeksi nyt. Täältä Länsi-Suomesta on puuttunut lanavalmistaja. Kun rahti on lanan toimituksessa merkittävä kulu, niin paikallisuus on valttia. Tosin esimerkiksi Jyväskyläänkin olemme lanakauppaa tehneet. Tiehoitokunnat ovat hyviä asiakkaita. Kunnat myöntävät niille myös avustusta lanan hankintaan”, kertovat Heinoset.

Uusi lanatyyppi on edullinen, noin 650 kiloa painava ns. jokamiehen lana. Kolmeteräisen, hinattavan lanan työleveys on 2,3 metriä.
Keväällä valmistuu myös ensimmäinen energiakoura, jolla luonnistuu vaikka tienvarsipiennarten puhdistaminen.

”Olemme kehittäneet kaivukoneisiin liitettävän energiakouran. Täällä Länsi-Suomessakin olisi järkevää laittaa kaivukoneet talvella metsään, ainakin jos toinen vaihtoehto on hallin pihalla seisottaminen. Itä-Suomessa asia on tuttu. Energiakouran kehitystyössä kyselin urakoitsijoilta vinkkejä. Pyrkimys oli tehdä mahdollisimman yksinkertainen nelipihtinen malli. Yksinkertaisuuden kourassa takaa se, että pyöritys ja kallistus on nykyään jo kaivukoneessa, eikä sitä tarvitse kouraan tehdä. Yksi meiltä on jo tilattu ja viisi on jonossa tuotantoon”, lopettaa Heinonen.

Yksi tasaisesti kysytty tuote on myös leikkuupuimurin leikkuupöydän kuljetuskärry, jonka aisa taittuu kokoon säilyttämisessä tarvittavan tilan vähentämiseksi.

Heinosen pajan toimistolla Vinkkilässä näkee myös toimitusjohtaja yhden vapaa-ajan intohimoista. Pienoismallien keräily on sydäntä lähellä. Autoja, traktoreita ja maansiirtokoneita on hyllymetreittäin sekä toimistolla että kotona. Siitäkin näkee että erilaiset koneet ja laitteet ovat täällä sydämen asia.

Lue seuraavaksi