HC Petersen Finland Oy- Zetoria ja Deutzia

Seinäjoella toimiva Zetorin ja Deutz-Fahrin maahantuonti HC Petersen on saanut uuden vetäjän kevättalvella. Peter Mattas on aiemmin ollut töissä Konekeskolla, mutta uudet haasteet kutsuivat. Peter on kielitaitoinen ja pystyy siten hoitamaan asiat niin ruotsiksi kuin englanniksi.

Peter on pitkän linjan konekauppias, kun hän on ollut Massikka- ja Claas-myynnissä vuosia. Deutz-Fahriakin Peter myi jo aikoinaan. Nuorempana Peter ehti olla muutaman vuoden merilläkin.

HC Petersen on 140 vuotta vanha tanskalaisten perheyritys ja nyt omistajana on jo seitsemättä sukupolvea. HCP on viilannut organisaation ohueksi, eikä turhaa henkilökuntaa ole kasvattamassa kustannuksia.

Kun Zetoreita valmistetaan, niin käytännössä koneet tulevat identtisenä muualle HCP:n toimialueelle paitsi Tanskaan. Tanskalaisia kiinnostavat isot hydraulituotot, Power Beyond ja koneita vetävä traktori leveillä renkailla. Muissa Pohjoismaissa taas kaivataan runsasta hydrauliikkaa, kapeita renkaita ja tarvitaan etukuormaimia, hydrauliikkaa ja nostolaitteita. Uutta on se, että Zetoreita on myyty puolenkymmentä konetta Islantiin kiinteistökäyttöön.

Väittäisin, että meillä on tuontitraktoreista tuon Zetorin varaosapuoli parhaassa kunnossa Suomessa. Varaosat ovat Suomessa varastossa ja Sakari (Saku) Lehtimäki tekee varaosakauppaa tehokkaasti, koska hän tuntee Zetorit kuin omat taskunsa. Saku Zetor-tuntemus on aukaissut uusia kuvioita, kun Saku myy osia nyt myös Pohjois-Norjaan. Logistiikka on kätevä hoitaa Suomesta sinne. 

Kuvassa Deutz-Fahrin myynti ja varasosapiste Seinäjoella

- Traktorikauppaa tehdään markkinoilla, joissa kokonaismäärät ovat viime vuosina laskeneet. Se on hankala toki kaikille. Kaupan ehdoton edellytys on kate, joka jää tehdashinnan ja mm. kuljetuskustannusten ja myyntihinnan erotukseksi. Sitten pitäisi hinnoitella vaihtokoneet ja asiakkaan mielestä hyvittää niistä reilusti. Valitettavasti reiluun vaihtokonehyvitykseen ei enää pysty, Peter toteaa.

- Meidän etu on se, ettei Zetor ole ylihinnoiteltu tehtaalla, vaikka siinä on samoja komponentteja kuin muissakin eurooppalaisissa traktoreissa, kuten vaikka Deutzin moottorit. Zetorin traktorit valmistetaan EU:n alueella, Peter painottaa.

Asiakkaan kanssa voida purkukuvista katsoa tiskin vieressä, mitä varaosia tarvitaan.

Tonin tehtävä on Deutz-Fahrin huoltoneuvonta ja se on toki vaativaa ja edellyttää yhteyksiä tehtaaseen. Deutz-Fahr on tekniikaltaan edistyksellinen ja ohjaamoltaan huippu ergonominen, joten sen asiakasryhmä jo hintansakin puolesta on eri kuin Zetorin ostajien. Varaosamyyntiä ja takuuasioita hoitaa Harri ja tarvittaessa sijaistamme toisiamme. Niko on nyt logistiikkapäällikkö ja hän hoitaa kuljetukset ja kaiken muun Deutz-Fahrilla ja Zetorin puolella. Niko hoitaa myös Zetorin huoltoneuvonnan huoltopäällikkönä. Zetorin oikeat varaosat hoituvat asiakkaalle varaosakonkari Sakun tiedoin. Varastossa ja postituksessa on töissä Sakun veli Yrjö.

Seppo Pentti, UU 5/2016