Uutiset

Yleinen

Grimmet uudelle maahantuojalle

Hallissa oli vielä keväällä käynnissä Hardien kokoonpanoa, mutta nyt ruiskut pitäisi olla keväälle jo jotakuinkin toimitettu.

– Asentajia minulla on ollut töissä päätoimisena kaksi ja kun keväällä on ollut kiire, niin täällä on ollut auttamassa monesti kolmekin asentajaa. Nyt kuitenkin keskitymme Grimmen huoltoon ja vara­osiin, kertoo huoltoyrittäjä Timo Myllyviita.

Timon yritys aloitti aikoinaan kyläkorjaamona, toiminta laajeni Hardien kokoonpanoon ja Grimmen huoltoon. Timo on siis aiemmin ollut Grimmen huollossa vuosikausia ja hän tuntee Grimmen koneet ja tekniikan kuin omat taskunsa. Timo jatkaa työtään itsenäisenä huoltoyrittäjänä ja paperipuolta hoitaa hänen vaimonsa.
Grimme Skandinavien palveluksessa on Roland Rosenback, joka hoitaa Grimmen myyntiä manner-Suomessa ja Ahvenanmaalla. Skaftungin kylään kehittyy vähitellen Grimmen koneiden keskus, jossa ovat vaihtokoneet ja varaosien keskusvarasto.

Toisenlainen ketju

Meillä Suomessa perunannostoketjut siemen- ja ruokaperunalla toimivat vielä pääosaltaan toisin kuin Keski-Euroopassa ja syynä ovat osaltaan kasvukautemme ja ohut perunan kuori. Toisaalta korjuukalusto on vuosien mittaan kehittynyt ja siitä on tullut hellävaraisempaa.
– Hellävaraisuus riippuu toki siitä, miten nostokonetta kuormitetaan. Mitä paremmin kuormitus onnistuu, sitä enemmän perunat suojelevat toisiaan, Timo muistuttaa.
Roland jatkaa, että kun nostokalusto on nykyään yhä tehokkaampaa, saadaan nosto myös tehtyä tehokkaasti ja pääsadon nosto voidaan ajoittaa myöhemmäksi ja kuori on silloin jo vahvistunut.
– Korjuukoneen päällä saadaan tulevaisuudessa yhä harvemmin ketään lajittelemaan. Lajittelua tehdään talouskeskuksessa, jossa peruna on kipattu ensin kippitaskuun mistä lajittelu ja laatikointi tehdään. Tällä sektorilla markkina kasvaa ja kunnostus ja varastointikoneisiin tarvitaan asiantuntemusta.

Muutama isompi viljelijä on suunnittelemassa irtovarastointia, kun korjuukoneen päälle ei riitä enää työvoimaa.
Grimmen filosofia on käsittelykoneissa ollut se, että kaikki laitetaan pyörien päälle. Tällöin koneet ovat monikäyttöisempiä, kun koneen paikkaa voidaan vaihtaa kätevästi käsittelytiloissa tai kone voidaan viedä vaikka naapuriin. Jos ajatellaan vaikka verkkolajittelijaa, sillä voidaan hoitaa useamman tilan lajittelua ja käsittelyä eri vaiheissa, jolloin koneelle kertyy enemmänkäyttötunteja.

Moni olettaa, että perunan viljely on taantuvaa. Tärkkelysperunaa ja siitä saatavaa tärkkelystä kuitenkin tarvitaan teollisuuteen yhä enemmän. Ruokaperunan kysyntä ei ole merkittävästi laskemassa ja aina tarvitaan siemenperunaakin.

Paljon Grimmejä

– Suomessa on paljon Grimmen perunanistutus ja -korjuukoneita, Roland muistuttaa. Koneet vain eivät toimi, jollei niitä huolla ja olemme rakentamassa järjestelmää, jossa koneet voitaisiin kunnostaa ajoissa ennen käyttökautta, Timo kertoo. Asiakas- ja konerekisterin ylläpito helpottaa myös varaosien etukäteisvarausta. Kun meillä on rungonnumerot, saamme tehtyä kaikki osavaraukset suoraan sillä Grimmeltä, Roland jatkaa.

– Kun tehdas on verrannut Ruotsin ja Tanskan konekantaa ja varaosien menekkiä, Suomessa on selvä vajaus. Lähetimme pari tuhatta kirjettä Grimmen omistajille ja lupasimme tulla katsomaan, tarvitseeko kone mahdollisesti tulevaisuudessa millaista huoltoa, Timo selittää.

Lähettämämme kirjeen mukana tuli monia yhteydenottoja, mutta kaikki eivät toki uskoneet, että käymme oikeasti tarkastamassa koneet talven aikana.
– Kävimme Grimme Skandinavien Heine Hyllenbergin kanssa yhdessä viikossa noin 50 tilalla ja tutustuimme siihen, missä kunnossa koneet ovat. Kierrokset ovat jatkuneet nyt keväällä. Samalla tarkastettiin, mitä varaosia tarvitaan varastoon, jotta kysyntään pystyttäisiin vastaamaan nopealla aikataululla, Timo kertoo.
Kun koneiden omistajien kanssa ollaan tultu tutuiksi, ovat keskustelut sen jälkeen helpompia. Kun katsotaan vaikka onko matto kunnossa, perunanviljelijällekin jää sellainen tunne, että seuraavan kauden nostosta ollaan oikeasti kiinnostuneita.

Lisää varaosavarastoa

– Varaosavarasto kasvatetaan suuremmaksi kuin vuosittainen menekki on ollut aiemmin, koska kun nostomatto on rikki, pitää saada toinen tilalle ja alkuperäinen matto sopii aina parhaiten. Tarjoamme alkuperäisiä varaosia samaan hintaan kuin niitä myydään vaikka Ruotsissa tai Tanskassa. Hinta-laatu suhde on alkuperäisissä osissa paikallaan, Timo vakuuttaa. Moni katsoo vara­osan hintaa, mutta oikeastaan pitäisi katsoa vielä enemmän varasosan hintaa nostettua hehtaaria kohti.

Erikoiskoneet edellyttävät koneen myynnin jälkeen vuosien jälkeenkin neuvontaa. Se edellyttää, että tuntee koneet ja huolto osaa auttaa hankalissa tilanteissa.
– Huoltoyrittäjäverkoston rakentaminen on vielä kesken ja muutama avainasemassa oleva huoltomies on jo tehnyt sopimuksen kanssamme. Pitää kuitenkin muistaa, että kun huoltokaveri kutsutaan paikalle, silloin pitäisi tapahtua ilman pitkää puhelinneuvontaa. Ja varsinkin kun uuteen kalustoon on tullut jo niin paljon elektroniikkaa, niin pelkästään koneen mekaanisten toimintojen ymmärtäminen ei riitä, Timo muistuttaa.

Talvella kunnostetaan

– Tavoitteena on se, että ensi talven aikana saamme kunnostukseen koneita, jotka tuodaan tänne lavetilla. Kone puretaan ja irrotetaan matot. Tämän jälkeen katsotaan omistajan kanssa yhdessä, mitä kunnostetaan. Kun osa koneista on kunnostettu talvella, jää korjuusesonkiin enemmän aikaa tehdä yllätyksellisiä korjauksia ja esimerkiksi varaosahallinta on helpompaa.

Yksi suurimmista kone­kaluston uusimisen ajanjaksoista päättyi 2005 ja ennen sitä hankittuja koneita alkaa olla perusteellisemman huollon tarpeessa. Isoilla kaksirivisillä ajetaan paljon hehtaareita tärkkelysperunapuolella. Kaksiriviä nostavia koneita on hankittu myös ruoka- ja siemenperunapuolelle, mutta siellä haetaan lähinnä tehokkuutta nostoon, eivätkä korjuumäärät ole erityisen suuria. Normaalit ruokaperunanviljelijän hehtaarit asettuvat 15–70 välille ja sen pystyy nostamaan yksirivisellä nostokoneella

Koneiden luovutus

Kaikki koneet luovutetaan tilalla ja siellä neuvotaan, miten kone toimii. Uusissa malleissa on kosketusnäyttö, ja siitä voi ohjelmoida tarkasti, miten matot ja koko kone toimii. Kosketusnäyttö saattaa tuntua alkuun hankalalta, mutta pienen harjoittelun jälkeen sen kanssa on helpompi toimia kuin perinteisten vipuohjainten. Kun Suomessa maalajit vaihtuvat penkissä, on kameran kautta kätevä katsoa ja samalla säätää kone toimimaan oikein.
Jotkut ovat sanoneet, että kun koneeseen tulee kosketusnäyttö, se on hankala vanhalle sukupolvelle, jotka monesti nostavat vielä muutaman vuoden perunaa. Kun kone saadaan toimimaan päisteautomatiikalla, on koneen toiminta yksinkertaisesti yhden napin takana penkkirivin päässä.
– Tuskin työ enää voisi helpommaksi käydä, arvioi Timo. Nuoret pitää tätä mahtavana laitteistona ja vikamäärä ei ole suurempi kuin perinteiselläkään laitteistolla.

Eroja alueellisesti

Kun tärkkelysperunapuolella kone ei toimi, se pitää saada kuntoon yleensä nopeasti. Korjuu on rytmitetty tärkkelysperunatehtaalle kippausaikojen perusteella ja jos myöhästyy kippausajasta, uuden saaminen on vaikeaa.
Siemenperunapuolella lyhyt korjuusesonki on selitys, miksi koneet pitää olla nopeasti kunnossa.
Ruokaperunapuolella kiire ei ole yleensä yhtä suuri, kun moni saattaa antaa vaikka kuoren vielä vahvistua.
– Ruoka- ja siemenperunatiloilla taas työn tarkkuusvaatimukset ovat suuremmat, kun raha tulee puhtaasta ja ehjästä perunasta. Tärkkelysperunapuolella ollaan kiinnostuneita pääasiassa siitä, että tärkkelyspitoisuus on korkea. Tämä vaikuttaa myös korjuutekniikkaan, Timo pohtii.

Kuormitetaan riittävästi

Kun konetta säädetään, on tavoitteena saada epäpuhtaudet pois mahdollisimman nopeasti, jotta ne eivät kuormita konetta. Peruna suojelee perunaa nostossa.
– Jos perunassa on liikaa multaa mukana, kun se nostetaan lokeroissa ylös ja samaan aikaan varsijarru raapii perunaa, niin vaurioituuhan kuori siitä. Jos peruna on puhdas, varsijarru tekee tehtävänsä ja peruna säilyy ilman vaurioita. Jos nostossa ajonopeus on riittävän suuri ja kone on täynnä tavaraa, toimii nostokonekin paremmin, Timo esittelee.
Joskus käyttäjä ajattelee toisin kuin koneen suunnittelija ja silloin tulee herkästi vaurioita.

Kun koneessa on kamerat, päästään nostoa seuraamaan ja optimoimaan mattojen nopeudet, eikä mihinkään kohtaa tule ruuhkaa, eikä puhdistusteho laske.
– Kun on kamerat ja jos painetunnistin tunnistaa liikaa massaa matolla, voi automatiikka hälyttää kuljettajan ja kääntää kameran kuvan automaattisesti ongelmapaikkaan, Roland esittelee.
Kun perunakoneita käytetään, koneista kuluvat etenkin nostomatot. Yllättäviäkin tilanteita tulee kesken noston, kun kone särkyy ja niin käy joka konemerkillä.
– Kun koneita verrataan hankintavaiheessa, kannattaa toki katsella myös koneiden kestävyyttä ja vaihtoarvoa, Roland muistuttaa.
Vakaa markkina
– Grimmen konekanta on Suomessa vahva ja huolto niille pitää olla kunnossa. En kuitenkaan epäile, että Grimmen markkinaosuus laskee, kun koneet ovat kilpailukykyisiä ja varaosavarastomme on kunnossa, Roland vakuuttaa.

Perunakonemerkkivalikoima on pysynyt pienenä, kun markkinoille on ollut vaikea tulla. Muutaman koneen myynti liian halvalla ei ole ongelma. Suurempi ongelma on varaosa ja huoltopalveluiden tarjoaminen järkevästi, niin että asiakkaat ovat tyytyväisiä koneeseen. Jollei asiakkaat saa vastinetta rahoilleen ja sesonkina kone toimi, on edessä ongelmia, Timo perustelee.
– Huolto on erikoiskoneissakin vaativaa. Vaikka monet koneet ovat yksittäisiä kappaleita, on niidenkin toiminta tunnettava. Timo muistuttaa ja jatkaa, että vain kokemus tuo tähän työhön varmuutta.

Kun huoltomies pääsee paikalle koneen viereen tai kun asiakas tulee ostamaan varasosia, pitäisi aina tietää, mihin koneeseen varaosia haetaan. Asiakasrekisterin päivityksellä helpotetaan oikean varaosan löytymistä, kun tiedetään koneen tyyppi ja rungonnumero. Yhdellä puhelinsoitolla pitäisi selvitä asiat ja se toinen soitto on hieman liikaa, Timo kuvailee.
– Jos lähetämme varaosia vaikka postissa, osa on perillä päivässä tai kahdessa. Jos osalla on kiire, joku lähtee sitä hakemaan 100 kilometrin päästä, samaan aikaan kun toiset purkavat konetta, jotta uusi osa saadaan asennettua. Näin toimien seuravana aamuna kone on viimeistään yleensä taas nostokunnossa.

www.grimme.dk

Lue seuraavaksi