FMG-tielanan jälki kerää kiitoksia

FMG-lana

Evijärvellä urakoidaan monipuolisesti ja laadukkaasti

-          FMG-tielanan jälki kerää kiitoksia

Evijärveläiset Tapio ja Kari Mustajärvi toimivat esimerkkeinä siitä, miten monipuolista urakointi voi parhaimmillaan olla. Monitaitoiset miehet työllistävät itsensä niin lumitöiden, tienvarsiniittojen, sähkötöiden, rakennusurakoiden sekä tienhoitotöiden parissa. Keväällä miehet hankkivat lanauksia varten järeän FMG TLN470 -tielanan, joka on jo yhden kesän kokemusten perusteella voittanut miesten luottamuksen.

Tielana

Kun urakointi on ympärivuotista, täytyy konekannan olla luotettavaa ja tehokasta. Tämän tietävät Haapajärvenkylässä asuvat Tapio ja hänen poikansa Kari Mustajärvi. Miesten luottotraktorimerkki on selkeästi Fendt ja tienvarsiniitoissa luotetaan Elhon puomikoneisiin. Tämän kesän aikana yhdistelmillä on jo takana yli 1300 kilometriä niittoja Kauhavan, Lapuan ja Etelä-Pohjanmaan Järviseudun alueella. Lumityöt odottavat myös jo nurkan takana ja miehillä on hoidettavana yli 80 kilometriä Destian sopimusteitä sekä runsaasti kiinteistöjä ja yksityisalueita. Lanaustöiden lisääntyessä miehet selvittelivät eri vaihtoehtoja ja ammattilaisten suositusten sekä omien vertailujen kautta selkeästi parhaaksi vaihtoehdoksi osoittautui iisalmelaisen LLP Farm Machinery Groupin valmistama FMG TLN470 -tielana.

Rengaspakkeri

Keväällä rivistöön saapunut FMG on miellyttänyt sitä eniten kuljettanutta Kari Mustajärveä suuresti. Sähköalan ammattilaisena Kari kertoi kyllä hieman laittaneensa valojen ja majakoiden johdotusta itseään miellyttävämpään kuntoon, mutta muuten lana on vastannut odotuksia mukavasti. ”Jokainen tie on erilainen, oma yksilönsä, joten säätöjen helppous ja nopeus on hyvin tärkeää. Tässä puolessa on FMG:ssä onnistuttu ja työn jälki saadaan varmuudella huippuluokkaiseksi”, kertoo Kari. Laadukkaan jäljen FMG:ssä takaavat kiviharan hammasterän säädettävyys, lanan kaltevuuden säätö sekä lanan etu- ja takaosan erillinen korkeussäätö. Kerran sopivaksi säädetty lana voidaan nostaa vakaajatangon avulla ja takaisin alas laskettuna se palaa takaisin haluttuihin säätöihin. Neljän ottavan terän jälkeen lanaustyön viimeistelee koko lanan levyinen rengaspakkeri, joka muodostaa tasaisen ja tiiviin jäljen. Tämä estää tien kuivumista, pölyämistä ja irtosoran muodostumista.

Fendt

 Fendtin ja FMG:n yhdistelmä tottelee kuljettajaa loogisesti ja hallintaa ahtaissa paikoissa helpottaa lisävarusteena hankittu hydraulisesti kääntyvä nivelaisa. FMG:n kokoonsa nähden mukava ketteryys tulee tarpeen, sillä Kari kertoo naurahtaen, että vaikka koko päivänä ei jollain sorapätkällä näy yhtään autoa, niin lanan kytkemisen jälkeen paikalliset tukkirekat ja säiliöautot saapuvat kuin pyynnöstä paikalle. Nuori alan ammattimies on kaiken kaikkiaan todella tyytyväinen valintaan ja moitittavaa ei ole käyttötuntien kasvaessa ilmaantunut. ”Puolen vuoden käyttökokemusten perusteella uskallan helposti suositella FMG-lanaa myös muille alan ammattilaisille, sillä sen monipuolisuus, helppo käytettävyys ja mainio hinta-laatusuhde tekevät siitä tehokkaan ja luotettavan työvälineen, jonka työn jälki miellyttää sekä kuljettajaa että tienkäyttäjiä”, tiivistää Mustajärvi.

Tien jälki

Kari Mustajärvi näyttää miten laadukasta jälkeä FMG:llä syntyy ammattimiehen käsissä. Järeä rengaspakkeri viimeistelee jäljen miellyttäväksi maantien käyttäjille.

Valmista  syntyy nopeasti ja eron huomaa selvästi. Tiivis pinta ei kuiva tai pölyä ja vaarallisen irtosoran ja pikkukivien määrä laskee huomattavasti

Tapani Palo