FinnLactolle lisää myyntivoimaa

Seppo Pentti

FinnLacto Oy on viime vuosina laajentanut toimintaansa ja uusinut tuotevalikoimaansa. Tiettyjä asioita on karsittu, mutta entistä enemmän tuotteita on päivitetty ja valikoimaa on laajennettu. Seinäjoella pääpaikkaansa pitävä FinnLacto on saanut nyt myös uutta voimaa yritykseen. Etenkin nautakarjatiloille tarjottavat tuotantotarvikkeet ja kalusteet ovat tärkeässä roolissa.

Kaksi pitkän linjan yrittäjää Jukka Lähetkangas ja Tero Savela Reisjärveltä ovat lunastaneet osuuden FinnLactosta ja samalla siirtyneet yrityksen töihin. Esisopimus tehtiin KoneAgrian aattona ja Jukka ja Tero olivat jo näyttelyssä FinnLacton osastolla. Teron ja Jukan rooli on olla yrittäjinä pääasiassa yhteydessä asiakkaisiin ja heidän tarkoituksenaan on näkyä enemmän kentällä, missä FinnLacto on aiemmin harvoin näkynyt.

FinnLacto on tukku ja sen yhteistyökumppaneina ja jälleenmyyjinä ovat esimerkiksi meijerit Valma-kauppoineen, jotka ovat myös suurimmat yksittäiset jälleenmyyjät. Jälleenmyyjinä on myös maatalouskauppa ja lihatalot. Navetan suunnittelusopimukset tehdään suoraan tiloille, muuten toimimme jälleenmyyjien kautta.

-Meidän ja FinnLacton neuvottelu alkoi jo pari vuotta sitten ja asiat vain tuntuivat loksahtavan monissa asioissa paikalleen, Tero muistelee. Jukka jatkaa, että mitä enemmän asiaa pohdittiin, sitä enemmän yhteistyö alkoi maistua. Meillä molemmilla on toimivat maatilat ja tuntemus siitä, millaista nautakarjan kanssa on tehdä töitä. Herkästi asiakkaiden kanssa tulee juteltua ja samalla kartoitettua asiakkaiden tarpeita.

Jukka Lähetkangas (vasemmalla) ja Tero Savela ovat nyt yrittäjinä mukana FinnLactossa. Teron ja Jukan aiemmat yritykset, Reiskone Myynti Oy ja Reiskone Oy, ovat siirtyneet liiketoimintakaupan mukana FinnLactolle. Separointiliiketoiminta oli aiemmin myyty Konelantaasille. FinnLactoa omistaa nyt Niemen perhe ja Wilenin perhe puolella ja Tero ja Jukka toisella puolella.

-Nyt Sarka-messuilla olemme esillä FinnLacton osastolla. Me tuomme mukanamme liikkuvuuden ja asiakastapaamiset, mikä helpottaa monien tuotteiden myyntiä. Esimerkiksi Investointipuolen tuotteet ovat meillä esittelyssä, joiden myyntiin ei ole oikein ollut aiemmin FinnLactolla resursseja, Jukka toteaa.

FinnLacton osastolla Vesa Wilén Okrassa 2018.

Asiakkaana ammattilaiset

Maataloussektori kehittyy nyt nopeasti ja asiakkaat hoitavat asiansa ostonsa ammattimaisemmin. Toisaalta myyjän pitää puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa, jotta päästään syvemmälle asiakkaan työhön. Asiakas odottaa tällä hetkellä myyjältä tietotaitoa, jotta luottamus saavutetaan. Toisaalta moni asiakas mieltää FinnLacton kaltaiset yritykset kumppaniksi, koska se ei suoraan pelkästään myy. 

Asiakaskunta kotieläinpuolella on vähentynyt ja vähenee tulevina vuosina. Jäljelle jäävät kotieläintilat ovat laajentaneet ja moni laajentaa vastaisuudessa edelleen. Omaa työpanosta tilalla halutaan suunnata entistä enemmän ammattimaiseen työhön. Samaan aikaan tuotantotarvikkeiden hankintaan jää entistä vähemmän aikaa.

Jotta yksikköhinnat saadaan alemmaksi ja asiakkaalle saadaan edullisemmat tuotteet, kannattaa ostoja tehdä systemaattisemmin kumppaneiden kanssa, joilla valikoima on laaja. Tätä asiaa kehitämme yhdessä tuottajien sekä meijereiden kanssa.

FinnLacton valikoimaan kuuluvat erilaiset tarvikkeet karjanhoitoon liittyvät tarvikkeet. Kuvassa pesuaineita.

Tuottajamyymälöiden merkitys lypsykarjapuolella on viime vuosina kasvanut. Tuotteet testataan ennen myyntiin ottoa, jolloin asiakkaalle uudetkin tuotteet ovat turvallisia.

-Se antaa asiakkaille perusluottamusta tuotteille ja niiden sopivuudelle. Toisaalta moni hieman epäilee esimerkiksi pesuaineissa vielä rinnakkaistuoteiden laatua, vaikka niiden koostumus on sama kuin alkuperäistenkin. Hinta rinnakkaistuotteissa on vain edullisempi, kuten robottien pesussa käytettävissä RoboRed® ja RoboBlue® -tuotteissa, Jukka vakuuttaa.

-Näihin jatkuvasti käytettäviin tuotantotarvikkeisiin, kuten pesuaineiden ja vedinhoitotuotteiden tilaamiseen on tulossa entistä enemmän toimintamalleja kilpailutukseen ja toimituksiin.

-Meidän tavoitteenamme on saada aikaan pitkiä ja luottamuksellisia asiakassuhteita, koska toimitusmäärissä huomioitavat hinnat ja alentuneet rahtikustannukset tuntuvat joka portaassa. Toisaalta monellakaan ei ole navetalla lämmintä tilaa trukkilavalliselle pesuaineita, vaan toimitukset pitää olla pienempiä, Tero toteaa.

-Silloin toimitettavassa erässä on useampaa tuotetta ja rahtietua saadaan sitä kautta, Tero painottaa.

KoneAgriassa alkoi yhteistyö FinnLacton ja Lähetkankaan Jukan (kuvassa) ja Savelan Teron kanssa. Jukka esittelee vasikanjuottovaunua KoneAgriassa, mikä on toimiva keskikokoisissa karjoissa. Isoissa karjoissa toimiva on juottoautomaatti, missä putkilinjat kiertävät seinillä ja juottopaikat ovat karsinoissa..

Vasikoiden juotto voidaan hoitaa automatiikalla juoma-automaatista. Vasikat tunnistetaan sähköisesti ja vasikoiden käyttäytymistä seurataan

Logistiikka kuntoon

Tulevaisuudessa tavoitteena on selkiyttää jakelulogistiikkaa. Joka vaiheessa pitäisi vähentää hanskanjälkiä. Suoratoimitukset onnistuvat yhä useammin tietyissä tuotteissa.

Kuten monella muullakin, etukäteen varatut ja tilatut tuotteet ovat kätevä toimittaa asiakkaalle edullisemmin. Tämä on jo nykypäivää isoilla tiloilla suoratoimitukset tulevat yleistymään edelleen.

Vaikka yksittäisiä tuotteitakin myydään, niin esimerkiksi karjaharjoja tilattiin kerralla kontillinen, jotta niiden hinta saatiin kohtuulliseksi myös asiakkaalle. Toki kun kampanja on käynnissä, kannattaa asiakkaiden olla silloin hereillä.

Myös karjarakennuksia ja kalusteita

-Lanseerasimme aikoinaan Suomi-pihaton ja se jatkaa elämäänsä. Käytännössähän nyt kysyntää on hiehopihatoista, jolloin varsinaiseen navettaan saadaan lisää tilaa lypsäville. Valikoimiin on tulossa mielenkiintoisia vaihtoehtoja lisää kuten pvc-pressuhalli, Karjahalli Pro, johon on kalusteineen valmiiksi suunniteltu reilu 40 parsipaikkaa ja toisaalta tila voidaan räätälöidä asiakkaan toiveiden mukaan.

Tämän lisäksi suunnitellaan koko ajan uusia karjarakennuksia. Niihin myydään suunnittelua, samalla tarjotaan esimerkiksi kalusteita ja parsimattoja.

FinnLactolla tuotteiden esittelyyn tarvittiin isompia hartioita ja kasvava yritys tarvitsee lisää volyymiä, jotta se pääsee logistisesti uudelle tasolle. Asiakkaalle tarjotaan meidän kauttamme kokonaisuutta, jotta kaikki hyötyvät. Yhteistyön aloittaminen FinnLacton kanssa oli toisaalta helppoa, kun meidän mielestämme molemmat osapuolet hyötyivät ja meidän tehtävämme on järjestää toiminta niin, että myös asiakkaat hyötyvät entistä enemmän, Jukka päättää.

Meidän yhteistyömme aloittaminen FinnLacton kanssa oli helppoa, kun heillä on alasta pitkä kokemus ja erittäin hyvä henkilökunta. Oma ajattelutapamme oli samanlainen ja täydensimme henkilökuntaa myyntipuolella. Kauppaa on tehtävä siten, että myös tuottajat siitä hyötyvät, Jukka ja Tero tiivistävät.