Finncontilta säilytys- ja kuljetusratkaisuja

Seppo Pentti

Finncont on kotimaisessa omistuksessa oleva yritys, joka valmistaa säilytysratkaisuja varastointiin. Kasvava liiketoiminta ovat olleet kuljetukseen suunnitellut säiliöt, joita tarvitaan, kun kuljetetaan kiinteää tavaraa ja nesteitä paikasta toiseen. Erityisen huomion ovat saaneet polttoainesäiliöt, joita kuljetetaan liikenteessä. Kuljettamiseen hyväksyttyjä IBC-pakkauksia ja varastointiin suunniteltuja säiliötä valmistetaan muovista ja metallista.

Finncontin säiliöt ovat monelle tuttuja, niitä ei vain aina tunnista käyttöpaikassaan. Esimerkiksi Valtra-traktoreiden muoviset polttoainesäiliöt ovat valmistettu Virroilla rotaatiovalutekniikalla. Monta muutakin teollista tuotetta on valmistettu samalla tekniikalla etenkin polttoainesäiliöiksi liikkuvaan kalustoon, kuten vaikka Metson kivimurskaimiin. Yhteistyötä on tehty vuosia myös moottorikelkka- ja mönkijävalmistajajien kanssa toimittaen säiliöitä, katteita ja varustelaatikoita.

Rotaatiovalutekniikka sopii komponenttien valmistamiseen, mitkä ovat kohtalaisen isoja. Sarjan suuruus voi olla 100-10000 kappaletta tuotteesta riippuen, kertoo rotaatiovalutoiminnasta vastaava Kari Leppälä.

-Valmistajien kanssa osallistumme tuotteiden suunnitteluun, jotta kokonaisuudesta saadaan toimiva ja jotta valmistamamme tuote sopii parhaalla mahdollisella tavalla käyttötarkoitukseen. Vuosien aikana sopimusvalmistuksen jalostusastetta on kasvatettu ja nyt polttoainesäiliöitä toimitetaan usein asiakkaille varustettuna halutuilla komponenteilla esimerkiksi anturilla, jolloin polttoainesäiliö voidaan tuotantolinjalla vain nostaa kokonaisena paikoilleen, Kari esittelee.

-Finncontista on tullut asiakkaidensa tuotantolinjan jatke ja säiliötä toimitetaan kysynnän mukaan suoraan linjan tarpeisiin, Kari toteaa.

Samalla tavalla toimitetaan muovista valmistettuja ympäristöpuolen tuotteita suoraan rautakauppoihin myytäväksi pakattuna myyntipakkauksiin. Toisaalta asiakkaille toimitetaan esimerkiksi perävaunujen kuomuja, jotka asiakkaat tai jälleenmyyjät itse kokoonpanevat paikalleen.

- Yksi pisimpään rotaatiovalupuolella valmistetuista tuoteryhmistä ovat kokonaan tai osittain maan alla olevat jätteenkeräyssäiliöt, joita käytetään esimerkiksi teiden varsilla levähdysalueilla ja taajamissa. Nyt valmistamme niitä myös omalla Luowia-nimellä, jolla ne tunnetaan markkinoilla, Kari toteaa. Aikoinaan olimme mukana suunnittelemassa näitä syväjäteastioita ja sitä kautta niiden valmistamiseen kertyi ammattitaitoa. Näiden kiertotaloustuotteiden kysyntä on kasvamassa.

Valmistamamme tuotteet ovat aina tavalla tai toisella suunniteltu asiakkaan kanssa yhteistyössä ja tähän Finncontilla on tarjota Finncont Design Studiossa rotaatiovalun erityisosaamista. Tuotteen muotoilu, erilaiset yhteet ja kiinnikkeet sekä niiden sijoittelu kannattaa miettiä tarkkaan etukäteen, jotta rakenteesta tulee toimiva ja luja.

Muovista UN-hyväksytyt polttoainesäiliöt

Käytännössä samasta muovilaadusta, polyeteenistä, mistä on valmistettu työkoneisiin polttoainesäiliöt jo 90-luvulta, valmistetaan myös polttonesteiden siirtosäiliöt. Moottoripolttoöljy- ja diesel ovat käytössä oleville muoveille sopivia tuotteita, kun säiliöstä itsestään ei irtoa polttonesteeseen mitään, myös polttonesteet toimivat paremmin koneissa. Yleensä UN-hyväksytyt IBC-pakkaukset ovat tilavuudeltaan 250-450 litraa ja ne ovat varustettu sähköpumpulla.

Muovisen siirtosäiliön IBC-pakkauksen hyväksyntä tieliikenteessä on voimassa viisi vuotta. Säiliöhän itsessään ei välttämättä kulu, mutta kuljetuksissa säiliöön tulee väistämättä rasitusta ja kolhuja. Lainlaatija on päätynyt viiden vuoden käyttöaikaan lähinnä aggressiivisempien kemikaalien vuoksi ja sama sääntö on kaikille vaaralliseksi aineeksi luokitelluille aineille.

-Toivottavasti tähän saadaan muutos jossain vaiheessa, kertoo Timo Linjamaa Finncontilta. Lisääntyvää kysyntää on AdBlue-säiliöillä, kun kalusto vähitellen uusiutuu ja käyttöön tulevat uudemman sukupolven moottoriteknologia.

Metalliset UN-hyväksytyt IBC-pakkaukset

Finncontin valmistamat tuotteet ovat tilavuudeltaan 990, 1350, 2000 ja 2990 litraa, jotka ovat IBC-pakkauksia kuljetusta varten, lisäksi ne ovat tuplavaippaisia maastossa varastointia varten.

Kuva on Mansen Mörinöiltä 2019. Finncontin osastolla oli esillä 1000-litrainen metallinen UN-hyväksytty IBC-pakkaus ja taaempana teräsvaipallinen 1200-litrainen vastaava kuljetuspakkaus, missä itse sisäsäiliö on muovia.

Tilavuus valitaan tietysti polttoainetarpeen mukaan, mutta pienemmät 990 ja 1350 litraa, myös sen vuoksi että ne voidaan helpommin kuljettaa ns. vapaarajakuljetuksena, jolloin polttoainetta on alle 1000 litraa kuljetuksen aikana. 1350 litran koko on suunniteltu etenkin koneyrittäjille, jotka tekevät työtä maastossa. Säiliötä ei tarvitse tyhjentää aivan kokonaan, jotta 1000 litraa uutta tavaraa voidaan tilata, toteaa Timo.

Vaativimmat tuotteet ovat siirrettäviä kaksoisvaippaisia polttoainekontteja, joiden säiliötilavuus on Finncontin valikoimissa maksimissaan nyt 9000 litraa. Kontit ovat kuten säiliöautojen säiliöt, mutta näissä konteissa on tankkausasema.

Polttonestesäiliöiden lisäksi Finncont valmistaa erilaisia säiliötä esimerkiksi kemian- ja elintarviketeollisuuteen. Lähes poikkeuksetta kaikissa tuotteissa edellytetään, jonkin viranomaismääräyksen hyväksymistä. Säiliöiden edellytetään siis täyttävän nämä määräykset ja viranomaisyhteistyötä tehdäänkin paljon.

Finncontin valikoimassa on myös erilaisia muita metallisia ympäristötuotteita. Tarjolla on esimerkiksi vaihtolavakontteja. Erilaisia tuotteita on paljon toimitettavaksi yhdyskuntapuolelle eri jakeiden säilytykseen ja kierrätykseen.

IKH myy

-Meidän markkinointiorganisaatio maatalous- ja pienurakoitsijapuolella on ollut jo vuosia IKH. IKH:n kautta on toimitettu asiakkaille etenkin Jerry-tuotteita ja niitä on vuosien mittaan myyty melkoinen määrä. Toisaalta IKH:n valikoimissa ovat myös varastointisäiliöt polttonesteille ja vedelle, kun tarjolla on 3000-6000 litran Naftanasuja. Uutuutena IKH:lle toimitetaan myös IBC-pakkaus, missä on teräskuori ja muovisisällys.

-Toisaalta itse hoidamme myynnit teollisuudelle ja isoille asiakkaille, joille monesti räätälöidään tuotteet juuri tiettyyn tarkoitukseen. Liikevaihtoa Finncont tekee noin 30 miljoonaa euroa vuodessa ja henkilökuntaa on noin 150.

Tuotannossa on kausivaihtelua, kun talvella rakennusalalla on hiljaisempaa eikä säilytysastioita hankita pihaan tai puutarhaankaan.

Säilytysastioista luokituksien perusteella vanhenevat nopeimmin muoviset IBC pakkaukset viidessä vuodessa. Niiden uusimistarve on lähinnä siellä, missä sopimuksissa käyttöaika on rajattu, mutta säiliö siirtyy tällöin varastosäiliöksi. Teollisuudessa varastot myös haurastuvat, kun esimerkiksi muurahaishappo syö muovin muutamassa vuodessa.

Finncontin tuotevalikoimassa on vain UN-hyväksyttyjä IBC-pakkauksia, jolloin käyttäjän ei tarvitse murehtia siitä, voidaanko tällä polttoainetta kuljettaa tiellä, Timo painottaa. Toisaalta valmistetaan säiliöitä, joissa polttonesteitä voidaan varastoida.

Lue lisää Finncontin ympäristötuotteista