Uutiset

Yleinen

Fendtiltä uutuuksia – Uusi 700 SCR-Vario

AGCO järjesti näyttävän lehdistötilaisuuden Marktoberdorfissa, kun paikalla oli yrityksen johto toimitusjohtaja Martin Richenhagen mukaan lukien. Saksan markkinoilla Fendtin merkitys on suuri. Kun tilastojen pohjana ovat yli 50 hevosvoimaiset traktorit, Saksassa Fendtin markkinaosuuden odotetaan tänä vuonna nousevan yli 25 %, mutta kun katsotaan AGCO:n traktorimerkkejä kokonaisuutena, päästään jo yli 35 %:n, kun Massey Ferguson ja Valtra nostavat sitä. Saksan markkinoilla yli 200 hevosvoimaisissa traktoreissa Fendtin markkinaosuuden oletetaan olevan yli 50 %.

Uutta tuotantotilaa rakennetaan Marktoberdorfissa koko ajan vanhojen tehdashallien viereen ja tehtaasta tulee modernein traktoritehdas maailmassa, kehuu Richenhagen. Investoinnin arvo on noin 139 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi investoidaan 33 miljoonaa Ansbach Bäumenheimiin, jossa on ohjaamotehdas. Tuotantomääriä voidaan kasvattaa kysynnän kasvun mukana ja tuotannon kasvu näyttääkin hyvältä. Tänä vuonna Fendtin tavoitteena on 15000 traktorin myynti ja tuotanto, joka on hieman vähemmän kuin huippuvuonna 2008.

AGCOn liikevaihdon kasvu on ollut odotettua ja sen Richenhagen tiesi olevan laadukkaiden tuotteiden ansiota. Mitä ammattimaisempaan käyttöön esimerkiksi traktoria hankitaan, sitä laadukkaampaa tuotetta halutaan.

Katana 65 ja moottorit

Fendtin uuden tarkkuussilppurin kehittäminen jatkuu. Katanalla on korjattu satoa noin 6000 hehtaaria ja odotukset ovat suuret. Katanan hakkuri on uusi, pinta-alaltaan suurempi ja sen energian tarve on pienempi kuin muiden valmistajien hakkureiden. Tällöin silppurista saadaan tehokkaampi. Silppurissa on 650-heppainen Mersun V8-moottori.
Fendtin uudet puimurit varustetaan linnavuorelaisilla. Uusien 5255L, 6275L, 5275C ja 6335C (C=sylinteripuimuri) puimureiden moottoreina ovat 245-360-heppaiset AGCO SISU POWERin moottorit.

Kysyttäessä taannoin Agritechnicassa esitellyn 6-pyöräisen Fendtin traktorin kohtaloa, Richenhagen totesi, että kunhan Linnavuodesta saadaan sopiva moottori, esitellään toimiva traktori. Myös Agcon moottorisektorilla on siis odotettavissa tulevaisuudessa uutta.

Mallisarjaan täydennystä

Fendtin mallisarja sai täydennystä ylempään keskiluokkaan, kun esiteltiin mallit 700 SCR -sarjaan mallit 724, 722 ja 720. Mallien tehot ovat vastaavasti 240, 220 ja 200 hevosvoimaa. Kyseiset moottorit ovat uusia AdBlue-pakokaasunpuhdistusjärjestelmällä varustettuja ja täyttävät siis voimaan astuvat määräykset. Unohtaa ei pidä myöskään taloudellisuutta, kun tehopainosuhde uutuuksissa on sellainen että yksi hevosvoima on varattu vajaan 33 traktorin omapainokilon liikuttamiseen. Uudet moottorit käyttävät noin 10 % vähemmän polttoainetta kun vanhat, ja polttoaineen säästö näkyy sitä suurempana mitä enemmän traktorilla on käyttöä.

Merkittäviin polttoaineen säästöihin päästään esimerkiksi tieajossa, jossa 50 km/h-nopeus ylläpidetään normaalisti moottorin käydessä noin 1700 kierroksella minuutissa.
Uuteen 700 SCR -sarjalaiseen esiteltiin uusi VisionPlus -ohjaamo
Fentdin yksi vastaus markkinoiden haasteisiin on uusi ohjaamo, jossa ikkunapinta-alaa on kasvatettu 6,1 neliöön. Se on valmistajan mukaan suurin tämän kokoisissa traktoreissa. 2,1 neliön etulasi kaartuu puolittain katoksi, mikä parantaa näkyvyyttä etukuormaimen kanssa töitä tehdessä, eikä työlaite huku näkyvistä vaikka aisat nostaa ylös.
– Oikean puoleinen sivulasi on nyt pilariton. Lisävarusteena etu- ja sivuikkunan saa avautumaan. Vakiovarusteena molemmat ovat kiinteät, kertoo Niko-Pekka Kyllönen Fendtin tuotepäällikkö.

Mukavuutta ja turvallisuutta

Kuljettajan ergonomiaan on tullut sellainen parannus, että ohjauspyörä ei enää käänny yksin vaan koko mittaristo kääntyy ohjauspyörän mukana. Uudessa ohjaamossa käsijarrun käyttövipu on mittariston vasemmalla puolen.
Ohjaamossa on myös uusi apumiehen istuin ja apumiehellä on lokero, jonne saa sijoitettua tarvikkeita. Oikeastaan kaikki mahdollinen ohjaamoon jäänyt lokeroille jäänyt vapaa tila on nyt otettu hyötykäyttöön, koska irtonainen tavara lattialla ei paranna turvallisuutta eikä viihtyvyyttä, Niko-Pekka muistuttaa.

Kuljettaja on saanut vielä paremman aktiivi-istuimen ja Suomeen toimitetuissa malleissa kuljettajalla ja apumiehellä on turvavyö, jotta se ei ole ainakaan traktorista kiinni, onko ohjaamossa turvallista.

– Mukavuutta työhön tuo ilmastointilaite, joka on 700 SCR -sarjalaisessa vakiovarusteena. Lisävarusteena sen saa automaattisena, Niko-Pekka jatkaa.

Kuljettajan työmukavuudesta pidetään huolta lisäksi ohjaamojousituksella. Ohjaamo on rungossa kiinni perusvarustuksessa neljästä tukipisteestä; takana on kaksi mekaanista jousta ja edessä on kumityynyt. Toinen jousitusvaihtoehto on paineilmajouset takana ja kumityynyt edessä. Jos kaikki jouset ovat paineilmajousia, ohjaamo on edestä jousitettu yhdestä tukipisteestä ja takaa kahdesta.
Konehuoneessakin on tapahtunut muutoksia ja hydrauliikka- ja voimansiirtoöljyt jäähdytetään yhdellä paketilla.
– Suomessa on muuten vakiona 2-toiminen nostolaite, Niko-Pekka jatkaa.

Lue seuraavaksi