Uutiset

Yleinen

Farma G2 -sarjan metsäkärryt Ihodeen

Yrjö Tenkanen Oy:n toimittamat Suomen ensimmäiset Farma T14 4-WD Generation 2 -sarjan metsäkärryt päätyivät huhtikuun alussa pyhärantalaiselle koneurakoitsija Juhani Urpolahdelle. Lyhyen tutustumisen jälkeen hän sanoo olevansa erittäin tyytyväinen kärryjen uusiin ominaisuuksiin.

”Tätä hankintaa suunnitellessani mietin myös vaihtoehtona ostaa käytetty kuormatraktori, mutta päädyin kuitenkin Farman kärryihin. Sain täysin uuden tuotteen takuineen ja veturia kärryn eteen on helppo vaihtaa jatkossa”, sanoo Juhani Urpolahti. Yhdistelmällä voi tietenkin myös ajaa yleisillä teillä, mikä on meidän toiminnassa tärkeää.

Kuva: Pauli Tenkanen (vas. ja Juhani Urpolahti vierellään uudet Farma Generation 2 -peräkärryt.

Pyhärannan Ihoden kylässä varikkoa pitävä Koneurakointi Juhani Urpolahti suorittaa koneurakointia Rauman, Uudenkaupungin ja Laitilan rajaamalla alueella. Juhanin lisäksi toiminnassa on hänen kaksi poikaansa. Urpolahti edustaa alueella Lining-jätevesijärjestelmiä eli myy, huoltaa ja hoitaa asennukset jotka tapahtuvat pääosin kesäaikaan.

Myös muita maarakennustöitä tehdään kapasiteetin mukaan. Tarvittaessa onnistuvat myös kuljetushommat neliakselisella Volvon FM12 -koukkulava-autolla ja konelavalla. Maata kuokitaan Yanmarin lyhytperäisellä SV100-2 -midikaivukoneella. Kesällä kaivutyöt painottuvat siis jätevesijärjestelmien rakentamisiin.

Talviaikaan Yanmariin lyödään kiinni JAK-250-energiakoura tai Patu 405 -rullaharvesteri. Energiakouran avulla pystytään käsittelemään 25 sentin karsimatonta rankaa ja Patu pistää poikki 40 sentin rankaa.

Urpolahti hoitaa maanomistajille energiapuun ajoa niin sanotusti pystymetsästä pihalle -periaatteella.

”Paljon tehdään myös tien- ja ojanvarsien perkausta”, sanoo Juhani. Yanmarilla pannaan puuta kumoon ja Farma-metsäkärryillä kuljetetaan saalis asiakkaan pihalle. Haketusta Urpolahti ei hoida.

Farman Generation 2 -metsäkärryjen runkorakenne on metsäkonemainen. G2-mallin runkopalkki on kahdeksan-
kulmainen salmiakkikuvion kaltainen kotelorakenne. Runko on Urpolahden kokemuksen mukaan riittävän jäykkä, jotta se ei väänny, vaikka kuormattaisiin ilman tukijalkoja. Akseleiden paikkaa voidaan helposti muuttaa runkopalkissa olevien reikien avulla.

Erityistä kiitosta runkorakenne saa Urpolahdelta karikoiden osalta. Kiinteiksi tehdyt tukevat karikat muistuttavat ajo-
koneiden vastaavia. Karikat eivät pääse näin kääntyilemään ärsyttävästi kuormauksen aikana eivätkä ne heti väänny pienissä törmäyksissä. Myös satunnaiset irtoamiset kuormauksessa tai kuorman purussa ovat historiaa. Pyöröpankot ovat suoria ja ne ovat irrotettavissa. Ketteryyttä isoille kärryille saadaan nivelöidyllä
rungolla, joka sekin on toteutettu jämäkästi.

Urpolahden Farma T14 -kärryt ovat kantavuudeltaan 14 tonnia ja niissä on ”robson”-tyyppinen hydrauliikkakäyttöinen apuvetolaite, jolloin kärryistä saadaan tarvittaessa nelivetoinen. Juhanin mukaan kärryt todella ovat nelivetoiset ja voimakkaat sellaiset. Kärryjen veto riittää siirtämään koko traktori & kärry -yhdistelmää tasaisella pellolla.

Se nopeuttaa monesti työntekoa, kun aina ei tarvitse kytkeä traktorin vetoa päälle pienen siirron takia. Kärryjen apuvetolaitteen hallinta on muiden puutavaranostimen hallintalaitteiden lähellä, joten pieni siirto apuvetolaitteella on lastauksen aikana helppo suorittaa.

Puutavaranostimena on Farman oma nostin malliltaan C8,5D. Ulottuvuutta on 8,50 metriä ja nostokyky on omistajansa mukaan riittävä. ”Meillä oli edellisessä kärryssä tämä sama puutavaranostin ja jo silloin se tuli todetuksi hyväksi ja kestäväksi rakenteeksi”, tuumaa Juhani Urpolahti.

Urpolahden kärryihin on asennettu jo tehtaalla oma erillinen hydrauliikkakoneikko. Siinä on erillinen traktorin voimanulosottoakselilla pyöritettävä pumppu, joka on nopeasti irrotettavissa. Pumpun tuotto on noin 65 litraa minuutissa akselin pyöriessä 1000 kierrosta minuutissa. Iso traktori jaksaa pyörittää tämän lähes tyhjäkäynnillä, joten melutaso ohjaamossa pysyy siedettävänä.

Puutavaranostimen hallintalaitteet ovat kiinteästi ohjaamossa ja kaikkia kärryn toimintoja ohjataan sähköisesti, joten kytkennätkin ovat sähköjohtimien kytkentää, kun kärry liitetään traktoriin.

Kysyttäessä Juhanilta kärryn irrotus-/kiinnitysaikaa sanoo hän, että se on varmasti alle viisi minuuttia. Hieman mietittyään hän lukitsee vastauksen kolmeen. Kiinnitys ja irrotus on helppoa, koska pumppupaketti irtoaa kokonai-
sena ja ohjausjärjestelmän kytkennät ovat sähköisiä.

Hydrauliikkaletkujen kanssa tappelu on historiaa tämän kärrykokoonpanon kanssa, mikä nopeuttaa kytkentää. Ve-
turia vaihdettaessa hallintalaitteet ovat helposti siirrettävis-
sä toiseen traktoriin ja pumppupaketti sopii mihin tahansa voimanulosottoakseliin. Tällöin tosin aikaa kuluu
hieman enemmän kuin tuo luvattu 3 min.

Erityistä kiitosta saavat taka-valot, jotka metsäkärryissä ovat yleensä ”kertakäyttövaloja”.  Farma-kärryjen takavaloja on todellakin mietitty ja niiden toteuttamiseen on paneuduttu. Yleensä metsäkärryjen takavalot kestävät kaksi viikkoa ja sen jälkeen niitä ei enää ole. Pinta-asennetut valot tahtovat lähteä risujen ja muiden ulokkeiden matkaan ennemmin tai myöhemmin.

Yleisillä teillä ajettaessa joutuu näin valojen ylläpitoa harrastamaan turhankin usein, vaikka olisi varovaisempikin kuski. Urpolahden mukaan Farma-kärryt ovat ensimmäiset kärryt, missä hän näkee tällaisen valoratkaisun. Takavalot on sijoitettu riittävän ylös takamaiseen karikkaan tehtyihin upotettuihin koteloihin. LED-tyyppinen valaisin on suojassa karikan uumenissa ja päälle on vielä asennettu suojakalteri. Myös heijastinkolmiot on suojattu reunuksilla.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on sermin jatke, joka kääntyy hydraulisesti traktorin suuntaan vaakatasoon. Lisäosan avulla saadaan kyytiin enemmän tavaraa ja kuormausta aloitettaessa voi jatko-osa olla käännettynä pois tieltä haittaamasta näkyvyyttä. Vaakatasoon käännettyä sermin jatkoa voi käyttää tarvittaessa huoltotasona.

Lue seuraavaksi