ESCO lämmittää liikkuvan kalustonkin

Seppo Pentti

ESCOn toimittamia polttoainelämmittimiä on asennettu jo moniin laitteisiin, jotta koneet saadaan pakkasella käyntiin. Lämmittimiä asennetaan myös autoihin. ESCOn lämmittimet ovat edullisia, joten kynnys lämmittimen hankintaan ei ole korkea.

Oy ESCO ab perustettiin viitisen vuotta sitten. Yrityksen perustaja Mika Vanhala irtisanoi itsensä noin vuoden kuluttua yrityksen perustamisesta palkkatöistä, kun sivutoimisesti yritystä ei ehditty hoitaa.

- Olin lämmittimien kanssa touhunnut jo vuosia ja kun perustin yrityksen, verkkokauppa oli ensimmäisenä mielessä, Mika kertoo. Verkkokaupassa asiakkaat ovat samanarvoisia missä päin Suomea tahansa, mutta samaan aikaan kisataan asiakkaista vaikka saksalaisten verkkokauppojen kanssa.

Verkkokauppa tuotteissa kuten lämmittimissä on erikoiskauppaa, jossa tuotevalikoima on kohtalaisen pieni, mutta tarpeellinen. Lämmittimien lisäksi ESCOn verkkokaupassa on myös tarvikkeet, jotka läheisesti liittyvät tuotteisiin. Valikoimissa on myös esimerkiksi lämminvesivaraajia, aurinkopaneeleita, työkaluja ja veneilytarvikkeita.

- Verkkokaupasta asiakkaat tai asennustöitä tekevät yritykset voivat tilata tuotteita milloin vain. Jotta toimitusajat pysyvät lyhyenä tavarat pystytään toimittamaan joustavasti joko omalta varastolta tai tarvittaessa suoraan maahantuojan varastosta, Mika kertoo. Teen yhteistyötä esimerkiksi Wihurin kanssa Ebersprächer-tuotteessa. Valikoimissa ovat myös Defan akkulatausjärjestelmät, kun virta otetaan verkosta vaikka lämmittämisen yhteydessä. Meidän etu on lämmitinvalikoiman laajuus, mitä muilla taas ei ole, Mika kertoo.

- Varasto- ja myymälätilat ovat yhteiset jo 20 vuoden takaisen yhteistyökumppaniyrityksen kanssa, joka myy puu- ja metallityöstökoneita. Me eletään hieman tässä symbioosissa, kun meillä on esimerkiksi yhteiset tietojärjestelmät, Mika kertoo.

- Aikoinaan, kun päädyin yrittäjäksi, kului kaksi viikkoa ja minulle tarjottiin jo kahden lämmitinmerkin huoltoedustuksia. Otin ne molemmat, koska lämmittimet olivat jo entuudestaan tuttuja. Itse käyn asentamassa lämmittimiä edelleen veneisiin, mutta esimerkiksi auto- ja työkoneasennukset tekee aina joku muu. Lämmitinlaitesesonki meillä on useammassa jaksossa, kun kesällä myydään ja asennetaan laitteita veneisiin. Jos asiakas tilaa lämmittimen asennuksineen ajoneuvoon, niin silloin ohjaamme asiakkaat lähellä olevalle alihankkijallemme, Mika kuvailee.

Suuri osa ESCOn liikevaihdosta tulee edelleen erilaisista puhaltimista ja polttonestekäyttöisistä mökki- ja venelämmittimistä. Paljon lämmittimiä hankitaan taukotupiin, kun töitä tehdään maastossa. Tällöin liikuteltavassa lämpimässä taukotuvassa on mukava pitää taukoja ja vaihtaa kuivaa vaatetta päälle. Lämmitin saattaa olla myös pakettiauton perässä, jolloin kuormatilaa lämmitetään auton ollessa paikallaan.

Kotimainen Safire-mökkilämmitin sopii taukotupiin tai vaikka mökille. Laite polttaa dieseliä ja edellyttää vain muutaman watin sähkötehoa, tuottaen 2kW lämpötehon. Laitteessa on portaaton lämpötilansäätö ja lämmitys saadaan vaikka GSM:llä päällä.

Ajoneuvolämmittimet lisääntyvät

Vaikka ilmaston uhataan lämpenevän, ajoneuvoja lämmitetään entistä enemmän. Yleensä ajoneuvoon hankitaan GSM-verkon kautta ohjattava lämmitin, jolloin työkone on maastossa esilämmitetty, kun työpäivä alkaa. Maastossa lämmitetään traktoreita, kaivu- ja metsäkoneita, jolloin moottori, ohjaamo ja hydrauliikka on jo sula, kun kone käynnistetään.

- Lämmitinyksikön kiinnityspisteet ja lähdöt ovat tismalleen samoissa paikoissa kuin länsimaisten merkkienkin, joten rikkoutuneen tilalle on helppo vaihtaa uusi ja monta vuotta käytössä olleen tilalle hankitaan herkästi edullisempi lämmitin.

- Erityisen suosion ovat saaneet venäläisvalmisteiset polttoainelämmittimet, joita aloimme myydä kolme vuotta sitten. Ajattelin silloin, että minun pitää ottaa ne valikoimiin ennen kuin joku muu sen tekee, Mika muistelee.

Ne ovat hinnaltaan noin kolmasosan edullisempia kuin länsimaiset. Lisäksi pakettiin kuuluu asennustarvikkeet, johtoineen, letkuineen ja kiinnitystarvikkeineen, jolloin asennus käy helposti. Tarvikepaketeissa on samoja tyyppihyväksyttyjä komponentteja kuin muissakin lämmittimissä.

- Suuremman potentiaalin olen toki löytänyt vanhemman kaluston lämmittämisestä. Asiakas on saattanut ostaa vaikka viisi tai kymmenen vuotta vanhan työkoneen, jossa ei ole ollut lämmitintä. Siihen halutaan kuitenkin lämmitin asentaa ja silloin edullinen polttonestelämmitin on paikallaan. Parin lehti-ilmoituksen ja verkkokaupan tietojen perusteella soitetaan työn tuoksinnassa maansiirto- tai metsätöistä ja kysellään hieman lisätietoja. Moni on käynyt katsomassa tuotteet jo verkkokaupassa ja tilaus tehdään puhelimessa, Mika kertoo kokemuksistaan.

Kaikki lämmittimet ovat tehtaalla koekäytettyjä, jolloin uudessakin tuotteessa on jo käytön jäljet. Se kertoo venäläisestä systeemistä. Laitteistojen luvataan toimivan -35 asteessa ja monessa paikkaa tuo asteluku ei rikkoudu kertaakaan talven aikana.

Meillä on kaikki tuotteet esillä verkossa, jotta tuotteisiin voi rauhassa tutustua. Verkossa on myös saatavilla asennusohjeet. Sähköinen tieto on siinä hyvä, että se on pääsääntöisesti kaikkien haettavissa kohtuudella ja kun valikoimaa kuitenkin on kohtalaisesti erikokoisiin koneisiin ja eri sähköjärjestelmille.

- Laitteet ovat olleet yhtä toimintavarmoja kuin muutkin. 100 % laitteista ei koskaan ole ongelmattomia, mutta luotettavia laitteet ovat olleet ja tarvittaessa vika löytyy suhteellisen helposti, Mika lupaa.

Meillä oli tutustumistarjouskampanja käynnissä koko syksyn ja kauppaa on lämmittimillä tehty runsaasti. Kun pakkanen kävi pohjoisessa parissakymmenessä, alkoi puhelin soida ja nyt kun on ollut hieman lauhempaa, on ollut rauhallisempaa. Pohjanmaalle ja sitä pohjoisemmaksi toimitettiin lämmittimiä useana päivänä reilu Postin rullakollinen, Mika päättää.

Mika Vanhala esittelee, miten venäläinen laittaa pakettiin kaiken tarvittavan, jotta asennus on helppoa. Liikennekäyttöön suunnitellun mallit on eurooppalaisen luokituslaitoksen luokittelemia ja täyttävät e1 standardin. Paketissa on kaikki, mitä asennuksessa normaalisti tarvitsee.

 

Paketit tulevat Latvian varastolta, josta laitteet toimitetaan myös muualle Eurooppaan. Paketissa on Boschin vesipumppu, jota käyttävät kaikki muutkin ja polttoainepumppu on Thomas Magneton.