Uutiset

Yleinen

Dometalilta pukkaa myös punaista Multiva-perävaunua

Dometalin värivalikoimaan on tullut punaisia perävaunuja. Kyseessä on uusi perävaunumallisto ja uudella värillä halutaan kertoa, että kyseessä on toisenlainen tuote kuin aikaisemmin tunnetut Dometalin tuotteet. Valmistukseen otetaan ensi alkuun TRM 16, 16-tonnin kokoluokkaan, 5,5 metrin lavapituudella varustettu maansiirtoperävaunu. Multivan perävaunuja myyvät K-maataloudet.

Multivan uusi perävaunu TRM 16 on haluttu eriyttää jo värimaailmasta lähtien. Uusi vaunu on ensinnäkin hinnaltaan edullinen, kotimainen ja laadukas tuote. Perusluonteeltaan uutuus on maansiirtovaunu, mutta se voidaan varustaa, viljavaunuksi korokelaidoilla. Se soveltuu hyvin maatilakäyttöön. Uuden punaisen perävaunun rakenteissa on käytetty samoja raaka-aineita ja vahvuuksia kuin Multivan Farmer- perävaunuissa. Lavan pohjateräs ovat samaa kuin Farmer-malleissa eli laatu on Optim 650-erikoisteräs. Sen sijaan uusi vaunu poikkeaa kantavuudeltaan, joka on 16 tonnia. Lavan pituus 5,5 metriä on kätevä etenkin, jos lavalle kuormataan kauhalla ja kaksi kauhallista saadaan pitkittäin lavalle. Kuormauskorkeus, 185 senttiä, on myös matala, jolloin lastaus on nopeaa ja helppoa. Vakiolaidoilla tilavuus on reilu yhdeksän kuutiota ja korokekasetilla hieman alle 19 kuutiota.

Vaunussa on keinuteli ja jarrut etuakselilla vakiona. Renkaat ovat kallis komponentti perävaunussa. Vakiovarusteena ovat 550-milliset ristikudosrenkaat, jotka ovat toimivat peruskäytössä. Varustelistassa on valittavissa myös 620/40R22,5-vyörenkaat.

Tuote on suunniteltu sellaiseksi, että se voidaan hitsata mahdollisimman pitkälti robotilla. Robotti tekee jatkuvasti laadukasta pitkää saumaa ilman katkoja. Robotille vain pitää suunnitella alusta saakka hitsattavaksi sopivat tuotteet. Rakenteet ovat hieman yksikertaisemman kuin aikaisemmin, mutta rakenne on luja, Juha Erkkilä Dometalilta lupaa. Punaisten perävaunujen hitsausroiskeita ei viimeistelyssä poisteta eli viimeistelyssä ei näy ihmiskäden jälkiä, vaan perävaunu hiekkapuhalletaan ja maalataan kaksikomponenttimaalilla. Muissa perävaunumalleissa ja muokkauskoneissa edelleen siivotaan roiskeet pois, mutta nyt on vähennetty käsityötä.

Uuden TRM-malliston saumat ovat puskusaumoja, jotka saadaan hitsattua roboteilla. Perävaunujen osat tehdään yhtä mittatarkasti kuin muidenkin vaunujen, joten robotilla hitsaus on vaivatonta.


Lue seuraavaksi