Dometal Oy uudisti Multiva-tuotteensa

Seppo Pentti

Multiva tunnetaan jo markkinoilla kotimaassa ja yhä enemmän myös kansainvälisillä markkinoilla. Uusia markkinoita ollaan avaamassa jälleen Agritechnicassa marraskuussa. Tuote- ja brändi -uutuudesta haluttiin kertoa jo nyt, koska myynti halutaan käynnistää uusilla tuotteilla. Suomessa Multivan tuotteita myy Lantmännen Agro.

Multivan tuotemerkin alla on tapahtunut vuosien varrella paljon. Aikoinaan Multiva-tuotemerkki on esitelty vuonna 1997 eli samana vuonna, kun Dometal Oy on perustettu. Brändiä on uudistettu vuonna 2011. Paljon on toimitusjohtaja Mikko Mäkimattilan vertauksena Loimijoessa vettä virrannut, ennen kuin voitiin esitellä uusi brändi. Uuden logon lisäksi vaihtui valmistettavan kaluston pääväri tumman harmaaseen, jota on toki käytetty jo aiemmin esimerkiksi perävaunuissa. Tumman harmaa (Multiva Grey) lisäksi käytössä ovat ennenkin käyttämämme keltainen sekä puhdas valkoinen, jolla aina koneissa on multiva logo.

-Sekä väriä että uutta logoa on testattu myös kansainvälisillä markkinoilla jälleenmyyjillä, jotta ainakaan uudistunut logo ja värit eivät herätä vääriä mielikuvia. Tumma vihreä pintakäsittely vaihtui Tumman harmaaseen ja uuden ilmeen tuotanto on jo alkanut, Mikko kertoo.

Myyntimäärät millään maataloustuotteella eivät ole herkästi nousemassa kotimaassa, vaikka syksyn edetessä myynti saattaa taas kasvaa. Ulkomailta haetaan vastaavasti uusia markkinoita. Vientiä on moneen maahan. Ranska on yksi mielenkiintoinen maa, koska tietyillä alueilla maaperä vastaa Suomen maaperää ja esimerkiksi sama muokkaintyyppi käy siellä. Multivan muokkaimet ovat kehitetty etenkin Etelä-Suomen savikoille, mutta ne toimivat lähes kaikissa olosuhteissa.

Uutta kylvölannoitinpuolelle

Kun uusia malleja on suunniteltu, yhtenä tavoitteena on ollut tuotannon sujuvoittaminen ja moduliajattelu. Eri tuotteissa käytetään samoja komponentteja, jotta valmistus ja kokoonpano olisi joustavampaa. Kun esimerkiksi kahden uuden kylvölannoitinmallin runkorakenne, säiliöt, tukipyörät ja osittain vantaatkin ovat samoista elementeistä, helpottaa komponenttimäärän väheneminen montaa asiaa. Viime vuonna esiteltiin muokatun maan kylvökone Cerex ja nyt suorakylvöönkin sopiva uusi Forte FX. Molemmat mallit ovat uusia, vaikka monta perusajatusta on jalostettu aikoinaan liiketoimintakaupalla hankitun Vieskan Metallin koneista. Hyvääkin voi parantaa.

Uusi suorakylvö on Forte FX kolme ja nelimetrisenä. FX-vantaan hydraulinen painatus toimii välillä 50-250 kiloa. Painatus on vannaskohtainen, jolloin olosuhteet eivät rajoita missään tapauksessa kylvön onnistumista.

Vesa Mäkelä näyttämässä vantaan toimintaa.

Vantaat muokattuun ja suorakylvöön

Multivan vantaissa on päädytty kaksoiskiekkoon kaikissa kylvökonemalleissa. Vastaisuudessakin koneet ovat varustettu myös lannoituspuolella, vaikkei asiakas sitä käyttäisikään. Toisaalta vaikkei apulantaa etelämmässä kylvön yhteydessä aina kylvetä, moni kylvää viherlannoitusta samaan aikaan, jolloin pelkkänä kylvökoneena koneen myynti voisi olla haitta.

Viime vuonna esiteltiin uusi muokatun maan kylvälannoitin Cerex 300, missä vannaspaino on maksimissaan 80 kiloa. Tässä tilaisuudessa esiteltiin Cerex 400, mikä oli toki esillä jo Okrassa heinäkuussa. Vannasrakenne on kevyempi.

Multivan vannas on nivelöity edestä akselirunkoon. Jokainen vannas on painotettu erikseen. FX-vantaan tukirunkoon on kiinnitetty uudessa ForteFX:n suorakylvökoneessa ylhäältä hydraulisylinteri, jolla säädetään vannaspaine 50-250 kilon välillä.

Maan avaamisen hoitaa kaksoiskiekko, jonka akselin etupuolelle pudotetaan lannoite heti kun vako on auki mahdollisimman syvälle. Kaksoiskiekon takaosassa on siemenputki, ja putki on syvällä kiekkojen välissä, jolloin siemenen paikka pystysuunnassa on mahdollisimman tarkka. Tavoitteena on, että vaon pohjalle lannoitteen jälkeen putoaa hieman maamurua ja siemen ja lannoite eivät ole kosketuksissa, jolloin polttovioitusta ei tule etenkään öljykasveille.

Forte FX:n vantaat ovat myös kuusimetrisessä pneumakoneessa.

Kaksoiskiekon alla takana on kumikäpälä, kaavin, joka puristaa vaon pohjan kiinni siementä vasten.

Vantaan takana on maapyörä, joka hoitaa vantaan korkeussäädön. ForteFX:ssä kylvösyvyys säädetään vannaskohtaisesti viiden millin välein maapyörän asentoa muuttamalla. Cerexissä työsyvyys säädetään vaihtamalla tukiakselin paikkaa. Maapyörä on kumia ja se sulkee vaon päältä. Muokattuun maahan suunnitellussa kylvökoneessa on kumipyörä, jonka keskusta on hieman pehmeämpi kuin uudessa FORTE FX:ssä; suorakylvöön tarkoitetussa kylvökoneessa. Vakoa sivusta sulkevat reunat molemmissa maapyörissä ovat yhtä kovat, jolloin vako sulkeutuu umpeen. Kaavin putsaa sulkupyörää. 

Uudessa kaksoiskiekossa on kestovoidellut laakerit ja laakerin tiivistys on uusi. Molemmissa koneissa kaikki takana olevat tukipyörät tallaavat tasaisesti kahta vannasriviä, jolla varmistetaan tasaista itävyyttä.

Kaikki kylvökoneiden syötöt on ketjuvälitteisiä ja ne voidaan varustaa vaihdelaatikolla, jolloin päästään kylvämään piensiemeniä. Uutta on lannoitteen määrän kaukosäätö, jolla voidaan säätää syöttömäärää kartan tai kuljettajan päätöksen perusteella karamoottorilla.

Kylvökoneen päällä oleva pressu uudistunut, jolloin vesi ei pääse säiliöön tuulellakaan. Säiliöissä on säädettävät väliseinät. Multivan koneissa ei ole enää koneen ulkopuolella pyörää, mikä tunnistaa, onko kone alhaalla ja pyöritetäänkö syöttöä. Nyt voima otetaan kuljetinpyörästä koneen alta.

SeedPilot helppoon ohjaukseen

-Pari vuotta sitten päätettiin tehdä talon sisällä itse kehitetty softa kylvökoneen hallintaan. Tämä on ollut Multivan yksi haastavimpia kehitysprojekteja, tuotekehitysjohtaja Vesa Mäkelä tunnustaa. Järjestelmä on aivan uusi ja havainnollinen kuljettajalle.

SeedPilot on Multivassa käytettävä uusi ohjausjärjestelmä. Koneen käyttö kylvöllä ei edellytä valikkosurfailua, vaan tarvittavat toiminnot löytyvät pikanapin takaa.

Järjestelmän nimi on SeedPilot. Järjestelmään valittiin komponentit, jotka kestävät kovassa käytössä, EPEC toimittaa ohjainlaitteet ja sitä kautta hyödynnetään myös ISOBUS-kirjastoa. Ohjain on tehty ”Multivan näköiseksi”, jolloin valikot ovat selkeät ja esimerkiksi ajonäytöstä voidaan säätää halutut asiat kohdalleen ilman, että kuljettajan pitää seikkailla valikoissa. Perusasetusten jälkeen voidaan työn aikana muuttaa nopeasti esimerkiksi lannoiteasetuksia maalajin mukaan. Muutos voidaan tehdä myös viljelyskartan perusteella automaattisesti ISOBUSin kautta.

ISOBUS -sertifikaatti

ISOBUS on ainutlaatuinen järjestelmä ja Dometalilla haluttiin liittyä mukaan järjestelmään. 300 yritystä eri puolilta maailmaa on mukana järjestelmässä, joka on itse asiassa tiedonsiirtoprotokolla. Dometal on ensimmäinen suomalainen työkonevalmistaja, joka on saanut ISOBUS-hyväksynnän eli laitteet toimivat minkä tahansa ISOBUS-traktorin kanssa.

Protokollaan kuuluu, että laitteet on testattu traktorivalmistajien kanssa ja kylvökoneen ohjaamiseen voidaan käyttää myös traktorin ISOBUS-päätettä. Jokaisesta näkyvästä napista tapahtuu juuri se, mitä napista kuuluukin tapahtua. Järjestelmän etu on, että siinä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi satokartoista saatua tietoa tarvittavista lannoitemääristä.

Multivan SeedPilot Isobus on ensimmäinen suomalainen työlaitteen ohjausjärjestelmä, mikä on läpäissyt testit ja hyväksytty. Järjestelmä tukee myös karttasovelluksia. Näyttöjen kokoja voidaan vaihtaa ja haluttaessa kuvaan saadaan vaikka rinnalle kameranäkymä ja kartta.

Tieto lisääntyy koko ajan ja etenkin tiedon hyödyntäminen on seuraava haaste. Seuraava vaiheessa esimerkiksi maasta kerättyä kosteustietoa lähetetään tietoa sellaisiin järjestelmiin, joiden avulla voidaan ohjata koneita, Vesa maalaa tulevaisuutta. Tiedolla sinänsähän ei ole kuin oma arvo, jollei tietoa voida hyödyntää päätöksenteossa.  

-Meidän tavoitteena on valmistaa asiakkaalle sellaisia koneita ja palveluita, jotta hän voi koneestaan kaiken mahdollisen hyödyn irti, Vesa jatkaa.