Uutiset

Yleinen

Cutter P250 -piennartäyttöperävaunulla asfaltin reunat tasaisiksi

Andament Oy on levittänyt reunamurskeita teiden päällystystöiden jälkeen vuodesta 2005 lähtien. Viime vuonna levitystä tehtiin neljällä vaunulla, mutta tänä kesänä kolmella vaunulla, koska päällystystöitä on tehty kaiken kaikkiaan vähemmän.

Andament Oy:n asiakkaita ovat isot asfaltointiyritykset, kuten Lemminkäinen Infra Oy, Skanska Asflatti Oy, NCC Roads Oy ja SL Asfaltti Oy, lisäksi töitä tehdään pienessä mittakaavassa kunnille ja kaupungeille, sekä yksityisille yrityksille. Pääosin työmaat kuitenkin sijoittuvat Kalajoen ja Salon välille. Alle 200 kilometrin työmaasiirrot tehdään traktorilla ajamalla (50 km/h), mutta sen yli menevät lavettikuljetuksina. Itse työkohteet ovat muutamasta sadasta metristä muutamaan kymmeneen kilometriin. Aina ennen työn aloittamista on tien, jolle reunamurskeita levitetään, molempiin päihin asennettava tietyömaan merkit sekä muut tarvittavat liikennemerkit.

Normaalisti reunahiekkoja levitetään tehokkaasti kahdessa vuorossa, maanantaiaamusta perjantaiaamuun. Ainoastaan moottoritietyömailla levitys voi tapahtua iltakahdeksan ja aamukuuden välillä. Moottoritielevityksessä käytetäänkin vaunua, jossa murskeen levityssuppilo saadaan siirrettyä vaunun vasemmalle puolelle, jotta ei tarvitse ajaa päin vastaantulevaa liikennettä. Moottoriteillä myös liikennejärjestelyt ovat huomattavasti vaativammat kuin normaaleilla maanteillä.

Lähimmät murskepaikat löytyvät yleensä Andament Oy:n yhteistyökumppaneiden kautta, jolloin kuljetusmatkat jäävät mahdollisimman lyhyiksi. Piennartäyttövaunun kuormalla saadaan piennartäyttöä tehtyä täyttövahvuudesta riippuen muutama sata metriä. Vaunu lastataan yleensä montulla olevalla pyöräkuormaimella, mutta tarvittaessa lastaus onnistuu myös traktorin omalla etukuormaimella.

Cutter P250 -piennartäyttövaunu

Cutter P250 -piennartäyttövaunun hydraulisella käännöllä oleva vetoaisa samoin kuin perävaunun hydraulisesti kääntyvä teli, mahdollistavat murskeen levittämisen melko tiukkojen risteystenkin osalta ilman lapiotyötä. Pienempien pihateiden kohdalla joutuu tarttumaan lapioonkin.

Purkusuppilosta murske saadaan ajettua automatiikan ohjaaman syöttönopeuden johdosta tasaiseksi vanaksi, jonka hydraulinen tärylevy tasoittaa kiinteäksi.

Kaikkia piennartäyttölaitteen toimintoja ohjataan traktorin ohjaamosta pienen ohjauspaneelin avulla. Tärkeä lisävaruste kuljettajalle on ylimääräinen peili ohjaamon sivulla, josta kuljettaja näkee niskan kipeytymättä, että hiekkavana tulee tasaisena juuri oikeaan kohtaan.

Andament Oy

Andament Oy:n toiminta on alkanut kalajokisena perheyhtiönä vuonna 1994. Tähän päivään tultaessa yhtiö on vakiinnuttanut asemansa Suomessa laadukkaita Infra-alan palveluita tuottavana yrityksenä. Andament Oy on osa Andament Group –konsernia.

Kalajoen Neliveto Oy

Kalajoen Neliveto on maatalouskoneurakointiin erikoistunut yritys, joka palvelee kehittyvää maataloutta tarjoamalla ratkaisuja kasvaviin työmääriin uusilla koneilla, parhaalla tekniikalla ja ammattitaitoisilla kuljettajilla. Yritys voi palvella suuriakin kokonaisuuksia ostopalveluna. Kalajoen Neliveto Oy syntyi vuonna 2005, kun koneurakointiin erikoistuneet Affela-koneet Ay ja Maatalousyhtymä Vuollet yhdistivät voimansa. Yrityksen vetäjinä toimivat Ville-Matti ja Juha-Pekka Vuollet sekä Juho Isopahkala. Kalajoen Neliveto Oy:llä on kymmenkunta traktoria työkoneineen, kaksi ajosilppuriketjua säilörehun korjuuseen sekä kaksi täysperävaunullista rekkaa, joista toinen on puutavaran ajossa ja toinen lietteen siirrossa. Työntekijöitä yrityksellä on vakituiseen 5-6 henkeä ja sesonkiaikoina toistakymmentä. Lisäksi aliurakoitsijat muodostavat merkittävän voimavaran yrityksen toimiin. Andament Oy:n aliurakoitsijana asfalttiteiden piennarmurskeiden levityksessä yritys on toiminut seitsemän vuotta yhdellä tai kahdella traktorilla.

www.andament.fi

www.kalajoenneliveto.fi

 Miika Nyrö

Katso video HD-laatuisena osoitteessa:
http://www.youtube.com/watch?v=wMXuTvoxpdw


Lue seuraavaksi