Uutiset

Yleinen

Claasin Jaguar -tarkkuusilppuri säilörehun ja kokoviljan korjuussa

Elokuun Urakointi Uutisissa numerossa 8/2009 oli artikkeli Mikko Elovaaran tilalta Kiuruvedeltä. Tällöin käsiteltiin rehunkorjuussa etenkin kuljetusta pellolta siilolle. Mikko keräsi korjuukerralla esikuivattua säilörehua noin 280 hehtaaria ja tämän lisäksi korjataan kokoviljaa 86 hehtaaria. Ensi vuodeksi saadaan raivattua lisää peltoa.

Karhotus on tärkeä työvaihe riippumatta korjuutavasta, Mikko muistuttaa. Ei edes pyöröpaalaimella kannata ajaa yhden niiton karhoa kerrallaan, jos paalausnopeutta voitaisiin karhotuksella nostaa. Parempi on, kun karho on sellainen, että se sopii juuri ja juuri traktorin mahan alta. Sama on tarkkuussilppurikorjuussa, jossa karho pitäisi olla riittävän suuri.

Mikolla on käytössään Claasin Liner 3000, 4-roottorinen keskelle karhottava karhotin.
– Rehu on sopivalla karholla, kun 3000-malli sitä karhottaa eli maksimissaan 12,5 metriä leveältä. Leveä ja ylipäätään suuri karho on näppärä noukkia silppuriin, kun käytössä on leveä noukin. Ajonopeutta on mukavampi laskea kuin nostaa, koska alhaisempi ajonopeus tarkoittaa myös vähemmän tallaamista pellolla, Mikko muistuttaa.

– Silppurissa on neljän metrin levyinen noukin, joka ehdottomasti kannatti hankkia. Minun kannaltani on hyvä, että pellot ovat aivan talouskeskuksen vieressä ja pääsen hyödyntämään leveää pöytää. Leveällä pöydällä saadaan etenkin kaarroksissa rauhallisemmat liikkeet silppurille mutta myös vieressä seuraavalle perävaunuyhdistelmälle.

Ketju kuntoon

Niitetty ja karhotettu sato silputaan perävaunuihin. Kaksi Bergmannin Vario 660 perävaunua 45 kuution lavoilla on karvan verran liian vähän ajomatkaan suhteutettuna.
– Jos vaunuja olisi kolme, silloin perävaunu odottaisi, Mikko pohtii.

950 oli valinta

Ensin olin miettimässä 800 -sarjan silppureita, mutta halusin kuitenkin järeämmän ja uudemmalla tekniikalla varustetun silppurin. Päädyin lopulta 900-sarjalaiseen, jotka ovat periaatteessa muuten samanlaisia keskenään, mutta moottorit ovat eri tehoisia, Mikko kertoo.

950 mallissa Mersun V8 moottorin maksimiteho on 390 kW (530 Hv). Claasissa moottori on silppurissa poikittain, jolloin moottorin teho saadaan silppurin käyttöön ilman kulmavaihdetta. Kulmavaihde vie aina tehoa. Moottori ottaa imuilmansa silppurin päältä, joka on yleensä puhtain ja viilein paikka silppurissa.

Sähköistä hallintaa

Tehtaalta kävi Christian Ludwig opastamassa silppurin käyttöönottoa ja opastus onkin tämän tyyppisissä koneissa tärkeää, jotta silppurista saa parhaan tehon irti, Mikko kehuu.
Claasin silppurin valikko on samanlainen kuin puimureissa ja valikossa pääsee liikkumaan kiertämällä ohjauskytkintä.

– Mielestäni tämä Claasin valikko on hienosti toteutettu. Valikon yläpalkista valitaan, mihin päävalikoista halutaan; pöytä, silppuri, ajopuoli, metallinpaljastin, kirjanpito ja huolto. Niistä pääsee alavalikoihin, joista hoituvat sitten kaikkien alatoimintojen ohjaukset kuten terät, syöttö, jyvämurska, moottori, hapotin ja torvi.

– Tämä terien teroitus tässä on myös kätevästi järjestetty. Silppuri voidaan etukäteen ohjelmoida ilmoittamaan kuljettajalle teroituksesta vaikka tunnin välein. Kun aika on täyttynyt ja on hetki taukoa, teroituskivi kulkee terät läpi etukäteen ohjelmoidut kerrat. Näin terien teroitus ei vie ylimääräistä aikaa ja koneen tehot saadaan täysimääräisesti irti, Mikko opastaa.

Hapottimet syöttävät tavaraa torven juureen ja haluttaessa voidaan ottaa säilöntäainetta kolmesta säiliöstä samaan aikaan tai vain yhdestä tai kahdesta. Kaksi säilötä ovat silppurin rungossa ja kolmas säiliö voi olla ulkopuolinen lisäsäiliö, mutta tämä on kätevää, kun kuljettaja voi tehdä säilöntäaineiden ja niiden määrä valintaa tilanteen mukaan.

Metallin- ja kivenpaljastin

Metallinpaljastin on silppureissa jo vakiona, mutta tässä on myös kiventunnistin. Laite tunnistaa myös mahdolliset kannot, joita raivioilla nousee karhoon. Kivitunnistimen toiminta perustuu syöttörullille tulevaan värähtelyyn, joka sitten pysäyttää koneiston, eikä kivi riko silppuria.

– Kivitunnistimen herkkyyttä voidaan säätää ja alkuun pidin sitä herkimmällä. Vaikka kivitunnistimen reagoinnit joskus harmittavat, mutta se pelastaa koneen monesti, Mikko kehuu.

Pöydältä korjattu sato ohjataan hakkurille syöttörullien välistä. Rullia on kaksi ylhäällä ja alhaalla, jolloin hakkurille tarjotaan mahdollisimman tasaista mattoa. Hakkuri hakkaa koko ajan tiivistettyä mattoa, jolloin saadaan tasakokoista silppua. Hakkurin leveys on 750 milliä ja halkaisija 630 milliä.

Välillä kokoviljaan

Claasin tarkkuussilppurissa on kätevästi käyttöönotettavissa jyvämurska. Jyvämurskassa sato ohjataan kahden hampaistetun valssin läpi, jotka pyörivät hieman eri nopeutta. Tämä hienontaa satoa vielä hieman.

Jyvämurskaa tarvitaan, kun korjataan maissia tai kokoviljaa.
– Minulla on selkeä korjuujärjestys, joten vaihtoa en joudu usein tekemään, mutta esimerkiksi urakoitsijalla saattaa säilörehu vaihtua kokoviljaksi muutaman kerran korjuukauden aikana. Jyvämurskan käytöstä poisto ja päälle laitto käy noin 15 minuutissa, Mikko kertoo.

Ei sisänsä ihme, että kun tällaiset asiat on mietitty käyttäjien tarpeiden mukaan, joka toinen maailmassa myyty ajosilppuri on Claas.
– Kokoviljan korjuuseen hankittu Claasin Direct Disc 610 pöytä oli riittävän leveä. Silppurin saa kyllä normaalissa vankassa kokoviljassa tuollakin pöydällä kontalleen, Mikko kertoo. Omaa harjaantumattomuuttani pari kertaa sainkin silppurin tukkoon, mutta rajojen haku ei kuitenkaan käy kuljettajan kunnon päälle, kun koneen saa taas toimimaan nopeasti avaamalla pohjaluukun ja puhdistamalla sen, Mikko kehuu konetta.

10 vuoden suunnitelma

– Olen suunnitellut hankinnan niin, että tämä peruskone on minun käytölläni toimiva vielä 10 vuoden jälkeen ja sitten se voidaan vaihtaa. Tässä on kuitenkin iso raha kiinni, mutta tunnen myös omat olosuhteet, jolloin haavereita ei tule niin helposti kuin urakointikäytössä, Mikko pohtii.

Ongelmaton kesä

Ensimmäinen kesä meni Claas Jaguar-ajosilppurin kanssa ongelmattomasti, joten varaosahuoltoa ei päästy testaamaan.
– Sen vain täytyy sitten pelata, koska ei meillä ole aikaa odotella varaosia päivätolkulla, Mikko muistuttaa. Päivän viivästyminen sadonkorjuussa tarkoittaa helposti tuhansia euroja rehun laadussa.

– Huoltohan meillä on tässä lähellä, kun Konehuolto Tikkaset Oy on valjastettu meidän Claasin huoltoon. Ehkä pientä soittelua olisi huoltomieheltä tuotepäälliköille tullut, jos jotain monimutkaisempaa olisi mennyt rikki. Toisaalta tarkkuussilppuri on sangen yksinkertainen laite mekaanisesti. Koneen ohjaus, joka on sähköinen, onkin sitten monimutkaisempaa tekniikkaa, Mikko huomaa.

Huollolle kiitos

Nyt korjuukauden jälkeen silppuri ajettiin kausihuoltoon huoltomiehen halliin ja hän pääsi tutustumaan silppuriin perinpohjaisesti.

– Aina kun ei ollut muuta kiireellistä, hän tutustui silppuriimme, joten ensi vuonna olen helpottuneempi. Tikkaset ovat kyllä olleen koneemme kanssa itse todella aktiivisia. On hyvä, että sesonkina on kavereita joille soittaa, jos ongelmia tulee, Mikko kiittelee.

Lue seuraavaksi