Uutiset

Yleinen

Case IH PUMA CVX esittäytyy

Puman hydrauliikkaa

Puman hydrauliikan tuotto on kaikkiaan 170 l/min. Uutta CVX:ssä on se, että nyt myös pikaliittimien kautta joka lohkosta saadaan tuottoa jopa 140 litraa minuutissa, mikä riittää esimerkiksi harjauslaitteelle tai pneumaattiselle kylvökoneelle hyvin. Perästä öljyä ulkoisen hydrauliikan käyttöön voidaan enimmillään ottaa 50 litraa.

Puma CVX:llä ajaminen

Ajamisen opiskeluun ei Pumassa välttämättä tarvita ohjekirjaa. Traktorin saa siis liikkeelle ilmankin, vaikka ohjekirja muuten on syytä lukea. Traktori käynnistetään, vapautetaan seisontajarru ja valitaan suunta ohjauspyörän vasemmasta vivusta. Traktori ei lähde ryömimään, vaan traktori lähtee liikkeelle vasta, kun painetaan lattiassa olevaa ajopoljinta tai työnnetään oikealla kädellä kyynärnojassa olevaa Multicontroller -ajovipua eteenpäin.

– Pumassa ei tarvitse valita nopeusalueita. Pumassa kuljettajan tarvitsee vain valita polkimella tai ajovivulla ajonopeus, ja traktorin automatiikka hoitaa oikean välityssuhteen ja moottorin kierrosluvun. Puma hoitaa kaiken automaattisesti ja itsenäisesti, Jaakko kertoo.
Kuljettaja voi joustavasti valita kummalla, polkimella vai kepillä, hän ajaa. Nopeus tunnistetaan siitä, kumpi vaatii nopeutta enemmän. Kun tieolosuhteissa joutuu toistuvasti pysähtymään, kepillä ajo ei tunnu niin luontevalta kuin poljin ajo.
Normaalisti tieajossa ajetaan polkimella ja vaihtelevassa ajossa se onkin kätevä, kun nopeus vaihtelee liikennetilanteiden mukaan. Toisaalta Multicontrolleria voidaan käyttää tieajossa kuten vakionopeuden säädintä. Vipua siis työnnetään eteenpäin kunnes haluttu nopeus on saavutettu. Tämän jälkeen vaihteisto optimoi moottorin kierrokset kuorman raskauden ja mäkisyyden mukaan ja polttoaineen kulutus pysyy alhaalla.
– Näin tarkkaan optimointiin ei normaalisti kuljettaja pysty, Jaakko vakuuttaa. Vaihteistossa on mekaanista vetoa aina yli 75 % ja hydrauliikan osuus maksimissaan vain 25 % vedosta. Vaikka voimansiirrossa hydrauliikalla menetetään aina hieman hyötysuhdetta, portaattomalla työ sujuu pienemmällä polttoaineenkulutuksella.
-Puma CVX:n vaihteisto on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen ja hyötysuhde erittäin hyvä.
Samaa teknistä rakennetta käytetään mm. autoteollisuudessa, joten rakenne on jo koeteltu. Juuri osittain vaihteiston rakenteen vuoksi, Puma CVX:n polttoainetalous on markkinoilla saman tehoisiin traktoreihin verrattuna huippuluokkaa, Jaakko vakuuttaa.

Vaihteisto jarruttaa

Kun ajaa polkimella ja hellittää polkimen painamisen, traktori rullaa eteenpäin nopeutta hidastaen. Ajovivulla ajaessa huomaa helposti, miten vaihteisto jarruttaa nopeutta ja traktori jää paikoilleen, kun vipu on takana.
– Vaihteisto on alun perin suunniteltu myös jarruttavaksi elementiksi ja sillä voidaan jarruttaa nopeutta, kuten poljinjarruillakin. Vaihteistossa on siis jarruttava ominaisuus ja voi hyvin käyttää jarruna. Ja vaikka pysäyttäisi raskaan lavetin kanssa jyrkkään mäkeen, traktori ei valu kunhan nopeudensäätövipu on takana, Jaakko lupaa.
Kolme nopeusaluetta
Suunnan vaihdot voidaan tehdä joko Multicontroller-hallintavivusta tai perinteisesti ohjauspylväästä. Suunta voidaan vaihtaa liikkeestä; traktori vain ensin pysähtyy ja sitten suunta vaihtuu.
CVX:ään voidaan laittaa muistiin kolme nopeusaluetta, jolloin vaikka normaali peltotyölle valitaan alue ja maksiminopeus säädetään rullasta. Valittu nopeus näkyy A-tolpan infotaulussa. Samoin voidaan valita vaikka toiselle alueelle maksiminopeus päisteeseen. Kun työtä tehdään, vaihdetaan nopeusalue painonapilla ja käytössä on saman tien uusi maksimi nopeus. Myös peruutusvaiheisiin on mahdollisuus ohjelmoida kolme aluetta.

Vaihteiston herkkyys säädettävissä

Kyynärnojaan on koottu kaikki sellaiset ohjaimet, joita tarvitaan traktorin ominaisuuksien hyödyntämiseen tai niiden säätöön. Heti käsillä ovat voimanulosoton, nostolaitteet ja hydrauliikan käyttövivut.
Kun halutaan säätää ominaisuuksia vaikka nostolaitteen toiminnan nopeus, päisteautomatiikkaa tai öljyn virtausta eri lohkoihin tai ohjainten vaihtoja, pitää aukaista kyynärnojan kansia. Kansien alla ovat säätöön tarvittavat ohjaimet. Kannen alla olevilla ohjaimilla voidaan säätää myös esimerkiksi etuakselin jousituksen jäykkyyttä tai vaihteiston herkkyyttä.

2 -osainen kaasuvipu

Pumassa on 2-osainen kaasuvipu, jolla voidaan rajoittaa minimi ja maksimikierrokset erikseen. Polttoainetalouden vuoksi esimerkiksi maantieajossa kierrokset on hyvä rajoittaa vaikka 1600 kierrokseen, koska traktori kulkee maksiminopeutta jo tuolla nopeudella. Myös peltotöissä rajoitus maksimikierroksiin on paikallaan, kun moottori on sitkeä ja se jaksaa kyllä pienemmilläkin kierroksilla.
– Tietyissä töissä kuten noukinvaunukorjuussa tai kanttipaalauksessa tietyn, rajatun kierrosalueen käytöstä on hyötyä etenkin portaattomalla vaihteistolla. Kun ulosotto vaatii lisää voimaa, portaaton vaihteisto alkaa normaalisti hakemaan pienempää välitystä, jotta ulosoton kierrokset voidaan säilyttää. Tällöin menosta saattaa tulla hieman nykivää. 2-osaisen käsikaasuvivun avulla traktorille voidaan sallia ulosoton kierrosten pieni lasku ennen kuin ajonopeutta aletaan vähentää. Tämän ominaisuuden ansiosta meno rehua korjatessa tasoittuu, Jaakko kuvailee.

Markkina kasvaa

– Portaattomien traktoreiden markkinat kasvavat jatkuvasti, vaikka ne maksavatkin hieman enemmän kuin perinteinen vaihteisto. Etenkin tieajoon portaattoman edut on helpoin osoittaa, mutta portaaton voimansiirto sopii erittäin hyvin myös peltotöihin, Jaakko vakuuttaa.
Tiettyyn työhön, kuten etukuormaintyöhön tai rehunkorjuuseen, hankitaan ehkä ensimmäisenä portaattomalla vaihteistolla varustettu traktori, Jaakko pohtii.

www.sgn.fi

Lue seuraavaksi