Camion hydraulilaidoilla paalien siirtoon

Seppo Pentti

Hyväkoneen valmistaman Camion-perävaunumallisarjan ensimmäinen paalivaunu toimitettiin Suomussalmelle. Paaleja sillä on kuljetettu pari kuukautta, joten kokemuksiakin on jo karttunut. Halkaisijaltaan 130-senttisiä paaleja siihen sopii 24 ja ne voidaan kuljettaa turvallisesti ilman kuormansidontaliinoja.

Kun Jouko Juntunen Suomussalmen Kiannan kylältä tämän vuoden keväällä lopetti karjan pidon, se ei päättänyt nurmikorjuuta eikä paalien kanssa töiden tekemistä. Paalirehun kanssa tehdään nyt enemmän työtä kuin aikaisemmin ja niitä kuljetetaan enemmän ja pidemmälle kuin aikaisemmin. Siksi kuljetuskalustoon piti panostaa, jotta paaleja saadaan siirrettyä turvallisesti.

Hyväkoneen Camion -paaliperävaunun lava on yhdeksän metriä pitkä ja kantavuutta perävaunulla on 18 tonnia. Omapaino on noin viisi tonnia. Vaunussa on myös sidontaliinalaatikko ja sidontakoukut lavassa, koska ainahan ei liikuteta täysiä kuormia. Kuljetusasennossa tuetaan molempia paalirivejä paalin yläreunasta. Perävaunujen ostajien kannattaa olla tarkkana renkaiden ja akselien luokitusten kanssa. Se komponentti, joka on luokituksiltaan heikoin, rajoittaa maksiminopeuden. Paalivaunuissa on 65 km/h renkaat ja akselisto.

Pellot ovat edelleen viljelyssä ja nurmipuolen töitä löytyi aikaisempaa enemmän, kun noin 20 kilometrin säteellä on lypsykarja- ja emolehmätiloja, jotka ovat laajentaneet tuotantoa. Jokaisella tilalla on toki omaakin rehutuotantoa, mutta aina oma rehumäärä ei riitä vuodeksi.

-Heidän kanssaan olen tehnyt sopimuksia ja toimitan täydennykseksi paalirehua vuosittain lähemmäs tuhat paalia syöttöön omilta pelloiltani ja heidän kaukaisemmilta pelloiltaan. Olen siis täydennysrehutuottaja. Meillä on ollut itsellä käytössä nyt noin 50 hehtaaria nurmialaa.

Paalit kuljetetaan mahdollisuuksien mukaan asiakkaalle viimeistään syksyllä ennen talven tuloa tai keväällä, kun ei ole enää liukasta. Mielellään paalikärryn kanssa ei siirrellä tavaraa sydäntalven liukkailla, kun moneen paikkaan on mäkiset maastot tai ainakin on syytä katsoa, että keli ei ole liukas.

-Paalit toimitetaan nyt paalikaupalla asiakkaan pihaan, eli minä maksan rahdin, Jouko toteaa. Paalit eivät liiku ilmaiseksi. Aiemmin käytössä oli Hyväkoneen perävaunu, johon paaleja sopi vähemmän. Nyt kun paaleja sopii enemmän, kustannuksia saadaan hieman alaspäin ja samalla saadaan enemmän paaleja liikkumaan kerralla. Kuljettaminen maksaa ja rengaskuluiksi leveillä renkailla asfaltilla olen laskeskellut paria euroa tunnissa, Jouko jatkaa.

Uusi vaunu

-Camion-paalivaunua ei ollut olemassa, kun sitä lähdin kyselemään syksyllä. Hyväkoneen pojat sitten ensin suunnittelivat perävaunun, koeajoivat ja katsoivat sopivat liikeradat. Sen jälkeen maalasivat ja toimittivat vaunun. Yhtä asiaa Hyväkoneen poikien kanssa vielä pohdittiin eli tuleeko nousevat laidat tielle purettaessa kuormaa kaivukoneella. Itsellä lastaus ja purku tehdään aina etukuormaajalla.

Purkupaikalla perävaunun laita nostetaan hydrauliikalla ylös, jolloin vapaata korkeutta on 305 senttiä. Molemmille puolille on oma hydraulilinjansa, jolloin pellolla vaunua voidaan lastata molemmin puolin. Purkupaikalla nostetaan yleensä vain toinen laita. Vaunun mukana on kunnon rengaskiilat, jotta vaunu pysyy paikallaan.

-Kun haen paaleja suopelloilta, niin vaunuahan ei voi pellolla lastata täyteen, vaan paaleja pitää kuljetella vajailla kuormilla kovemmalle maalle ja täyttää sitten kuorma. Se lisää työtä, mutta näin paalit saadaan kuitenkin pellolta pois. Laidat voi antaa olla pellolla ylhäällä, niin hydrauliikkaletkuja ei tarvitse irrottaa ja kiinnittää joka välissä.

Paalien purku aloitetaan keskeltä tai perästä, jotta vaunu pysyy tasapainossa. Jouko kertoo, että käyttää normaalisti neljää kierrosta muovia sidonnassa ja kolme kierrosta muovia käärinnässä. Muoviverkko pitää paalin ryhdissä, eikä korret enää erotu linnuille muovin alta. Lintuja suurempi ongelma paaleille säilyvyyden kannalta ovat jyrsijät. Kun paalit eivät ole lavalla aivan vierekkäin, pysyy muovi ehjänä kuormauksessa.

-Ennen vaununa oli 7,5-metrinen pieni perävaunu, johon sopi 14 paalia. Kärry tuli täyteen pieneltäkin lohkolta. Vanhalla perävaunulla paalien sitominen aiheutti turhaa pulaamista ja monesti vaaratilanteita. Nyt hydraulisilla laidoilla kuljetustyö on selkeää, Jouko kertoo.

Perävaunun etummaisessa akselissa on jarrut. Hätäjarrutusta ei ole tarvinnut kertaakaan tehdä täydellä kuormalla, joten aivan tarkkaa jarrutusmatkaa on vaikea sanoa.

Jouko ei pinkkaa paaleja tiukkaan, jolloin paalit saa kuljetettua mahdollisimman vähillä ruhjeilla asiakkaalle.Camion -perävaunun rakenne on selkeä. Etuakselin jarrut ovat vakiona ja taakse ne saa lisävarusteena.

-Pehmeillä peltomailla aisan jalka on liian pieni pinta-alaltaan, jotta aisan saisi aina helposti takaisin paaleilla kuormattuna traktorin koukkuun. Täällä pitäisi olla ehkä jollekin tallalle paikka, Jouko pohtii.

Lue lisää Hyväkoneen valikoimista mm Alto pilkekoneista.