Uutiset

Yleinen

Bomechin uusi jakaja

KK-Module Kalajoelta valmistaa öljyntorjuntakalustoa ja perävaunuja. Alustat, joiden päälle voidaan vaihtaa päällirakennetta, ovat tuttuja. Nyt valmistetaan myös järeitä lietevaunuja, jotka eivät ole modulirakenteisia.

Pekka Hannula perusti aikoinaan KK-Modulen ja kehitti oman modulijärjestelmän perävaunuihin. Moni urakoitsija tykästyi järjestelmään, missä kalliiseen alustaa investoidaan vain kerran. Päällirakenteeksi valitaan tarkoitukseen sopivat lavat ja säiliöt varusteineen. Nyt perävaunu- ja maatalouskonemyyntiä hoitaa Viljami Hannula. Pekka on keskittynyt öljyntorjuntakaluston markkinointiin.

– Öljyntorjuntakaluston hankinnat ovat vielä pidemmissä keskusteluissa kuin perävaunut. Öljyntorjuntakalustopuolella varaudutaan tulevaan onnettomuuteen ja sen vaikutusten minimoimiseen. Perävaunupuolella laitteet hankitaan kuljetustarpeeseen, Pekka toteaa.

– Mallistomme lietevaunuissa on laaja ja vaunut voidaan varustella tarkoituksenmukaisesti. Lietevaunuissa varustelumahdollisuudet ovat laajimmat, kun tarjolla on pumppu- ja levitinkalustoa eri tarkoituksiin, Viljami toteaa. Etenkin levittimiin kannattaa kiinnittää huomiota. Valintaan vaikuttaa maalajit ja se, mihin liete halutaan sijoittaa. Valikoimissa ovat Bomechin levittimet, jotka voidaan asentaa myös muihin vaunuihin.

Viljami Hannula hoitaa nyt vaunumyyntiä.

Uusi jakaja

KK-Module tuo maahan Bomechin lietekalustoa. Viime Agritechnicassa julkaistiin Bomechin uusi jakaja lietevaunuihin. Se tulee ottamaan markkinoista merkittävän osan, ennustavat Pekka ja Viljami. Aiemmin Bomech käytti laadukasta jakajaa, mutta oma kehitettiin, jotta levitystasaisuutta saadaan parannettua.

Lietettä pusketaan putkella jakajaan ja reitti pysyy supistomattomana loppuun saakka. Lietteen leikkaus tehdään seinämää vasten pyörivillä terävillä ja itseteroittuvilla kartioilla. Kartioita painetaan seinää vasten jousilla ja kun teroitusvara on kulunut loppuun, kartiot vaihdetaan.

– Jakajassa letkutuksesta johtuva vaste on eri. Siksi Bomechin jakaja rakennettiin sellaiseksi että vasteen vaikutus on minimaalinen ja putkeen työnnetään vakiomäärä tavaraa. Uusi jakaja on lähes tunnoton vaste-erolle ja saksalaislehti Profi on testannut markkinoilla olevat jakajat. Bomechin jakaja oli testin paras, Viljami kehuu. Uudella jakajalla voidaan myös ajaa kuivana eli jos levityksessä työleveyksien jako ei mene tasan täysillä leveyksillä, toinen puoli voidaan sulkea.

Lietettä pusketaan yhdestä putkesta jakajaan ja putken halkaisija pysyy vakiona, jolloin vastus ei turhaan kasva. Jakajan leikkurit ovat pyörivät ja ne teroittuvat automaattisesti, kun kartiot nojaavat kevyesti koko ajan seinään. Tällöin leikkuu tehdään aina terävillä veitsillä. Kartioita painetaan seinää vasten jousilla ja kun teroitusvara on kulunut loppuun, kartiot vaihdetaan. Korvausilmaa otetaan kammion keskelle neljällä putkella ja ilmaa on järjestelmässä enemmän kuin muissa jakajissa ja sykäykset ovat lyhyempiä, jolloin liete jakautuu tasaisemmin suutinten kesken.

KK-Modulella on valmistumassa kolmiakselinen lietevaunu. Painopiste saadaan matalaksi, kun renkaat upotetaan osittain säiliöön. Runkoon on jo laserilla leikattu irrotettava muoto, johon upotetaan lokasuoja. Sopivat kumppanit levyleikkuussa säästää paljolta turhalta työltä, kun leikkeet sopivat millilleen paikalleen ja saumoista saadaan siistejä.

KK-Module varustaa perävaunut toki sellaisilla renkailla, jotka asiakas haluaa, mutta yleensä rengastus on Nokian ELS tai Alliancen mallit 850 milliä leveänä.

Pumppukuormainen, Karhuntassun kääntäjä on jykevä. Kääntökulma on rajattu 180 asteeseen, joten kuormaimen imupää ei tule ohjaamolasista sisään.

Lue seuraavaksi