Bauma 2016: Sähköistä kuormausta

Avantin osastolla pörräsi säännöllisesti uusi e5 pienkuormaaja. Pörrääminen oli tosin äänetöntä, koska Avant e5 on täysin sähköllä toimiva laite. Kokoluokaltaan uusi akkukäyttöinen e5 on Avant 500 -sarjan kaltainen. Nostokyky on 900 kiloa ja nostokorkeus tappiin 2820 millimetriä.

Omapaino on 1520 kiloa, joka on hieman 500-sarjan koneita suurempi johtuen lyijyakusta. Sen kapasiteetti on 201 ampeerituntia ja valmistaja lupaa sen riittävän jopa 4-5 tunnin työskentelyyn riippuen työn rasittavuudesta. Raskas maansiirtotyö kuluttaa akun tyhjäksi noin tunnissa. Muilta osin e5 on polttomoottoriveljiensä kaltainen (500-sarja). Runko-ohjattu rakenne, teleskooppipuomi ja mahdollisuus käyttää muiden Avantien työlaitteita ovat merkille ominaisia piirteitä.

Koneessa on kaksi sähkömoottoria, toinen (6 kW) on ajoa varten ja toinen (2 kW) pyörittää työhydrauliikkapumppua. Työhydrauliikkaakin on tarjolla riittävästi useimpiin työlaitteisiin, noin 30 litraa minuutissa.

Akkukäyttöinen kuormaaja on käytössä lähes äänetön. Vain voimansiirron äänet ja soralla ajettaessa rengasäänet kertovat koneen liikkeistä. Meluttomuuden lisäksi se on täysin päästötön, joten käyttö sisätiloissa mahdollistaa monien toimenpiteiden suorittamisen paikoissa, joihin polttomoottorikoneelta on pääsy kielletty.



Video: Videosta selviää Avant e5:n äänettömyys. Operoinnin ääniä tuskin kuuluu messuhälyn takaa.

Avant e5 sisältää itsessään akkulaturin joten lataukseen tarvitaan vain yksivaihepistorasia. Sulakekooksi riittää 10 ampeeria. Tyhjän akun lataus täyteen kestää viitisen tuntia ja 80 prosenttiseksi kolmisen tuntia.

Laitetta on mahdollista käyttää myös latauksen aikana vaikkapa vasarointi- tai kaivutöihin, missä kone on pääosin paikoillaan ja virransyöttö on mahdollista johdolla.




Kuva: Avant e5 tankilla. Koneessa on itsessään laturi, joten mukaan tarvitaan vain jatkojohto. Lataus onnistuu 220 voltin verkkovirtapistorasiasta. Kymmenen ampeerin sulake riittää.

Toinen Baumassa nähty uutuus oli Avant 225, joka edustaa uudistunutta 200-sarjaa. Alkuvuodesta tuotantoon tullut sarja saa lähiaikoina vielä nestekaasukaasukäyttöisen jäsenen. Tällöin malleja on kolme, 220, 225 ja 225 LPG. Nestekaasukäyttöisyys mahdollistaa vähäpäästöisyytensä johdosta koneen käytön myös sisätiloissa.

Uudistusten myötä 200-sarja on kasvanut muutamia senttejä, mikä tekee ajosta tasaisempaa. Kuljettajan jalkatila on suurentunut. Työlaitekiinnitys on isompien Avantien kaltainen, joten kiinnitys on tukeva.


Kuva: Avant 200 -sarja on uudistunut. Tässä sarjan tehokkain malli 225. Siinä on 18,4 kilowattinen bensiinimoottori.

Avant 200 -sarja on suunniteltu yksityiskäyttöön niin omakotitalon kuin mökin huolto- ja rakennustöihin. Helppoon käytettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska käyttäjät eivät aina ole työkoneen käytön ammattilaisia.

Toki uusi 200-sarja soveltuu myös ammattikäyttöön pienen kokonsa ja painonsa johdosta. Ammattikäytössä esimerkiksi vakiona olevasta työlaitteiden hydrauliikkaletkujen sarjapikaliittimestä on todellista hyötyä. kun työlaitteita vaihdetaan usein.

Leguan Lifts esitteli messuilla uuden mallin Leguan-nosti-
mien yläpäähän. Leguan 165 tulee korvaamaan mallin 160. Nostokorkeus on kasvanut puolella metrillä edeltäjäänsä. Suurin työtason korkeus on nyt 14,40 metriä. Uusi malli on saatavana nelivetoisena pyöräalustalla tai tela-alustalla.

Vetovoiman kasvun myötä maastokelpoisuus on parantunut ja kulku onnistuu myös lumessa ja pehmeässä hiekassa. Leguan 165:ssa on Kubotan 10,3 kilowattinen dieselmoottori. Vaihtoehtoisesti se voidaan varustaa verkkovirtakäyttöisellä sähkömoottorilla sisäkäyttöä varten. Uuden Leguanin myynti alkaa loppukesällä.


Koneita kotipihoille ja työmaille löytyy osoitteesta www.ajoon.fi.
Esa Suominen, UU-2016