Avantilta uusi 800-sarja

Seppo Pentti

Avant Tecno esitteli uuden ison 800-mallinsa, jonka kanssa tehdään pitkälti samoja töitä kuin pienellä kurottajalla tai pyöräkuormaajalla. Etuna 800-sarjan Avantissa on esimerkiksi monipuolisuus työlaitteiden kanssa eri töissä ja omapaino, jolloin kokonaispaino jarrullisen perävaunun kanssa on alle 3500 kiloa. 800:nen Avant nostaa 1,9 tonnin lavan 3,5 metriin. Kiertymättömästä runkonivelestä ei olla luovuttu uutuudessakaan turvallisuussyistä.

Risto Käkelä perusti Avant Tecnon vuonna 1991. Ulkomaankauppa oli mielessä jo silloin, kun ensimmäistä kertaa kuormainen kanssa oltiin Baumassa 11 kuukautta perustamisen jälkeen. Nyt liikevaihtoa kuormaimilla ja lisälaitteilla tehdään yli 100 miljoonaa euroa ja vauhti kiihtyy. Taustalla olevat koneet odottavat kuljetusta asiakkaille, joista 80 % on ulkomailla.

Ylöjärvellä pienkuormaajia valmistava Avant Tecno Oy jatkaa vahvaa kasvuaan. Vuonna 2018 ylittyi ensimmäisen kerran sadan miljoonan euron liikevaihto. Kasvua oli edellisestä tilikaudesta 17 % ja liikevaihto oli 110,5 M €. Avant Tecno -konsernin, johon kuuluvat Avantin lisäksi kolme myyntiyhtiötä sekä Leguan Lifts Oy, liikevaihdoksi tuli 123,5 M €. Tuotannosta 80 % menee vientiin. Toimitusjohtaja Risto Käkelä on syystäkin tyytyväinen tehtyihin panostuksiin.

Avant tuotteena sopii monenlaiseen käyttöön, joten tuotanto ei ole suhdanneherkkä. Peruskone on toimintavarma ja yksinkertainen käyttää, työlaitevalikoima on laaja ja modulaarinen, joten asiakkaat löytävät Avantille paljon käyttöä.

-Se ylläpitää asiakastyytyväisyyttä, kun tuotekehitys suunnittelee uusia työlaitteita, jolloin peruskonetta voidaan käyttää tehokkaasti yhä useammissa töissä, kertoo Avant Tecnon myyntijohtaja Jani Käkelä.

Investoinnit kasvun tukena

Avant on viime vuosikymmenen aikana kehittänyt tuotantoaan. Tuotannon kehittämisessä on keskitytty myös parantamaan tuotannon virtausta. Viimeisen kolmen vuoden aikana valmistusmäärät ovat kasvaneet 30 % ja henkilöstömäärä on noin 10%.

Avant Tecno käyttää vuodessa noin kolme miljoonaa kiloa terästä. Nyt tuotannon alkupäässä levyleikkaus hoidetaan modernilla, kolmen laserin sisältävällä leikkauslinjalla, joista yksi leikkuri tullaan korvaamaan uudella kuitulaserilla vuoden 2019 syksyllä, jolloin leikkaus taas nopeutuu. Itse leikataan 2-15-milliset levyt ja muiden leikkaus ostetaan alihankintana.

Levyjen särmäykseen ollaan saamassa lisätehokkuutta helmikuussa 2019 uudella särmäysautomaatilla. Runkokomponenttien hitsaus on tehty robotein vuodesta 2007 ja käytössä on tällä hetkellä kahdeksan automaattista robottihitsausasemaa.

Uusia hitsausrobotteja asennetaan kaksi kuluvan vuoden aikana. Tämän lisäksi kaksi robottia hankitaan hiomakäyttöön, jolloin yksitoikkoisia töitä voidaan automatisoida.

Uusi automatisoitu jauhemaalaamo on otettu käyttöön kesällä 2018, jolla maalauskapasiteetti yli kaksinkertaistui.

Tällä hetkellä käynnissä oleva investointisuunnitelma on arvoltaan noin 10 miljoonaa euroa, josta kaksi miljoonaa on investoitu jo uuteen maalaamoon. Tavoitteena on kasvattaa viikkotuotantokapasiteettia 50 % nykyisestä. Tämä tarkoittaa tuotantomäärien vaiheittaista nostamista viikossa 100:sta 150:een koneeseen.

Tuotannon jatkuva parantaminen on avainasemassa toiminnan kasvattamisessa ja muutoksia tullaan jatkamaan. Kokoonpanolinjaa tahdistetaan ja automaatiota lisätään. Tällä hetkellä suunnitellut kehitystoimet on tarkoitus saada loppuun vuoden 2021 aikana. Tuotannon kehittäminen mahdollistaa myös uusien tuotteiden ottamisen valmistusohjelmaan. Sähkökäyttöiset kuormaimet ovat yhä kysytympiä.

Avantilta uusi 800-sarja

Avantin mallisarjaan esiteltiin uusi 800-sarja. Se on Avant Tecnon tähän asti suurin ja tehokkain kuormaajamalli. 800-sarjalainen nostaa 1,9 tonnin kuormalavan 3,5 metrin korkeudelle. 800-sarja on kompakti ulkomitoiltaan; leveys 1,5 m, pituus 3,4 m, korkeus 2,2 m ja paino alkaen 2500 kiloa. Avantin laajan työlaitevalikoiman ansiosta 800-sarja on hyvin monipuolinen. Avant on ketterä kuormaaja.

Toisaalta kevyt omapaino antaa mahdollisuuden kuljettaa konetta jarrullisella perävaunulla, kun kokonaispaino jää alle 3500 kilon.

800-sarjan tuotanto aloitetaan kahdella mallilla: Euroopan markkinoille tarkoitettu Avant 860i on varustettu Kohler KDI 1903TCR 42 kW/57 hv dieselmoottorilla. Moottori täyttää EU:n uudet Stage V- päästömääräykset.

Uudessa Avantissa on perinteisesti käytetty hydrostaattista voimansiirtoa. 800-sarjassa se toimii neljällä 2-nopeushydraulimoottorilla. Suurin ajonopeus on 30 km/h. Työhydrauliikan tuotto on 80 l/min.

800-sarjaan on suunniteltu uusi nostopuomi, missä 825-millinen teleskooppi on vakiona. Suurin nostokorkeus on 3,5 metriä pikakiinnityslevyn niveltappiin. Tämä mahdollistaa kuormaamisen korkeilla laidoilla varustettuihin kuorma-autoihin, rehunjakovaunuihin ja kuormien purkamisen korkealta. Hydraulinen vakaaja pitää kuorman automaattisesti vaakasuorassa puomia liikuteltaessa.

Pitkällä puomilla ulottuu lastaamaan myös kuorma-autoon lavoja takariviin kiertämättä autoa.

800-sarjassa on Avant-pikakiinnitys työlaitteille. Lisävarusteena on saatavana Euro 3- kiinnitys. Työlaitteen hydrauliikkaletkut kytketään sarjapikaliittimellä kuten muissakin Avanteissa.

Avoin sertifioitu ROPS/FOPS- ohjaamo on vakiovaruste 800-sarjassa. Saatavana on myös täysin uusi lämmitetty ohjaamo. Se on kiinnitetty koneen runkoon kumityynyjen varaan. Tällöin ääni- ja tärinäneristys on erittäin hyvä. Tehokas lämmitys, hyvä ergonomia ja tilat sekä isot ikkunat parantavat osaltaan käyttäjäystävällisyyttä. Ohjaamoon on saatavana ilmastointi.

Avantin yli 200 työlaitteen valikoima on saatavana myös 800-sarjaan. Tämän ansiosta se on erittäin monipuolinen ja käyttökelpoinen kuormaaja kiinteistöhoitoon, teollisuuteen, viherrakentamiseen, maatalouteen ja rakentamiseen.

Käyttäjille uutuus esitellään Bauma-messuilla Münchenissä 8.-14. huhtikuuta. 800-sarjan tuotanto alkaa syksyllä 2019.

Tällä linjalla koottaan 400-700-sarjat. Tuotantolinja etenee viidessä vaiheessa.

Tuotantoinsinööri Roope Aaltonen esittelee kokoonpanoa.

Vuoden päästä tässä on uusi tuotantolinja, johon syötetään komponentteja sivusta.

Ohjaamoiden kysyntä kuormaimiin lisääntyy aina syksyllä. Keväällä niitä tilataan koneisiin vähemmän. Erikoista? Ohjaamo lisää käyttömukavuutta vaihtelevissa olosuhteissa ulkotöissä huomattavasti.

Avantilla on oma hiekkalaatikko, jossa koneiden toimivuutta voi testata itse.