Avant kehitti Optidrive™-ajopiirin

Seppo Pentti

Avant Tecno Oy on kehittänyt uuden, innovatiivisen tavan, Optidrive™-ajopiirin, parantaa ajopiirin suorituskykyä ja toimintaa. Tuotekehityksen tuloksena ajopiirin rakenne on muuttunut, vaikka pääperiaate on säilynyt ennallaan.

Avantissa on hydrostaattisen ajojärjestelmän, missä voima välitetään pyörille neljän erillisen ajomoottorin välityksellä. Vuosien saatossa se on osoittautunut erittäin tehokkaaksi. Kuormaaja pysyy kompaktina ja painopiste matalana. Hyväksi havaittua tapaa on kehitetty edelleen.

Avanteissa on mekaanisten akselien sijaan neljä erillistä hydraulimoottoria, jotka välittävät voiman pyörille – yksi moottori jokaiselle renkaalle. Järjestelmää, jossa käyttöteho ohjataan moottorista renkaisiin hydrauliöljyä käyttäen, kutsutaan usein ajopiiriksi. Avantin ajojärjestelmä koostuu neljästä hydraulimoottorista, hydraulipumpusta, venttiileistä sekä useista letkuista ja liittimistä.

Kun hydrauliöljy liikkuu ajopiirin sisällä, letkut, liittimet, moottorit ja venttiilit vastustavat öljyn kulkua ja kitka kuumentaa öljyä. Mitä enemmän ajopiirissä on letkuja ja liittimiä, sitä nopeammin hydrauliöljy kuumenee. Ajopiirin tuottama ylimääräinen lämpö käyttää osan moottorin tehosta, nostaa polttoaineen kulutusta ja vähentää voimaa, jonka kuormaaja tarvitsee tehtävään työhön.

Uudessa ajopiirissä letkujen ja liitinten määrä on huomattavasti pienempi ja ajopiirin toiminta on tehokkaampaa. Tästä syystä uudistetun ajopiirin nimi on Avant Optidrive™. Uusi Optidrive™ tulee ensimmäiseksi Avant 700-sarjan koneisiin, myöhemmin myös 500- ja 600-sarjaan.

Uuden Optidrive™-ajopiirin edut

10 % parempi suorituskyky. Optidrive™ vähentää ajovoimansiirrossa syntyvää hukkaa jopa 1,5 kW, joka on karkeasti 10 % ajopiirin käyttämästä voimasta. Järjestelmässä on 60 % vähemmän hydrauliliittimiä ja virtausominaisuuksiltaan huonojen 90 asteen kulmaliitinten ja t-liitinten määrä on nyt huomattavasti pienempi. Tällöin tuotetaan vähemmän lämpöä ja vähemmän moottorin värähtelyjä ja melua.