Atula huoltaa raskaan kaluston

Seppo Pentti

Atula Huoltopalvelut on pitkän linjan huoltoliike, mikä on laajentunut vähitellen ja aina jalkaan on laitettu isompia saappaita. Kun luottamus päämiehiin ja asiakkaisiin on rakentunut, toimintaa on päästy sopivasti laajentamaan.

Atula Huoltopalvelut Oy:llä on neljä toimipistettä: Maskussa, Huittisissa, Loimaalla ja Vahdolla. Kolme niistä on Valtra, Fendt ja Sampo Rosenlew sopimushuoltoja ja neljännessä hoidellaan pääasiassa Komatsun raskaskonehuoltoja. Tero Atula on vaimonsa Sanna Haukilan kanssa käynyt pitkän tien huoltoyrittäjinä.

Maskuun uusi raskaskonehuolto

-Meidän kaikilla korjaamoilla on joku huoltosopimus olemassa ja Maskun huollon painopiste ovat Komatsut. Suomen Rakennuskone Oy oli kiinnostunut yhteistyöstä ja Komatsut mahdollistivat huollon perustamisen Maskuun reilu vuosi sitten.

Uusi toimipiste ja sen asiakaskunnan rakentaminen on aina pitkä prosessi ja alussa on aina haasteita, koska milloinkaan toimipistettä ei perusteta tyhjiöön. Onneksi asiakkaat ovat löytäneet meidät hyvin, ja heiltä on tullut myös viestiä, että huollolle on ollut tarvetta. Komatsut työllistävätkin Maskun korjaamoa hyvin sekä jonkin verran myös Huittisten korjaamoa.

Maskun sijaintia Rivieran yritysalueella puoltaa Turun läheisyys ja samalla hyvät liikenneyhteydet. Tällöin raskasta kalustoa on kätevä tuoda huoltoon ja varusteluun Maskuun.

-Komatsun varusteluita olemme päässeet tekemään melko paljon, kun tehtaalta kaivukoneet tulevat pääosin vakiovarusteisina. Haluamme toteuttaa ratkaisuja, jotka palvelevat asiakasta mahdollisimman hyvin.  Tämä vaatii alan hyvää tuntemusta ja ymmärrystä niistä haasteista, joita asiakas työssään kohtaa. Joskus asiakas ei vielä itsekään tiedä mikä hänen työssään toimii parhaiten, tällöin meiltä vaaditaan osaamista ja uusien mahdollisuuksien avaamista.

Olemme tehneet hyvin monenlaisia varusteluja asiakkaiden tarpeista lähtien, mutta näin pimeään aikaan yleisin varustelu on työvalot telineineen ja lisälämmittimet. Digitalisaatio näkyy konepuolellakin, esimerkiksi Webastoihin halutaan usein mobiilikäynnistys-ominaisuus. Valikoimassa ovat Tyrin valaisimet, joita tuodaan maahan, Tero kertoo. Tyri on siinä mielessä hyvä merkki, että hinta ei ole aivan suolainen, mutta laatu ja tehtaan viiden vuoden takuu ovat toimivat. Suunnittelimme itse myös telineet ja lokasuojat Komatsun pyöräalustaisiin koneisiin, Tero kertoo. 

Maskun uuden toimipisteen tiloja on tarkoitus laajentaa ja noin vuoden päästä pitäisi olla enemmän myös varastotilaa ja siltanosturi, mikä helpottaa huoltotöitä.

-lisätilan myötä päätyyn pitäisi saada avattua myös leveämpi ovi, Tero kertoo suunnitelmista. Minä olen kyllä hyvä suunnittelemaan, mutta yhtiökumppani Sanna, joka hoitaa yrityksessä talousasioita, onnistuu yleensä onneksi hieman jarruttamaan investointeja, Tero tunnustaa.

Maskun toimipisteen sopimushuoltoon kuuluvat myös maantiivistäjät Husqvarnalta ja lämmittimet PolarTherm ja Webastolta. Lisäksi uusi tuotemerkki Hoeflon mininosturit ovat Atulan huollossa.

Maskussa huolletaan toki myös satunnaisesti traktoreita, vaikka toimipiste ei AGCO Suomen verkostoon kuulukaan. Osittain täytetöiksi on otettu traktoreita, mitkä on ostettu omiin nimiin ja ne myydään kunnostettuna jossain vaiheessa.

Hydrauliikkaan laatua

Meillä on kaikissa toimipisteissä hyvä perusvarasto Hydroscandin toimittamia komponentteja ja pystymme tekemään letkun nopeasti.

-Työvoimapuolta kun miettii, niin asiakkaalla on yleensä kiire, kun hän rikkoutuneen letkun kanssa tulee paikalle. Tällöin pitää siihen irrottaa osaava kaveri, joka letkun saa aikaiseksi.

-Oma miekkailunsa on tarvikkeiden kanssa, kun niiden valikoima on valtava eri käyttökohteissa, Tero päivittelee. Toisaalta hydrauliikkapuoli tukee myös oman korjaamon tekemistä, kun letkuja ei tarvitse käydä muualla teettämässä. Maskussa on tarkoitus varastotilan kasvattamisen myötä lisätä hydraulituotteiden tarjontaa entisestään.

Atulassa on hydrauliikan ja sähköohjauksen osaamista hyödynnetty monenlaisissa projekteissa. Moni asiakas, joka tekee töitä esimerkiksi sähköisesti ohjatun kuormaimen kanssa, päivittelee sen arvaamattomuutta ja oikukkaita liikkeitä työssään.

Muun muassa Parkerilta löytyy riittävän monipuolisia purkkeja vaativaankin käyttöön, ja olemme toteuttaneet asennuksia sekä traktoreissa että kaivukoneissa. Muun muassa Engcon /Rototiltin hallintajärjestelmiä on päivitetty. Lisäksi uusiutuvan energian käytön lisääntyminen näkyy myös meillä erilaisten metsätyölaitteiden varustelujen lisääntymisenä.

-Pitkäaikainen asiakkaamme Vahdolta hakeurakoitsija Konetyö Lehtosen Pasi Lehtonen, jonka koneisiin on useita varusteluja rakennettu, on esitellyt koneiden toimivuutta muillekin asiakkaillemme. Tällainen yhteistyö yrittäjien kesken on erittäin hedelmällistä ja asiakas pääsee kokeilemaan koneen toimivuutta käytännössä, Tero kertoo.

Huolto on vaativaa

-Huoltoala traktori- ja kaivukonepuolella mielletään herkästi raskaaksi alaksi, Tero pohtii. Sitä se toisinaan saattaa olla, mutta oikeiden työmenetelmien käyttö ja suunnitelmallisuus työssä tekevät työstä fyysisesti kevyempää ja siistimpää.

Siksi koneet otetaan mahdollisuuksien mukaan huoltohalliin kunnostukseen, jotta voidaan käyttää apuvälineitä. Toisaalta valoisassa työ on mielekästä työntekijöille ja tällöin ulkoiset olosuhteet eivät häiritse huoltoa.

-Jos esimerkiksi traktori katkaistaan, niin se tehdään käytännössä aina huoltohallilla, Tero kertoo.

Puimurit ovat hankalampia siirrellä ja ne huolletaan yleensä puintikauden jälkeen tai toisaalta ennen puintikautta asiakkaalla. Puimurihuoltokierros kestää pari viikkoa loppukesällä ja huoltolenkeille yritetään kerätä kaikki asiakkaat peräjälkeen.

-Sampojen huolto on lisääntynyt nyt parin viime vuoden aikana, Tero toteaa. Niiden huolto asiakkaalla on kokonaisuutta ajatellen taloudellista.

Koneiden teknistyminen tuo kuitenkin älyllisiä haasteita, mutta siinä on myös oma viehätyksensä niille, jotka ovat kiinnostuneet ratkaisemaan ongelmia.

-Joskus vika saattaa ulkoisesti tuntua samalta, mutta syy on eri. Ennen koneen avaamista ei siis voi olla varma, mistä vika johtuu, Tero muistuttaa. Ammattilainen osaa suhtautua työhön nöyrästi ja vika on joka kerta haettava yksilöllisesti. Systemaattinen vianhaku onkin asentajan tärkein yksittäinen taito, mitä ei voi liikaa korostaa. Toimivien komponenttien uusimiseen pystyy helposti joku muukin, mutta vian syyn selvittämiseen vaaditaan ammattitaitoa.

-Vaikka tämä on monta kertaa kuultu, niin kyllähän huoltoyritystoiminnan salaisuus on osaavassa henkilökunnassa. Olemme olleet onnekkaita, sillä meillä on erittäin omistautuneita ja asiakkaille lojaaleja työnjohtajia sekä osaavia asentajia. Heille on helppo antaa vastuu ja he kantavat sen loppuun saakka.

Minun tehtäväni on sitten järjestää asioita ja tukea työnjohtajia ja asentajia heidän työssään. Alan muutoksista sen sijaan pitää olla tietoinen ja visiot pitää olla edessäpäin. Jos jää paikalleen, ei huomaa mitä haasteita asiakkaat tulevaisuudessa kohtaavat työssään ja miten palvelun ja tuotteiden pitäisi kehittyä.

-Tässä työssä asiakkaasta välittäminen on tärkeämpää kuin bisneksen tekeminen ja se vaatii joskus hieman enemmän ymmärrystä moneen suuntaan, Tero pohtii ja jotenkin olemme onnistuneet tässä luovimaan. Kun laitetaan asiakkaan konetta, liikutaan herkillä alueilla. Viat tulevat useimmiten enemmän tai vähemmän yllätyksenä, ja se tietää yllättävää rahanmenoa ja odottamattomia seisokkeja. Lisäksi on huomioitava, että työtä tehdään sekä asiakkaan toimeksiannosta ja rahoilla, mutta myös takuuasioissa tehtaan rahoilla.

-Joskus on hankala yhtälö saada ratkaisut miellyttämään, mutta samalla pitää pohtia aina jatkuvuutta pitkällä tähtäimellä asiakkaan kanssa, Tero muotoilee. Toisaalta, kun asiakkaan luottamus on ansaittu, monista asioista on helppo päästä sopuun. Tärkein tehtävämme on kuitenkin huolehtia, että nämä asiakkaan koneet saadaan hoidettua kuntoon. Aina halvin ratkaisu nyt, ei ole edullisin pidemmällä ajalla katsottuna.

-Meitä ainakin kiinnostaa se, että asiakas saa koneensa kuntoon mahdollisimman kustannustehokkaasti, jottei asiakas koe maksaneensa turhasta. Siksi esimerkiksi traktoria katkaistaessa katsotaan kerralla mielellään kaikki mahdolliset ongelmapaikat ja laitetaan ne kerralla kuntoon, jotta katkaisua ei tehtäisi taas hetken päästä.

-Joskus asiakkaalle lähetään esimerkiksi valokuva, jotta tämä akseli nyt kannattaisi laittaa samalla kuntoon, kun purku on jo pitkällä, Tero valottaa. Tärkeää on avoin viestintä asiakkaan suuntaan. Kun asiakas tietää missä mennään ja miksi jotain kannattaisi tehdä, se lisää luottamusta siihen, että olemme asiakkaan puolella.

-Hienoja puheita huollon ratkaisevasta merkityksestä konekaupalle voidaan pitää loputtomasti, Tero pohtii. Käytännössä kuitenkin jokainen huoltomiehen asiakkaan kanssa käymä keskustelu ja huoltomiehen tekemiset ratkaisevat sen, jatkuuko asiakassuhde kyseisen konemerkin kanssa vai ei.

Jokaisen huollon pitää ansaita olemassaolonsa joka päivä. Asiakkaat hakeutuvat yleensä vähitellen siihen huoltoon, missä toiminnan laatu on riittävän korkeaa ja laatu on tasaista. Toisaalta samaan aikaan pitää olla resursseja, jotta toimituskirja ei veny liian pitkäksi, koska se taas karkottaa osan asiakkaista. Huollolla ei myöskään kääritä isoja rahoja tai pikavoittoja, vaikka työt lisääntyvätkin koko ajan traktorikannan vanhetessa.

Asiakas valitsee huoltonsa aina itse ja moni asiakas ei kuitenkaan käy lähimmässä mahdollisessa huollossa. Kun jonkun kanssa huoltoasiat sujuvat, on kanta-asiakkuus yleensä selvää. Toisaalta huonoa tuuriakin käy aina jonkun kanssa, vaikka kuinka yritetään tehdä oikein. Mekin olemme asiakkaita menettäneet ja joskus asiakkaan pitäminen on tullut hieman maksamaankin ja siitä on maksettu oppirahoja, Tero tunnustaa.

-Pääsääntö on kuitenkin, että huonoa konetta ei voida asiakkaalle luovuttaa. Aina asiakas ei voi tehdä oikeaa huoltoratkaisua, vaan sen tekee huoltoammattilainen. Näissä tilanteissa kysytään erityisesti asiakkaan ja huollon välistä luottamusta. Luottamuksesta kumpuaa silti parhaimmillaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Maskun huollon vahvuus on nyt neljä asentajaa ja työnjohtaja Tuomas Aaltonen. Huittisissa työskentelee työnjohtaja Jani Ojala sekä kaksi asentajaa. Kolmatta asentajaa etsitään paraikaa Huittisiin. Loimaalla työntekijöitä on kolme, joista yksi työnjohtaja Janne Kankare. Vahdolla on Teron lisäksi yksi asentaja.

Tero Atula luotsaa vaimonsa Sannan Haukila kanssa Huoltopalvelu Atula Oy:tä. Maskun toimipisteessä on huollon yhteydessä myymälä, josta voi hankkia tarvikkeita. Asiakkaalle annetaan vielä neuvot, mitä pitää ottaa asennuksissa huomioon. Myynnissä on myös polttonestelämmittimiä, joita toki myös asennetaan asiakkaiden koneisiin.