Uutiset

Yleinen

Artic-Freetec-kalustoa lumen ja turpeen käsittelyyn

Artic-Freetec on itävaltalaisen Prinothin tela-alustaisten lumikoneiden maahantuoja. Prinothin laitteita käytetään rinne- ja latukoneina. Pääpaino kalustossa on Pohjois-Suomen laskettelurinteissä, mutta myös monia eteläisen Suomen rinteitä ja latuja hoidetaan Prinothilla. Samoja laitteita käytetään myös turvetuotannossa hieman toisin varusteltuna. Yritys tuo maahan myös lumitykkejä ja maastoajoneuvoja, joihin voidaan asentaa esimerkiksi nostokori. Maastossa nostokorin kanssa huolletaan valaistusta mutta myös esimerkiksi sähkölinjoja.

Rinne- ja latukoneiden lisäksi Prinothia käytetään esimerkiksi turvesoilla turpeen aumaukseen. Turvekonetoiminta on aivan erityyppistä ja suolle koneita pitää hieman muuttaa. Kun pölyä suolla on runsaasti, ollaan aivan eri lähtökohdassa verrattuna talviolosuhteisiin.

Rinne- ja latukoneiden käytössä on samanlaiset sesongit kuin monella muullakin alalla. Kun sää viilenee ja rinteitä aletaan kunnostaa laskettelukuntoon, pitää koneiden toimia. Rinteitä ja latuja myös huolletaan säännöllisesti käyttökauden aikana. Artic-Freetec on panostanut huoltoon, mutta hätätilanteessa asiakkaalle saadaan useimmiten vaikka varakone käyttöön.

Olemme kehittäneet omaa konseptiamme ja tiedämme millaisia vaatimuksia rinteiden ja latujen käyttäjillä on, kun hoidamme nyt itse neljän eri hiihtokeskuksen rinteitä omalla kalustolla sopimuksiin perustuen. Ensimmäiset sopimukset tehtiin noin 10 vuotta sitten ja toiminta on siitä laajentunut, kertoo Timo Ollila Artic Freeteciltä. Timo on yrittäjänä Artic-Freetecissä serkkunsa Petteri Ollilan kanssa. Timo jatkaa, että meille itsellemme on samalla kirkastunut, millaisia vaatimuksia loppuasiakkaat ja kuljettajat asettavat koneille ja niiden toimivuudelle, kun hoidamme itse rinteitä.

Hankkiessaan koneita asiakkaat hieman hirvittelevät elektroniikan kasvanutta määrää. Toisaalta kuljettajat arvostavat käytön helppoutta, mikä on mahdollista saavuttaa vain lisäämällä elektroniikkaa, Timo pohtii. Toisaalta elektroniikka helpottaa ongelmatilanteiden ratkaisua, kun näytöstä kuvan lähettämällä osataan jo monesti päätellä, mikä koneessa on vikana. Kun näytöltä valitaan huolto-osio, nähdään esimerkiksi ovatko yhteydet koneessa kunnossa.

Esimerkiksi latukoneissa on edessä puskulevy, jolla tasoitetaan isommat heitot. Takana on ensin iso jyrsin, joka murskaa leveämmältä alueelta. Tähän tehdään hiihtoura. Suksiuran pohja voidaan murskata myös erikseen omalla pikkujyrsimellä. Tähän asiakkaan koneeseen kiinnitetään kahdet perinteisen hiihdon suksiuralaitteet, joista toista voidaan liikuttaa takarampilla hydraulisesti sivusuunnassa. Tällöin saadaan leveämpi uraväli, kun on tilaa. Myös suksien välistä kannasta levitetään alamäessä, jolloin lasku on vakaampaa.

Huskyjä on kolmea eri telasto leveyttä; 2,5, 2,8 ja 3,1-metriset. Rovaniemellä oli esillä levein vaihtoehto. Uudessa Huskyssä on kehitetty etenkin kuljettajan käyttötuntuman ja ohjauksen helppoutta. Kuljettajan vasen käsi voi olla koko ajan ratissa ja oikealla kädellä ohjataan konetta muuten. Joystickiin on keskitetty kaikki tärkeimmät ohjattavat kohteet ja käytössä olevat asetukset näkyvät näytöltä. Kun kuljettajia on useita, voi jokainen kuljettaja tehdä omat asetuksensa muistiin koneen liikkeiden ohjaukseen. Asetuksista pystyy muuttamaan jokaisen liikkeen.

Ureaa käytetään puhdistamaan pakokaasuja myös lumikoneissa.

Hannu Hirvelä on tehnyt töitä Rovaniemellä rinteissä 39 vuotta ja hän on nähnyt monta muutosta vuosien kuluessa. 70-luvulla rinteitä hoidettiin itse rakennetulla lanalla ja laskijat jäivät illalla tamppaamaan rinnettä kuntoon seuraavaksi päiväksi. Latukoneessa oli muovirullat, jotka painoivat ladun pohjan. Kalusto on ammattimaistunut vuosi vuodelta ja nyt palautetta tulee nopeasti, jos rinne tai ladut eivät ole kunnossa.

Kuvat Rovaniemeltä 13.4.2015

Lue seuraavaksi