Uutiset

Yleinen

Agritekin syyskiertueella

Agritek järjesti jälleenmyyjiensä kanssa muokkauskierroksen. Parin viikon kiertueella asiakkaita oli vaihtelevasti paikalla 30-70 hieman riippuen syksyn sesongeista. Moni asiakas teki toki samaan aikaan kiireellä vielä muokkauksia ja osa vielä viimeisiä puintejakin. Kuvat ovat Kangasalta, mikä on E-P:n Kone ja Tarvike Oy:n toimialuetta.

Muokkauksessa on nyt muutamia päälinjoja. Kyntöaurojen myynti on kasvanut vähitellen, kun keskustelu torjunta-aineiden käytöstä tai niiden kieltämisestä on lisääntynyt. Glyfosaattikeskustelut ovat saaneet monen miettimään toki kevytmuokkauksen vähentämistä tai ainakin kyntämisen lisäämistä.

Automaattiohjaus etenkin tarkemman signaalin kanssa antaa uuden mahdollisuuden nousta pois vaosta ja aloittaa onland-kyntö. Marko Mustonen Agritekiltä kertoo, että heillä joka toiseen T7-sarjaiseen New Hollandiin, ja ylipäätään yli 180 -heppaisiin traktoreihin, laitetaan joko automaattiohjausvalmius tai automaattiohjaus jo tehdastilauksena.

Kynnön haittapuoli on kyntöanturan muodostuminen. Sen rikkominen sopivissa olosuhteissa kuivalla kelillä parantaa maan vesitaloutta. Siinä menetelmänä voidaan käyttää kultivaattoria, missä piikit voivat olla harvemmassakin.

Vetokoneena on Case IH:n Optum 300 CVX-portaattomalla vaihteistolla ja perässä on Kvernelandin CLC Classic-kultivaattori.

Kyntöantura on rikottu ja pellon vesitalous paranee huomattavasti.

Turbolla maanmuokkaukseen

Myyntipäällikkö Sebastian Baarman on aloittanut pari kuukautta sitten vastuualueenaan muokkaus- ja kylvökoneet sekä kasvinsuojeluruiskut. Hän esittelee Kverneland Turbo 3500 kultivaattoria. Siinä on värisevä piikki ja syysmuokkaus voidaan tehdä noin 20 senttiin piikkien kanssa ja jopa rikkoa kyntöanturaa. Laite multaa kasvinjätteet hyvin ja pintaa tiivistetään jousiteräspyörillä, jotka heittävät myös kevyempää tavaraa kuten juuria pintaan kuivumaan. Samaa Turboa voidaan käyttää keväällä sängen muokkaamiseen hanhenjaloilla ja pitää muokkaussyvyytenä kolmea senttiä.

Vetokoneena on kuusisylinterinen New Holland T7.260 AutoCommand-vaihteistolla, jonka maksimiteho lisäteholla on 260 hevosvoimaa. Kolme ja puolimetrinen Turbo seuraa traktoria kevyesti nopeudella 12 kilometriä tunnissa. Automaattiohjauksella ei ajeta tuplia, muttei peltoon jää muokkaamatonta aluettakaan.

Automatiikka rattiin

Automaattinen ratin pyörittäjä (AFS) voidaan kytkeä traktoriin siten, ettei järjestelmää kytketä väylään. Järjestelmään asennetaan johdotus rakenteisiin, antenni katolle, alkuperäinen ratti korvataan viisi senttiä paksulla moottoroidulla kaulukselle ja tasakehäisellä ratilla ja traktorin ohjaamoon asennetaan Android-pohjainen tabloid näytöksi automatiikalle.

Tablettiin on ladattu ohjelmisto, joka voi hyödyntää esimerkiksi GoogleMaps-karttoja. Perinteisen tabletin käyttö tuo automaattiohjaukseen uutta ulottuvuutta.

-Kun automaattiohjaus ei ole väylässä, se rajoittaa hieman toki käytön helppoutta, kun joystikin napit eivät olekaan kytkettävissä ohjaukseen. Toisaalta tämä automaattiohjaus voidaan laittaa vanhempaakin koneeseen, Marko Mustonen kertoo. Järjestelmä on siirrettävissä koneesta mihin tahansa toiseen kokonaisuutena tai komponenteittain. Järjestelmä voidaan päivittää myös tarkemmaksi ottamalla käyttöön RTK-moduli ja sim-kortti. Tarkennussignaalin haltijalta ostetaan lisenssi vuodeksi tai määräajaksi.

Automaattinen ratin pyörittäjä (AFS) voidaan kytkeä traktoriin siten, ettei järjestelmää kytketä väylään. Järjestelmään asennetaan johdotus rakenteisiin, antenni katolle, alkuperäinen ratti korvataan viisi senttiä paksulla moottoroidulla kaulukselle ja tasakehäisellä ratilla.

Ohjaamoon asennetaan Android-pohjainen tabloid näytöksi automatiikalle.

Kyntöaurat eivät ole historiaa

Esillä oli Kverneland EG Variomat kaksoisaurat. EG variomat säätelee myös ensimmäistä viilua toisin kuin ES-malli. Kun käytössä ovat esiaurat, auroilla voidaan käsitellä ja mullalta suuria kasvimassoja. Hammastettu kiekkoleikkuri toimii paremmin kuin sileäreunainen. Aurat selvittävät hyvin pehmeän multamaan ja pellon toisessa päässä olevan tiukan savimaan. Aura kapenee ennen kääntöä päisteessä, jolloin tukipyörä ei ota maahan kiinni. Nyt käytössä ovat voimakkaasti kääntävät muovisiivet, joka ei pahemmin murusta. Aurojen edessä on New Hollandin T7.260 portaattomalla vaihteistolla.

Kverneland EG Variomat-kaksoisaurat, joissa säädetään myös ensimmäisen viilun leveyttä.

Kun käytössä ovat hammastetut kiekkoleikkurit ja esiaurat, auroilla voidaan käsitellä ja mullalta suuria kasvimassoja. Aurojen edessä on New Hollandin T7.260 portaattomalla vaihteistolla. Taustalla Sebastian Baarman työkoneiden uusi myyntipäällikkö.

Lue seuraavaksi