Uutiset

Yleinen

Agri-Hakan huollot ja varaosat hanskassa

– Olen alun perin saksalainen ja muutimme Suomeen vuonna 1986, kun olin 8-vuotias. Suomessa isäni oli töissä maatilalla ja sieltä ehkä kiinnostus koneisiin ja tekniikkaan on alun perin lähtöisin. Suoritin Järvenpäässä aikoinaan Maatilatalouden perustutkinnon tekniikkalinjan. Harjoittelemassa olin Pro-Huollossa Lehtosen Jarilla ja usein kiireaikaan myöhemminkin auttamassa.

– Valtran asentajalinjan kävin Mäntsälässä ja silloin jo Mäkisen Pekka kyseli töihin Suolahteen huoltopalveluihin. Halusin kuitenkin oppia työt myös käytännössä ja lupauduin vasta kolmannella kerralla vuonna 2001 Suolahteen. Huoltopalveluissa tein koeasennuksia, valmistelin huoltokäsikirjoja ja oikoluin niitä. Olin mukana koulutustiimissä ja päädyin aluehuoltovastaavaksi 2005. Nuo työt jatkuivat vuoden 2008 elokuulle; Tuolloin vastuullani oli 10 maata, Sebastian muistelee.

Tämän jälkeen Sebastian oli neljä kuukautta teollisuusautomaation ja robottien kanssa töissä Orferilla Orimattilassa, mutta niissä töissä oli Sebastianin mukaan liikaa ykkösiä ja nollia.

Varaosia ja huoltoa

– Tämän vuoden alusta aloitin Agri-Hakan töissä, jossa olen viihtynyt hyvin. Perheyrityksessä asioita hoidetaan hieman suoremmin kuin isossa organisaatiossa ja täällä asiakkaat ovat konkreettisesti palvelutiskin toisella puolella tai huollossa tuomassa konetta.

Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson alueella Argi-Hakalla on kaksi omaa huoltopistettä toinen Lahdessa ja toinen Hämeenlinnassa. Tämän lisäksi on sopimushuoltoyrityksiä, jotka hoitavat alueellaan omien asiakkaidensa huoltoja. Alueet menevät hieman ristiin, mutta etenkin pitkät asiakassuhteet ovat molempien osapuolten etu.
Varaosia toimitetaan asiakkaille Lahden, Hämeenlinnan ja Kouvolan toimipisteistä. Kouvolassa on laajin varaosavarasto ja hyllyssä oleva valikoima vaihtelee hieman. Kouvolan seudulla on vahvaa karja-aluetta, Lahden seudulla taas on kasvinviljelyä ja Hämeenlinnassa on molempia.

Vakituisia huoltoasentajia

Agri-Hakan omat huoltopisteet ovat Lahdessa ja Hämeenlinnassa. Niilo on vakituinen asentajamme, jonka toimipiste on Hämeenlinnassa.
Agri-Haka palkkasi marraskuussa Lahteen yhden uuden asentajan, Mäkelän Jussin. Hän on aiemmin ollut JD- ja Krone-asentajana Myrskylässä.

– Meidän toinen asentajamme Lahdessa, Marko, on nyt Agritekin oppisopimuskoulutuksessa ja hänestä koulutetaan täysammattitaitoista asentajaa Suonenjoella. Kun aina ei ole koulutuksen lähiviikkoa edeltävällä viikolla ”oppimateriaaliksi” vaikka huoltoon tullutta moottoria, käymme Markon kanssa näitä juttuja täällä keskenämme etukäteen läpi, Sebastian kertoo.

Takuuta ja vuokrausta

– Koneiden takuut puhuttavat aina asiakkaita. Sellaisia koneita ei tehdäkään, joissa ei joskus olisi jotain hoidettavia takuuasioita, Sebastian muistuttaa. Hän hoitaa Lahden ja Hämeenlinnan alueiden takuuasiat.
Koneiden kokoonpanossa on saattanut tapahtua inhimillisiä virheitä ja rakenteissa on vaikka valuvirheitä. Kyse on tietenkin siitä, miten asiat hoidetaan ja miten tulemme valmistajan kanssa asiakasta vastaan. Lähtökohta on, ettei kukaan kuitenkaan särje konettaan tahallaan.

– Asiakkaalle hänen ostamansa kone on yleensä hänen ainoa, ja se pitää saada toimimaan ripeästi, Sebastian pohtii.
Kun takuuasioita tulee vastaan, tiedämme, että etenkin sesonkina asiakkaan pitää saada työnsä tehtyä ja tarvittaessa tehdään konejärjestelyjä, jos korjaus viivästyy, Sebastian muotoilee. Samahan se on vanhempien koneiden rikkoutuessa ja uusien koneiden koeajoissa, joissa olemme olleet käynnistämässä vuokrauspalvelua.

Tuo vuokrauspalvelu onkin saanut kiitosta asiakkailta. Koneen voi vuokrata sesongiksi, mutta myös esimerkiksi käytettyyn tai uutta mallia olevaan koneeseen tutustuminen on kätevä tehdä vuokraamalla kone. Jos kaupat tulevat, hyvitetään vuokraushinta. Koejaossakin kone kuluu ja siitä on kohtuullista ja reilua maksaa vuokraa.

Käyttöönopastukseen panostetaan

Traktoreissa on usein ominaisuuksia, joita käyttäjä ei välttämättä hyvin tunne.
– Traktorin tai työkoneen ostaja on kuitenkin ostanut koneet tietyillä ominaisuuksilla. Jos ominaisuuksia ei huomata käyttää vaikka puutteellisen opastuksen vuoksi, on maksettu hieman turhasta. Tässä asiassa olemme skarpanneet ja käyttöönopastukseen on panostettu, Sebastian kertoo.

Asiakas kun tuntee koneensa, niin työt sujuvat reippaammin ja vaikka progressiivista hydrauliikan tuottoa ei tarvita ehkä usein, mutta sen olemassa olo on hyvä tietää. Traktoriin kuitenkin kytketään parikymmentä erilaista työkonetta ja ne kaikki käyttäytyvät hieman eri tavalla, kun niiden toimintaa ohjataan esimerkiksi hydrauliikalla, Sebastian pohtii.

Haasteita työpäivään

Kysyttäessä CASE:n huollon haasteita Sebastianilta, hän vastaa, että se on mallikirjo, joka johtuu historiallisista syistä. Taustalla ovat kuitenkin vielä Internationalit ja David Brownit. Nuo traktorit ovat kestäviä, eivätkä ne hetkessä poistu aktiivikäytöstä. Osa niistä on jo aisan kannattajana, mutta huoltoa ja varasosia ne tarvitsevat edelleen.

Sopivaa ja sopimatonta

– Kun asiakkaat tunnetaan, niin hommat tehdään loppuun saakka ja ehkä asiakkaan puolesta tehdään jopa enemmän, kuin pitäisi, Sebastian pohtii. Rajoituksia on olemassa, mutta myös vapauksia on paljon, jotta löydetään asiakkaan kannalta oikea ratkaisu.

– Lainsäädäntöä tai ylipäätään työturvallisuutta ei meillä lähdetä koettelemaan. Asiakkaat kun pyytävät vaikka, että moottorista otetaan enemmän tehoa irti, niin siihen emme lähde ilman muutoskatsastusta ja siihen vaadittavia papereita. ”Jos asiakas tekee sen itse, hän myös vastaa siitä itse, mutta jos me teemme sen täällä, olemme myös vastuussa töistämme”.

Hankalia paikkoja saattaa tulla esimerkiksi, jos sattuu tapaturma tai onnettomuus ja traktori ei olekaan sitä, mitä rekisteriotteessa ja vakuutus­yhtiön paperissa lukee. Vastuiden tulkinta saattaa muuttua, jos tiedot eivät vastaakaan konetta.
Sähköhydrauliikka on lähes rajaton temmelleskenttä, jossa on mahdollista tehdä paljon sallittuja muutoksia.

– Kyseenalaisia kytkentöjä emme kuitenkaan suostu tekemään, vaikka kyseessä olisi olevinaan pikkujuttu. Kun kone vaihtaa omistajaa tai koneella ajaa joku muu kuin alkuperäinen omistaja, saattaa yllättävä käytös aiheuttaa vahinkoja. Jollei lainsäädäntöä noudateta, palavat näpit jossain vaiheessa, Sebastian muistuttaa.
Asiakas pyytäessään muutosta ei välttämättä tiedä, miten muutos vaikuttaa koneeseen ja sen toimintaan. Tehon lisääminen esimerkiksi saattaisi edellyttää muutoksia voimansiirrossa tai jarruissa.

– Erilaisia boxeja löytyy maailmalta paljon, mutta itse olen lastupuolella erittäin kriittinen, Sebastian tiivistää.

Huoltokorjaamoa

– Olen saanut kehittää vapaasti korjaamotoimintaa, Sebastian kiittelee Heikkiä ja Jarno-Mattia. Ei aina ole helppo tulle perheyritykseen töihin, vaikken nyt ollutkaan ensimmäinen perheen ulkopuolinen Ammattilaisista on yleinen pieni pula, vaikka meillä onkin huollossa nyt hyvä tilanne. Hyviä asentajia, jotka osaavat tekniikan ja ovat sosiaalisia, ei ole joka oksalla, Sebastian pohtii.

– Huoltotilaukset hoidetaan viimekädessä minun kauttani, vaikka esimerkiksi traktorimyyjämme Kiiverin Reijo saattaa usein välittääkin asiakkaiden huolto- tai korjausyhteydenoton minulle ja esittää huoltoa tietylle viikolle. Kun kaikki kalenteriin vaikuttavat työt kiertävät minun kautta, se helpottaa viikkosuunnittelua. Esimerkiksi jonkun kotieläintilan ykköskone tai lumiurakoitsijan ainoa traktori saattaa särkyä. Silloin pitää löytää vain aikaa hoitaa asiat kuntoon.

Sesongin mukaan

Traktoreita huolletaan pääsääntöisesti tuntimäärän mukaan, mikä tasaa perinteistä ajattelua syys- ja keväthuolloista. Kuormitus huollossa on siis kohtalaisen tasainen. Pientä pelivaraa pitää kuitenkin olla viikossa, jotta kiireellisiin tapauksiin päästään käsiksi nopeastikin.
– Siitä ei ole ollut meille haittaa, että määräaikaishuollot ovat nipussa ja niitä tehdään vaikka pari viikkoa perä jälkeen. Oikeastaan se tuo jopa tiettyä logistista helppoutta, kun suuremmat öljytilaukset voidaan hoitaa kerralla ja sitten se sesonki on ohi, Se­bastian pohtii.
Sesonkien vaihtelut ovat perheyrityksessä suuret, mutta työtilausten mukaan joustetaan etenkin traktorityösesonkien mukaan. 12–14 -tuntista päivää kertyy kiireaikaan ja kun on rauhallisempaa, otetaan ylityöt sitten takaisin. Tärkeää on kuitenkin saada asiakkaiden koneet töihin.

Korjaamon puolella tehdään paljon myös vaihtokoneiden kunnostusta, jolla saadaan tasattua huollon sesonkeja. Pyrimme siihen, että jokaisella asiakkaalla on oma asentaja, jolloin aina ei lähdetä hoitamaan outoa konetta.
– Ja onhan tutun asentajan kanssa kuitenkin helpompi asioida, Sebastian pohtii. Yleensä, kun kone tuodaan esimerkiksi tänne Lahteen huoltoon, katsomme koneen omistajan ja huoltomiehen kanssa yhdessä lämpöisessä hallissa, mitä koneelle tehdään.
– Yleensä pyydän asiakasta jo puhelimessa etukäteen muistelemaan, jos koneessa on ollut ylimääräisiä ääniä tai joku asia on joskus mietityttänyt. Kun havainnot ovat vaikka lapulla, ne saadaan hoidettua yleensä samalla huolto­käynnillä.

Tilaukset Vantaalta

– Ylläpidän Hämeenlinnan ja Lahden varaosavarastoa, mikä onkin haastavaa. Varaston ylläpito maksaa, mutta samaan aikaan pitäisi olla tavaraa varastossa. Varaston kanssa taiteillaan jatkuvasti, Sebastian muotoilee.
– Lahti on hyvä paikka toimia ja kilpailu pitää huolen, ettei irtiottoja tule. Toisaalta Agritekin varasto on lähellä ja moni asiakkaamme käy kiireaikana noutamassa varaosia sieltä varastosta. Myyntihän tehdään meiltä, mutta nouto voidaan sopia Vantaalle.
Tarvittaessa saamme tilatut tavarat nopeasti keskusvarastolta. Normaalisti teemme tilaukset viimeistään puoli kahteen mennessä, jolloin saamme varaosat aamuksi tänne. Tarvittaessa voidaan käyttää myös pikatilausta, tai erikoispikatilausta, jolloin tavara poimitaan Agritekilla välittömästi, ja laitetaan kuljetukseen.

Kesän sesonkiaikana Agritek ottaa puhelintilauksia vastaan klo 17 saakka ja varaosan voi noutaa varastolta.

Lue seuraavaksi