AGCO Power- tehdaskunnostettu moottori

Nokian Linnavuoressa on moottoreiden tehdaskunnostusta tehty jo kohta puoli vuosisataa. Kyseessä on ollut Suomessa aikoinaan ainutlaatuinen tapa toimia eli saada asiakkaan moottori uuden veroiseksi osittain vanhoilla tarkastetuilla osilla. AGCO Powerin aikana toimintaa on kehitetty niin että kun kymmenen vuotta sitten tehdaskunnostettuja Reman-moottoreita valmistui vuodessa 500 ja nyt reilu 1000. Kapasiteettia on jatkossa noin 1500 moottorin kunnostamiseen. Aikoinaan vahingossa syntyneestä ideasta on ollut suunnitelmallista liiketoimintaa. 

Työpisteet ovat siistejä ja moottorin kasaus voidaan tehdä ergonomisesti, kun moottori on telineessä, jota voidaan kääntää asentajan työn helpottamiseksi. Nyt kiinnitetään sylinterikantta. Kuvassa moottoriasentaja Jukka-Pekka Lehtiniemi, joka on ollut moottoritehtaalla töissä vuodesta 1980. 

Kun tilaus on tullut moottorin sarjanumeron perusteella, tiedetään mitä komponentteja tarvitaan. Seppälän Tero pyörittää tehdaskunnostustuotantoa. Asiakkaiden tilausten mukaan aikataulutetaan kunnostus, haetaan aihiot varastosta, puretaan, hankitaan komponentit, kootaan, maalataan, koekäytetään ja toimitetaan asiakkaalle aikataulutettu toimiva paketti. 

- Kun puhutaan tehdaskunnostetuista, Reman-vaihtomoottoreista, joita esimerkiksi AGCO Power tarjoaa, paketti sisältää paljon muuta kuin rikkoutuneen osan vaihdon, perustelee Jarkko. Moottori puretaan kokonaan palasiksi ja kuluvat osat uusitaan ja vanhat laitetaan kierrätykseen. Sellaiset osat, jotka eivät ole kuluvia ja jotka normaalisti voidaan käyttää, puhdistetaan, tarkastetaan ja käytetään uudelleen. Ne osat raakataan pois, jotka tarkastuksessa eivät vastaa laatukriteereitä. Kuluvat osat vaihdetaan aina uusiin, jolloin moottori on toiminnaltaan uuden veroinen. 

Moottorin runkoja on otettu purkuun ja osat jaetaan tahoilleen. Moottori puretaan vaiheittain, kansi ja moottorin apulaitteet lähtevät osaltaan omaan kiertoon. Esimerkiksi ruiskutusjärjestelmälle, ahtimille ja jäähdytyspumpulle on omat tarkastuspisteet.

Moottorin osat kuten kampiakselit kerätään sopivaan erään, jonka jälkeen ne tarkastetaan ja työstetään kulumien vuoksi mahdollisesti ylikoon laakereille. 

Kun moottori kootaan uudelleen, siinä käytetään vähintään valmistumishetken komponentteja ja osaamista. Monesti käy niin, että moottorityyppiä on valmistettu vuosia ja esimerkiksi komponenttien materiaali on parantunut, ruiskutuspumppuun on tehty päivityksiä tai uudempiin moottoreihin on tehty ohjelmistopäivityksiä. 

 

Kuluvat osat vaihdetaan ja muutkin osat tarkistetaan ennen kokoamista. Ruiskutuspumput kootaan neljässä työpisteessä, joissa tehdään myös pumppujen mekaaninen perussäätö. Pumppuammattilaisia on neljä, mutta uusia koulutetaan työn ohessa. Kuvassapumppumiehenä kuvassa Kuusisen Juha. Moottorin teho säädetään vanhoissa koneissa ruiskutuspumpuissa ensin dieselkorjaamon puolella esimerkiksi 100 kW teholle. Kun ruiskutuspumppu on kiinni moottorissa ja kokonaisuus on testauspenkissä, säädetään ruiskutusumppu lopulliseen arvoonsa. Asiakkaan kannalta tehdaskunnostettu moottori voi tuntua paremmalta kuin uusi aikoinaan, koska rakenteita ja säätöjä on hiottu vuosien varrella, Jarkko kertoo. 

Ruiskutuspumppujen testaaminen tehdään laitteille suunnitelluissa penkeissä. Asetusajat ovat lyhyet, kun pumppumerkkejä ei ole montaa. Kuvassa Boschin kuusisylinterisen rivipumppu testipenkissä. 

Vuodessa ruiskutuspumppuja tehdaskunnostetaan ja säädetään noin 2500 eli niitä käydään läpi tuplasti enemmän kuin moottoreita. Ruiskutusjärjestelmät ovat herkempiä kuin moottorit. Varsinkin nykyinen Commonrail-tekniikka on todella tarkka polttoaineen puhtaudesta.

Commonrail-sumuttimien kunnostukseen on omat erityiset tilat, joissa sumuttimet puretaan, vaihdetaan kuluvat osat ja säädetään perusarvoihin. Yksittäisinä varaosina myydään sumuttimia muutamia tuhansia.

Kun tilaus Reman-moottorista on tehty, kerätään hyllystä kunnostetut osat kärrylle tilauslistan mukaan. Lohkoa liikutellaan telineessä ja osat ovat kärryssä. Jos kaikki osat ovat valmiit, moottorin kasaus tehdään noin päivässä. Kokoonpanon tekevä katsoo etukäteen myös tehtaalla olleet kokoamisohjeet ja niiden mahdolliset päivitykset. Jarkko Roihalla on kädessään tarvikelista, joka seuraa kokoonpanoa. Tulevaisuudessa tehdaskunnostetun moottorin kokoaminen muistuttaa enemmän uuden moottorin kokoamista. Prosessit ovat muuttuneet vuosien kuluessa ja oikeastaan ainoat osat, mitkä eivät ole muuttunut ovat koekäyttö ja maalaus, joissa hyödynnetään varsinaisen AGCO Power-moottoritehtaan kapasiteettiä.

Moottorissa on monta tärkeää komponenttia, jotka kunnostetaan kuten moottori. Linnavuoren Diesel Center on yksi tärkeä osa kokonaisuutta, jossa kunnostetaan diesel-laitteet. Diesel Centerissä on neljä työntekijää. Jokainen ruiskutusjärjestelmää liittyvä komponentti suuttimia myöden puretaan osiin ja tarkistetaan kuten moottorikin. Ruiskutusjärjestelmien testaamiseen on omat laitteet ja kaikille eri polttoainejärjestelmille on omat testipenkkinsä. Tällä läpimenoaika saadaan optimoitua mahdollisimman lyhyeksi, kun vältytään turhilta asetusten muutoksilta.

Ruiskutuspumppuja on varastossa kunnostettuna runsaasti odottamassa lopullista spesifikaatiokohtaista säätöä.

 

Puolitoista vuotta sitten tehdaskunnostukselle valmistui 900 m2 uutta tilaa, jossa sijaitsevat korkeavarastot ja kokoonpano. Varastosta hoidetaan kokoonpanon mutta myös varaosatoimitusten logistiikkaa asiakkaiden huolloille. Kyseinen varasto on syöttövarasto esimerkiksi Valtran varaosahuollolle ja muille AGCO Partsin käyttäjille. Suunnitelmissa on investoida varastoautomaatti pientavaroille, jotka vievät tällä hetkellä runsaasti lattiatilaa. 

V 12 moottori on ollut valikoimissa vajaa kaksi vuotta. Sillekin on rakennettu toimiva huoltopaikka, jossa koko moottoria voidaan pyörittää ja tiltata tehtävän työn mukaan. Siltanostin on mitoitettu kahteen tonniin.

Seppo Pentti, UU 4/2016.