Uutiset

Yleinen

AE Proservice ja hydrauliikkajärjestelmät kuntoon

AE Proservice Oy ja Ari Eilittä ovat erikoistuneet hydrauliikkajärjestelmien kunnostukseen. Aikoinaan työ alkoi hydrauliikkapumppujen kunnostuksista. Nyt kun tietoa ja taitoa on karttunut enemmän, hoidetaan jo kokonaisia järjestelmiä ja tarjonta kasvaa vähitellen.

Ari Eilittä oli aikoinaan koneyrittäjä, sittemmin hän teki lähinnä maatalouskoneiden huoltoa. Viime vuodet Ari on korjannut hydrauliikkapumppuja. Uusina palveluina tarjotaan asiakkaille hydrauliikkaöljyjen puhdistusta.

– Kun aikoinaan aloittelin pumppujen korjaamista, tietoa niistä kyllä oli ja yhteistyökumppaneilta tietoa sai kerättyä kohtalaisen helposti ja tarpeen mukaan.Pumput ovat lähes identtisiä toiminnaltaan, mutta ne rikkoutuvat ennemmin tai myöhemmin riippuen hieman olosuhteista, Ari pohtii.

Hydraulipumput testataan kunnostuksen jälkeen. Hydrauliikkapumppu korjataan asiakkaan tilauksen mukaan. Suurin syy hydrauliikkapumpun rikkoutumiseen ovat lika ja vesi. Likaa joutuu järjestelmään monesti joko liittimistä tai huohottimen kautta. Likaa saattaa myös päätyä tankkiin öljyä lisätessä tai sitä irtoaa järjestelmästä käytön seurauksena.

Vettä on öljyssä itsessään ja veden molekyylit ovat pienempiä kuin öljyn. Vettä päätyy öljyn sekaan myös tiivistymällä. Teollisuudessa hydrauliikkaan vettä menee myös vuotojen seurauksena. Esimerkiksi Betoniautoissa hydrauliikkasylinterejä on paikoissa, joissa ne joutuvat veden kanssa tekemisiin. Niissä kohteissa on odotettavissa vedensuodatushommaa ja tehokkaalla suodatuksella öljyt saadaan kuntoon kilpailukykyiseen hintaan.

Huoltohalliin pitää sopia isompikin kone sisään. Kun huolletaan vaikka metsäkone, on kone hyvä saada sisään lämpiämään.

Jos hydrauliikkajärjestelmässä on vikaa, joka rikkoo hydrauliikkapumpun uudestaan, juuri kunnostetun pumpun käyttäminen ja rikkominen järjestelmässä on turhaa. Kun tarjolla on analysointia järjestelmän kunnosta, saadaan koneet tuottavampaan käyttöön nopeammin.  Ei riitä vain säiliössä olevan öljyn vaihto, vaan koko järjestelmä pitää puhdistaa, kun puolet öljystä on sylinteissä ja letkuissa, Ari kertoo. Ari jatkaa, että 80-90 % vioista liittyvät tavalla tai toisella öljyn seassa olevaan likaan ja veteen.

Keskeneräisiä kunnostuksia on auki, kuten tässä yhden satamanosturin moottori, joka jäi odottamaan osia.

Aiemmin Arilla on ollut käytössä huoltoautona pakettiauto. Nyt varusteet ovat kuorma-autossa. Autossa ovat letkuntekovehkeet ja letkut voidaan tehdä koneen vieressä. Monissa laitteissa sovitukset ovat ahtaat eikä sitä voi mittata tarkasti.

Aria työllistävät yhä enemmän huollot eri puolilla Pohjois-Suomea. Esimerkiksi Pohjois-Suomen kaivosteollisuus käyttää paljon laitteita, jotka tarvitsevat huoltoa ja silloin huollot tehdään yleensä asiakkaan tiloissa

– Kun alkuun korjauksessa oli lähinnä hydrauliikkapumppuja, saattaa nyt vastaan tulla oikeastaan mitä vain alaan liittyvää, Ari kuvailee. Työt ovat joskus hieman haastaviakin, kun kutsutaan korjaamaan järjestelmiä vaikka kaivoksissa, mitä ei ole aikaisemmin nähnytkään.

Etenkin laitteiden kokoamisvaiheessa esimerkiksi kansia pitäisi sulkea vain laskemalla kansi paikalleen. Työskentely autossa on mahdollista talvellakin, kun autossa on 20 kW lämmitin. Autossa on myös puhdastila.

Lue seuraavaksi