Virityspiste tekee moottorin tehonmittausta ja optimointia

Moottoreiden ominaisuuksista, tehoista ja väännöistä on jatkuvaa keskustelua. Itse asiassa kun teho on riittävä, väännöllä työt tehdään, toteaa Pasi Posti Virityspiteeltä. Sitkeä, vääntävä moottori vähentää esimerkiksi vaihteiden vaihtamistarvetta. Toki sopiva vääntö riippuu myös työstä, jota tehdään. Liikennekäytössä olevassa traktorissa pitäisi olla toisenlainen vääntökäyrä kuin vaikka hakkuria pyörittävässä.  

Kun valitsin dynamometriä, päätin panostaa mittauksen herkkyyteen. Portaattomasti säädettävä vastus päästää traktorin helpommalla. Jos valmistaja on hyväksyttänyt vaikka traktorinsa tai autonsa tiettyyn päästöluokkaan, kulkuneuvon pitäisi täyttää ne vaatimukset tulevinakin vuosina, Pasi pohtii. 

Pasin työkaluna on Mersun matkailuauto, jonka perään on kytketty dynamometri traktoreiden tehojen mittaukseen. Dynamometri on 1500 kiloa painava laite. Nykyäänhän tällaiset laitteet ovat myös rekisteröitävä, vaikka kyseessä on hinattava työlaite.

Virityspiste on Pasi Postin yritys, jonka nimi johtaa hieman harhaan. Virittäminen on sana, joka herättää monenlaisia tunteita.

- Oikeastaan liiketoiminnan perusta etenkin tulevaisuudessa on traktoripuolella niiden testaaminen dynamometrillä, kun hankin uuden dynamometrin, Pasi aloittaa. Pasi jatkaa, että tämä on oikeastaan toinen ammatti puolustusvoimissa olevat päätyön rinnalla. Tämä Virityspisteen työ liittyy osaltaan taas harrastuksiini. 

Huoltoautossa on mukana kaikenlaista tarviketta, vaikka dynamometri esimerkiksi on oma kokonaisuutensa ja sen tarvikkeet ovat vaunussa.

- Osa työstähän on puhelinneuvontaa, kun soittajat pohtivat, mitä omalle koneelle pitäisi tehdä. Sinänsähän moottorin optimointi, uuden ohjelman syöttäminen tai boxin kiinnittäminen järjestelmään on monitahoinen juttu, Pasi kertoo. Asiakkaat soittavat ja kyselevät moottorin optimoinnista melko paljon. Kaikki eivät sitä tilaa, koska aina siihen ei katsota olevan tarvetta.

 - Yrittäjänä kuitenkin vastaan töistäni ja siksi haluan pitää tolkun optimoinnissa. Asiakkaiden kanssa käydään etukäteen pitkiäkin keskusteluja, mitä oikein halutaan ja mitä voidaan tehdä. Jos johonkin työkoneeseen halutaan lisää tehoa, sitä otetaan irti enintään 20 % ja vääntöä enintään 25 %.

- Tähän dynamometriin päädyin sen muiden hyvien ominaisuuksien lisäksi ulkopuolisen virran tarpeen pienuuteen, Pasi perustelee.

Dynamometri edellyttää ulkopuolista virtaa, mutta vain valovirtaa ja vain 10 ampeerin sulaketta: Tehon mittaus on portaaton, jolloin dynamometri on tasapainoinen ja se kuormittaa myös traktoria vähemmän kuin monet muut dynamometrit.

Kun mittauksia tehdään, voidaan todeta, millaisella käyrällä traktorin kanssa oikein liikutaan. Tarjolla huoltoautossa on boxeja ja ohjelmia, joiden asentamisesta asiakas päättää itse.

Urakointi Uutiset 4/2014, Seppo Pentti