Valtraan SmartTouch

Seppo Pentti

SmartTouchia Valtralta

Valtra esitteli S-sarjassa uuden kyynärnojan helmikuussa Pariisin Sima-näyttelyssä ja uumoilut toteutuivat, kun samaa kyynärnojaa on saatavilla nyt myös Versu ja Direct malleihin T- ja N-sarjassa. Elokuusta lähtien alkavat toimitukset T- ja N-sarjoihin samalla SmartTouch-kyynärnojaohjainlaitteella varustettuna. Kyse on etenkin käyttäjän kokemasta synergiasta, mikä saadaan eri malleissa olevasta samanlaisesta logiikasta ohjaimissa. Tämä antaa Valtra-käyttäjille selkeän edun siirtyä mallisarjasta toiseen.

Mikko Lehikoinen, Valtran markkinointijohtaja kertoo, että Euroopan markkinoiden traktoreista 20 % on portaattomia ja 80 % on Powershift-vaihteistoja.

- Powershift vaihteistoa voidaan ajaa ajokahvalla kuin portaatonta vaihteistoa, ilman että nopeutta tarvitsee hallita ajopolkimella. Valtra on ainoa traktorivalmistaja maailmassa, jolla on CVT kaltainen kahva-ajo-ominaisuus powershift-traktorissa. Perinteinen poljinajo on edelleen myös käytössä.

Valtran SmartTouchin kyynärnojasta ei tarvitse kaivaa erillisiä nappuloita suojien alta, vaan kaikki ohjelmoinnit tehdään näytöltä.

SmartTouch on kätevä, kun sillä voidaan hoitaa kaikki työhön liittyvä ohjaustoimet. Hallinta on tarkkaa, kun käsi saa nojata tukevasti. Tavoitteena SmartTouchin kehittelyssä oli päätyä ohjaamisessa siihen, miten teknologiaa voidaan käyttää mahdollisimman helposti. Käyttäjä voi ottaa helposti käyttöön näppäimistöstä toimintoja ilman moniportaista valikkoa. Kaikki ohjaukseen liittyvät toiminnot voidaan ottaa käyttöön kahdella hipaisulla.

Kyynärnojan asetuksia muutettaessa tunnetaan, miten nappi painuu ja joku kytkentä tai liike alkaa. Se on tärkeää kuljettajalle. Toiminnallisuus on tärkeää ja kuljettaja voi valita omien mieltymysten mukaan, mistä laitteita ohjataan vai ohjataanko niitä mahdollisesti monesta ohjaimesta. Hydrauliikan toiminnat voidaan kytkeä käytännössä miten tahansa kytkimeen, jolloin työ voidaan tehdä tarkoituksenmukaisesti. Kuljettajan käsi voi olla monella tapaa käsinojalla, jolloin tarkassa työssä voidaan kättä tukea, mutta tarvittaessa käsi voi myös levätä

AGCO on ottanut järjestelmät pidemmälle haltuunsa, jolloin satelliittipaikannuksen rajapinta on helpommin hallittavissa riippumatta järjestelmätoimittajasta. Perusnäytön rinnalle voidaan kiinnittää toinen näyttö, jolloin kujettajan ei tarvitse vaihtaa näkymää. 

SmartTouch on varustettu yhdeksän tuuman kosketusnäytöllä, joka voidaan tuplata, jos käytössä on esimerkiksi ISOBUS-koneita tai automaattiohjaus. Näytöstä asetuksia muutetaan kosketusnäppäimistä ja rollerista.

Yhdellä napilla päästään takaisin perusnäyttöön ja kuljettaja hallitsee ohjaimia kätevästi.

- Tavoitteena tuotekehityksessä oli tehdä helpommin käytettävä ohjain kuin mitä on kännykässä, Mikko kertoo. Kun ominaisuudet löytyvät helposti, ominaisuuksia tulee käytettyä.

Muistinappien alle voidaan tallettaa esimerkiksi useita vakionopeuksia ja veto saadaan jatkumaan keskeytyksettä esimerkiksi kylvö- ja muokkaustöissä työn ja päisteajon välillä. Muistipainikkeisiin voidaan valita myös mikä tahansa muu traktorin toiminto (esim. PTO on/off) tai päisteautomatiikan ohjelma.

 

Täppä päälle ja menoksi. Ei voi erehtyä, mitä pitää painaa. SmartTouchin käyttö perustuu yhdeksän tuuman kosketusnäyttöön, rolleriin ja muutamaan painikkeeseen. Valikot ovat selkeät.  

Aapo Aijasaho esittelmässä SmartTouchin toimintaa.