Uusia linkoja Ala-Talkkarilta

Uutinen julkaistu 14.09.2010

Ala-Talkkari on täydentänyt linkomallistoaan tulevalle hoitokaudelle. Täydennystarve on ollut erityisesti isoissa traktoreissa käytettävistä suuri kapasiteettisissa lingoissa, joita hankitaan ammattikäyttöön. Kun traktori on leveä ja moottorissa on voimaa, ei linkojen suunnittelu ja valmistuskaan voi jäädä paikalleen. Linkoja esittelivät Juha-Matti Ala-Talkkari ja Juhani Hänninen linkojen tuotekehityksestä.

Keväällä 10. maaliskuuta, kun lunta vielä Hellanmaassa oli, esiteltiin uusia malleja V-linkoa AT 270 V ja poikittaisruuvilinkoa Nordtec ATP 276.
– Uusilla malleilla haettiin lisää potentiaalisia käyttäjiä etenkin niistä, joilla on tarve suurikapasiteettisille lingoille ja joilla on käytössä suuret traktorit, Juhani esittelee.

Monta tukijalkaa

Ala-Talkkarin tuotevalikoima koostuu useasta tukijalasta. Lämpölaitteet ovat liikevaihdolla mitattuna tärkein osa-alue, mutta hiekoittimien ja linkojen osuus on myös merkittävä. Pienempi osa liikevaihdosta tulee erilaisesta alihankintatyöstä.
Konekantaa ja hitsareita on hallissa sen verran, että täysillä toimiakseen vaaditaan neljä sahaa pilkkomaan metallia, jotta koneet ja muu tuotanto saadaan syötettyä.

– Meillä on omiin tarpeisiin suunniteltu koneistamo, joka tekee alihankintana suunnilleen 80 % töistään muille. Koneistamo tekee tarjouksia kokonaisuuksista ja tarjoamme hitsauspalvelun, jolloin asiakkaalle toimitetaan valmis paketti, Juha-Matti esittelee. Normaali vahvuus Ala-Talkkarilla on reilu 80 henkilöä.

Levytyöt halutaan tehdä myös itse ja samalla ne tehdään kokonaistehokkaasti. Laserlevytyökeskus antaa mahdollisuuden tehdä nopeallakin tahdilla muutoksia tuotteisiin.

Linkoja ulkomaillekin

– Ala-Talkkari toimittaa linkoja ulkomaille, enimmäkseen Norjaan ja Ruotsiin, mutta juuri lähti kuorma poikittaisruuvilinkoja Etelä-Koreaankin. Norjassa lumiolosuhteet ovat monesti raskaat. Mereltä päin tuleva lumi on painavaa ja sen siivoaminen vaatii kunnon vehkeet, Juhani toteaa.

Pikkulinkojen markkina Suomessakin on ollut vuosikaudet kohtalaisen suuri. Pohjoiseen linkoja toimitetaan säännöllisesti. Etelässä, jossa lunta ei ole kunnolla joka vuosi, linkokauppa seuraa lumitilannetta. Viime vuoden lumimäärä aiheutti linkojen menekissä piikin ja kaikki urakointitason lingot menivät pihasta kaupaksi. Pikkulinkoja jäi varastoon, vaikka niilläkin oli kysyntää.

Vaikka useimmiten hankinta tehdään ennen lumen tuloa, laittaa runsas lumentulo vanhat lingot koetukselle ja uusia linkoja myydäänkin pitkin talvea.
– Jos linkoa ei ole kaupan pihalla, kun sen ostoaika on, haetaan linko herkästi naapurikaupasta, kertoo Juha-Matti.

Tasapainoa

Markkinoilla on selkeä tarve leveämmistä lingoista, kun aikaisemmin mallit, leveimmillään 250-senttiset, eivät ole menneet isojen traktoreiden renkaan leveyden yli. Tavoitteena on, että lingon kanssa traktorilla voidaan siivota lumet huolellisesti.
Lingon pitäisi olla traktorin kanssa tasapainoinen yhdistelmä, kun tavaraa on riittävästi, pitäisi ajonopeudenkin hidastua.

– Tavoitteena uusilla lingoilla on lisätä kapasiteettia ja työnopeutta, jolloin energiatalous paranee. Piha-alueilla halutaan vetää lingon pesässä paljon tavaraa syrjään ja lingota lumi vapaammassa tilassa pois, Juhani esittelee.

Hoidettaville teille ja pihoille

Poikittaisruuvilinkojen valmistus Ala-Talkkarilla aloitettiin 1996 ja niitä on valmistettu toistasataa vuodessa. Niiden kysyntä on erityisesti hoidettujen liikenneväylien kunnossapidossa. Kun Ala-Talkkarin lingoissa on kiinteät heittosiivet, ne soveltuvat parhaiten hoitoalueille, jossa irtotavaraa kuten isoja irtokiviä ei joudu käsiteltäväksi. Irtokiviä lähtee lumitöissä mukaan esimerkiksi hoitamattomilla metsäautoteillä, jotka siivotaan, kun hakkuu on tulossa. Kiinteän siivestä taas on etua, kun tarkoitus on siivota lunta tasaisesti, koska siipi ei anna periksi ja lumi lentää tasaisena, terävänä suihkuna.

AT 270 V:n ja ATP 276:n siivet on tuettu vahvan tangon lisäksi ”heittopesän vahvikkeella” jolloin ne kestävät kiviä perinteistä mallia selvästi paremmin.

Uusi poikittaisruuvilinko

Poikittaisruuvilingon rakenteen edut tulevat esiin, kun pitää saada kerralla hyvä, tasainen jälki, kuten parkkipaikoilla ja kevyenliikenteen väylillä ja erityisesti hankalissa olosuhteissa, kun lunta on paljon ja lumi on märkää ja raskasta. Perinteisen V-lingon tukkimiselta tietyissä olosuhteissa ei voi välttyä vaikkakin Ala-Talkkarin isommissa malleissa sivusiivissä vakiona nyt oleva PE-pinnoite parantaa tilannetta. Poikittaisruuvilingolla voidaan lingota myös kerrostunutta lumimassaa, jopa poljettua umpihankea, kun ruuvi rikkoo lumikannen ja syöttää lumen siiville. Samoin polanteet lähtevät kerta ajolla ilman eri työkoneita.

– Poikittaisruuvin pakko­syöttö toimii kaikissa olosuhteissa, Juhani vakuuttaa.
Lavat vetävät lunta koko ajan sisäänpäin ruuvilta. Laparakenteessa on päädytty viiteen lapaan, jolloin lapojen rasitus on pienempi. Periaatteessa sama lumimäärä saadaan liikkeelle vähemmilläkin lavoilla, mutta lumikuorma ja vaihteen rasitus kevenevät, kun siipiä on enemmän. Lumi joudutaan kuitenkin leikkaamaan palasiksi siivillä.
Alatalkkarin torvi kääntyy 290° ympäri ja torven heittokulmaa voidaan kääntää kahdesta nivelestä, jolloin lumi liikkuu koko ajan loivassa kaarteessa.

Vinkkejä käyttöön

Kun kiinteäsiivikkoisella lingotaan lunta, pitää heittosiivikko ensin saada vauhtiin. Tällöin esimerkiksi pihassa, jos kasataan ensin lunta vetämällä, on lingon kanssa syytä ajaa ensin hieman taaksepäin, jotta siivikko saadaan pyörimään. Tällöin vetokoneen kytkimetkään eivät rasitu turhaan.

Linko on saatavilla normaalien pyörien lisäksi myös kääntyvillä pyörillä, jolloin linko ei käännöksissä kampea traktoria.

Uusi V-malli

Kevyempään käyttöön, mutta isompaan päähän on tarjolla myös V-linko, AT 270V, joka heittää lunta kahdesta torvesta.
Alatalkkarin 270 V:n heittosiivikkoa pyöritetään 65-millisellä akselilla, jolloin akseli ei anna periksi tiukassakaan paikassa. Varolaitteet pitää olla muualla. Uusi linko on tarkoitettu yli 65 kW traktoreille.

Uuden V-lingon rakenne on pitkälti sama kuin aiemmin valmistettujen pienempien mallien. Siipien kulmaa ei ole muutettu eikä siipiä ole pidennetty. Suurempi työleveys on saatu aikaan runkoa leventämällä. Lumiluukkujen saranointi on siirretty ylös, jolloin linkoaminen on taajamissa helpompaa, kun heittoetäisyyttä voidaan säätää luukulla.

– 2 -torvisten ongelma on yleensä se, että suoja lumi tekee patin suljetun luukun alle torveen. Olemme suunnitelleen lingon niin, että torveen ei sovi kuin pieni patti ja torvi laajenee hieman sisäänpäin, jolloin patti lähtee helpommin irti, Juhani esittelee.
– Suojalaitteet ovat kieltämättä hankalia, mutta ne ovat parantamassa työturvallisuutta.

Verkkoa pitäisi lingon torvessa pitää paikallaan aina, Juhani muistuttaa.
Kaikissa lingoissa on varusteena murtopultti, joka estää lingon rikkoutumisen. Mutta vaikka on murtopultti, jäykkä siivikko ei välttämättä tunnista, että lavassa on kivi ja silloin kivikin lähtee voimalla.    

Seppo Pentti

www.ala-talkkari.fi
www.agrimarket.fi

 

 

 


Liittyvät aiheet