Uutiset

Yleinen

Uudet Claas Tucano -mallit tekevät vaikutuksen premium-mukavuudellaan

Claas Tucano 440 Vario

Tucano-mallisarja tunnetaan APS-puintijärjestelmän ja APS Hybrid Systemin ansiosta sopivuudestaan useille kasvilajeille sekä suuren kapasiteetin ja hyvän puintituloksen yhdistelmästään. Claas on parantanut näitä ominaisuuksia uudessa Tucanossa ja tuonut sen myös lähemmäs Lexion-malleja muotoilun ja ulkoasun osalta. Kaikkiin uusiin malleihin on lisätty monia Lexion-luokan mukavuusominaisuuksia.

Uusi Tucanoon saatavana kolmena mallisarjana: 500-sarja APS Hybrid -puintijärjestelmällä, 400-sarja APS-esikiihdytinkelalla ja 300-sarja perinteisellä Claas-puintijärjestelmällä ja kohlimilla.

APS (Accelerated Pre-Separation) -puintijärjestelmässä käytetään leveydeltään 1580 mm tai 1320 mm puintikelaa, jonka halkaisija on 450 mm. APS-esikiihdytinkela varmistaa puitavan viljamassan jouhevan kiihtyvyyden ja suuret keskipakovoimat, jolloin jopa 30 % jyvistä irtoaa jo APS-esikiihdytyskelan varstasillalla. APS-esikiihdytyskela ja puintikela toimivat synkronoidusti, jotta satoa käsitellään hellävaraisesti ja materiaalivirta pysyy tasaisena.

Perinteisessä Claas-puintijärjestelmässä käytetään 450 mm halkaisijaista puintikelaa. 300- ja 400-sarjan malleissa jäännösjyvien erottelu tehdään 5 tai 6 kohlimen avulla.

TUCANO 320 – 570

TUCANO 570 HYBRID

(HRC)

450

(HRC)

440

(HRC)

430

(HRC)

420

(HRC)

340

(HRC)

320

(HRC)

Puintikoneisto / leveys APS / 1580 mm APS / 1580 mm APS / 1580 mm APS / 1320 mm APS / 1320 mm Perinteinen 1580 mm Perinteinen 1320 mm
Jäännösviljan erottelu ROTO PLUS 6 kohlinta 6 kohlinta 5 kohlinta 5 kohlinta 6 kohlinta 5 kohlinta
Viljasäiliön tilavuus 9000 l 9000 l 8500 l 8000 l 7500 l 8000 l 6500 l
Tyhjennys-nopeus 105 l/s 105 l/s 105 l/s 90 l/s 90 l/s 90 l/s 90 l/s
Moottorin suurin teho

(ECE R 120)

260 kW/354 hv 230 kW/313 hv 210 kW/286 hv 210 kW/286 hv 180 kW/245 hv 210 kW /

286 hv

180 kW /

245 hv

 

Hybriditekniikka uudessa Tucano 500:ssa

Uusi Tucano Hybrid 570 -huippumalli 20 kW lisätehoineen tekee hybriditekniikan esittelystä entistäkin kiinnostavampaa. Claas APS Hybrid System yhdistää tangentiaalisen APS-puintijärjestelmän Roto Plus -jäännösjyvien erotteluun ja tarjoaa siten enemmän suorituskykyä ja hellävaraisen olkien käsittelyn.

Siinä missä Lexion Hybridissä on kaksi rumpua kohlinten tilalla, Tucano Hybridissä kohlinten tilalla on vain yksi halkaisijaltaan 570 mm oleva 4,2 m pitkä rumpu. Tällä yhdellä rummulla saavutetaan suuret keskipakovoimat jo pienillä nopeuksilla ja tuloksena on maksimierottelu yhdistettynä hellävaraiseen olkien käsittelyyn.

APS-puintijärjestelmän pyörimisnopeutta voidaan säätää riippumatta ROTO PLUS -jäännösjyvien erottelujärjestelmän nopeudesta. Tällä tavalla APS Hybrid -malleissa kokonaisprosessi voidaan mukauttaa sadonkorjuuolosuhteiden muutoksiin ja päivän töihin.

Portaattomasti säädettävä rummun nopeus ja parempi erotteluteho

Uudessa Tucanossa hybridimallien yksi rumpu on nyt varustettu säädettävällä käytöllä, jonka nopeutta voidaan säätää portaattomasti (480-920 r/min). Sen käyttö on kätevää Claasin elektronisen informaatiojärjestelmän (Cebis) avulla. Kuljettaja voi muutamassa sekunnissa muuttaa ROTO PLUS rummun nopeutta ja vaikuttaa jäännösjyvien erotteluun ja olkien laatuun, jos esimerkiksi olosuhteet muuttuvat. Alentamalla nopeutta kuivissa olosuhteissa voidaan vähentää seulojen kuormittumista rikkoutuneen olkien takia. Kun koneen koko kapasiteetti on tarpeen kosteissa olosuhteissa, kelan nopeutta on jälleen helppo lisätä.

Kuudennen erotteluvarstasillan avaaminen rummulla lisää erottelualaa siten, että on mahdollista saavuttaa jopa 15 % suurempi erotteluteho samalla korkealla oljen laadulla. Hybridimalleissa on nyt myös mahdollista sulkea mekaanisesti erotteluvarstasiltoja. Ensimmäinen ja toinen erotteluvarstasilta ovat nyt suljettavissa toisistaan riippumatta, jotta kuljettaja voi säätää kelan erottelualaa muuttuvan satotilanteen mukaan ja maksimitehon saavuttaminen on näin aina mahdollista. Säätövipu on helposti käsillä koneen vasemmalla puolella. Molemmat erotteluvarstasilloista tai vain ensimmäinen voidaan sulkea. Hyvin kuivissa olosuhteissa on mahdollista välttää seulojen ylikuormittuminen ja puolestaan kosteissa olosuhteissa käytetään suurta erotuspinta-alaa jäännösjyvien tehokasta erottelua varten. Toinen vaihtoehto uuteen Tucano Hybridiin on sähköisesti säädettävä rummun ohjainlevy, jonka avulla kuljettaja voi nopeasti ja helposti säätää silppurin syöttöä Cebis- terminaalin kautta. Oljen kosteuspitoisuudesta ja ominaisuuksista riippuen kasvit syötetään silppuriin aina mahdollisimman keskeltä.

Aiemmin silppuri kytkettiin käyttöön ja pois käytöstä helppokäyttöisellä mekaanisella kytkimellä. Uusissa hybridimalleissa silppuri kytketään automaatikalla sähköhydraulisesti, kun olkien ohjainlevy taittuu taakse.

Pääkomponentit ja -toiminnot Lexion-luokasta

Rakenteen, mukavuuden ja käytön osalta uusi Tucano-mallisarja on perinyt tärkeimmät komponentit ja ominaisuudet Lexionista. Uudet ja vanhat Tucano-mallit eroavat jo ulkoasultaankin uuden tyhjennystorven takia, jonka avulla Claas on lisännyt tyhjennystehoa keskimäärin 30 %, jopa 105 l/s asti, Tucano Hybrid 570 -mallissa. Tilavuudeltaan 9000 l jyväsäiliö tyhjenee alle kahdessa minuutissa.

Tyhjennystorvi on myös helposti huollettava ja yhdessä valinnaisten pituuksien kanssa mahdollistaa suuremmat tyhjennyskorkeudet ja -etäisyydet. Kuljettajalla on hyvä näkyvyys viljan määrään ja laatuun viljasäiliössä entistä laajemman, keskellä vaakatasossa olevan viljasäiliön ikkunan ansiosta. Kuten Lexionissa, viljasäiliön kansi voidaan avata sähköisesti Tucanon kyynärnojassa olevalla katkaisimella.

Kaikissa uusissa malleissa varstasiltaa voidaan nyt säätää Cebis-terminaalin kautta ja siinä on hydraulinen ylikuormitussuoja. Varstasilta on hydraulisesti esijännitetty ja avautuu painehuippujen ilmetessä, esim. kiven kohdalla. Sen jälkeen se palautuu asetettuun työasentoon. Muita uusia toimintoja Cebis-terminaalissa ovat mm. koneen säätöjen lataus kasvilajin mukaan muistipaikan takaa ja integroitu peruutuskamera. Oletusasetukset ovat nyt käytettävissä yli 35 eri kasvilajille. Lisäksi kuljettajan omat kokemusperäiset arvot voidaan tallentaa ja hakea aina tarvittaessa.

Kaikkia ajotoimintoja ja leikkuupöytää hallitaan joko monitoimivivulla tai lisävarusteisella CMotion-monitoimikahvalla. Automaattisia ohjausjärjestelmiä käytetään uusien S10- tai S7-terminaalien avulla, jotka asennetaan jo tehtaalla. Uusi GPS Pilot Flex -ohjauspyörä on nyt saatavana lisävarusteena myös Tucanoon yhdessä S7:n kanssa. S10:n avulla voidaan myös välittää jopa neljä kamerakuvaa.

Uusinta moottoritekniikkaa

Uutuusmalleissa on Mercedes Benz -moottorit ja ne täyttävät päästönormin Tier 4. Luokan IV moottoreissa pakokaasujen jälkikäsittely tapahtyy selektiivistä katalysaattoria (SCR) ja pakokaasujen takaisinkierrätystä (EGR) hyödyntäen.

Kaikissa koneissa moottorin imu- ja jäähdytysilma otetaan pyörivän säleikön kautta. Aktiivinen esierottelu päästää vähemmän hiukkasia ilmansuodattimille sekä jäähdyttimille asti. Suodattimien tilavuus on sovitettu uusia moottoreita varten ja sitä on lisätty merkittävästi. Nämä tärkeät parannukset mahdollistavat merkittävästi pidemmät huoltovälit.

Lexionin nelivetoisen taka-akselin avulla uusi Tucano on saanut 30 % lisää vetovoimaa. Nelivedon akselissa on kaksi hydrostaattista moottoria. Ne on integroitu akseliin ja tarjoavat huomattavasti entistä paremman hyötysuhteen. Neliveto on helposti kytkettävissä katkaisimen painalluksella.

Uusi keskusvoitelujärjestelmä kattaa lähes kaikki voitelukohteet ja voitelee automaattisesti tarpeen mukaan. Voitelukohteet ja -välit tarvitsee asettaa vain kerran.

Laaja valikoima leikkuupöytiä

Koska Tucano sopii monille kasvilajeille, saatavana on myös laaja valikoima Claas-leikkuupöytiä: Vakioleikkuupöydät, uudet Cerio- ja Vario-leikkuupöydät, sekä taittuvat leikkuupöydät.

TP

Lue seuraavaksi