Uutiset

Yleinen

Traktorihuolto I. Kemppi Oy

I. Kemppi Mikkeli

Traktorihuolto I. Kemppi Oy on perinteinen konehuoltoyritys, jonka toimipisteet sijaitsevat Lappeenrannassa, Mikkelissä, Savonlinnassa, Joensuussa sekä Virolahden Ravijoella. Yrityksellä on useita pitkäaikaisia huoltoedustuksia, joista eniten työllistävät Valtra– sekä Fendt-traktorien ja Sampo-puimurien huollot. Vaihtelua raskaan puolen huoltoihin tuovat Husqvarnan pienkoneet, joiden sesonki on perinteisesti kevätkaudella. I. Kempin Mikkelin työnjohtajana on jo kauan toiminut Kari Kaipainen, joka on jo lähes 40 vuoden huoltourallaan nähnyt alan kehityksen lähietäisyydeltä.

I. Kemppi Mikkeli Kaipainen

Traktorihuolto I. Kempin Mikkelin toimipisteessä työskentelee Kaipaisen (vas.) lisäksi kuusi ammattitaitoista huoltoasentajaa. Kari Kaipainen on toiminut koko uransa Valmetin sekä Valtran parissa ja tälläkin hetkellä lähes 80 prosenttia työtehtävistä on suolahtelaisten huolto- tai korjaustoimenpiteitä. Kokonaismäärää mies ei ole laskenut, mutta voidaan huoletta sanoa miehen käsien läpi kulkeneen tuhansia kotimaisia luottotraktoreita. Kaipainen on nähnyt lähietäisyydeltä merkin kehittymisen ja hän onkin ollut hyvin vakuuttunut uuden T-sarjan teknisestä kehityksestä.

I. Kemppi Mikkeli

”Kaikesta tekniikan kehittymisestä huolimatta henkilökohtaisen asiakaspalvelun taso on edelleen ensisijaisen tärkeää. Asiakkaiden luottamus täytyy ansaita kovalla työllä sekä asiantuntemuksella, jota kautta voi oppia tuntemaan asiakkaan tilanteen ja jopa ennakoimaan tulevia tarpeita”, kertoo Kaipainen. Ala itsessään on viime vuosien aikana muuttunut tietotekniikan voimakkaan mukaantulon kautta. ”Ohjelmistot päivityksineen ovat tämän päivän toiminnan keskipisteissä ja varsinkin sähköpuolen osaamisen merkitys on kasvanut. Monipuolinen ammattitaito on kuitenkin edelleen toimivan konehuollon edellytys, sillä tehokas toiminta vaatii sähköpuolen lisäksi myös metallitöiden, hydrauliikan ja pneumatiikan vankkaa osaamista”, korostaa Kaipainen.

I. Kemppi Mikkeli

Vaikka moni seikka on alalla muuttunut, yksi on ja pysyy. Traktorien huoltoja ryhdytään miettimään aivan liian usein vasta naapurin aloittaessa toukotyöt. ”Kevään korvalla ruuhka on pahimmillaan, joten kannattasi ehdottomasti hoitaa huollot kuntoon jo aikaisemmin. Esimerkiksi nyt huhtikuun alkupuolella ajan saa varmasti helpommin kuin kuukauden päästä”, muistuttaa Kaipainen. Moni asiakas osaa jo kyllä tehdä huollot ajoissa ja Kempillä myös seurataan tilanteita ja tarvittaessa muistutellaan huollon ajankohtaisuudesta

I. Kemppi Mikkeli huoltoauto

Mikkelin Kempillä pyritään suorittamaan huoltotoimenpiteet mahdollisimman usein Lehmuskylän kaupunginosassa sijaitsevissa valoisissa 400 neliön tiloissa. Nykyaikaisella konekannalla ja vankalla nosturikalustolla pystytään koneet huoltamaan turvallisesti ja tehokkaasti. ”Halliin mahtuu seitsemän traktoria kerralla ja oman pesuhallin ansiosta asentajat pääsevät aina puhtaiden koneiden kimppuun. Huoltoautopalvelumme toimii kyllä edelleen, mutta sitä käytetään todellisissa hätätapauksissa lähinnä puimureiden osalta elotöiden ollessa kiireimmillään”, Kaipainen kertoo.

I. Kemppi Mikkeli

Kaipainen on hieman huolestuneena seurannut maatilojen määrän jyrkkää laskemista viime vuosikymmenen aikana. ”Jäljellä oleva tilat ovat tietenkin vastaavasti suurempia ja myös niiden konekannan keskikoko on noussut huomattavasti. Tällä hetkellä traktorien keskiluokkaa edustaa noin 130 hevosvoiman voimanpesä, joka vain kymmenen vuotta sitten edusti isoa kokoluokkaa. Toiminnan tehostuessa myös aikataulut ovat tiivistyneet ja keskimääräinen huoltoaika on lyhentynyt huomattavasti”, lisää Kaipainen. Myös monen traktorinkäyttäjän erikoistuminen näkyy huoltojen määrässä ja esimerkiksi tämän talven leutous näkyi heti auraustöissä käytettävien traktorien vähäisenä huollon tarpeena.

I. Kemppi Mikkeli

Kaipainen kertoo huolensa uuden asentajasukupolven tilanteesta. ”Aikoinaan korjaamon kesätyöpaikkoihin oli suurta kiinnostusta ja puhelimet soivat jo alkuvuodesta tiuhaan tahtiin. Nykyään töitä kysellään todella harvoin ja asentajien keski-ikä on noussut jo ikämiesluokkaan lähelle 50 vuotta. Toiveenani olisikin, että ala alkaisi jälleen kiinnostaa myös nuorempaa sukupolvea, sillä tarjolla olisi nykyaikaista teknologiaa ja runsaasti vaihtelevia työtehtäviä”, päättää pitkän linjan traktorimies Kaipainen.

Lue seuraavaksi