Telat ja veto Palms-metsäperävaunuun

Telat metsäperävaunussa traktorikaluston kanssa ovat vielä harvinaisia. Toisaalta perusteita niiden hankintaan on, kun pehmeiden maiden harvennushakkuita tehdään. Kun perävaunussa on veto, traktori voi olla kokoluokkaa pienempi. Kun hydrauliikassa vain riittää tuottoa, työntää lastissa olevaa perävaunu traktoria sopivasti eteenpäin, jolloin traktorin voimansiirto ei turhaan rasitu. 

Kun telojen käyttö tässä Palms-vaunussa oli etukäteen päätetty, vaunu otettiin tavallista pienemmillä renkailla, kun telat lisäävät pyörän halkaisijaa joka tapauksessa. Yksi syy oli se, että hydraulimoottori ei jaksa niin hyvin pyörittää teloja normaalin renkaan päällä. Pienemmällä renkaan halkaisijalla päästään parempaan vetoon, vaikka se syö hieman maastokelpoisuutta muuten ilman teloja. Nyt on taas maa jäässä, joten telat eivät ole aivan välttämättömät.

Hannu Määttä on ikänsä tehnyt metsässä töitä. Aikoinaan hän lähti isänsä kanssa 70-luvulla Ruotsiin metsuriksi sahan kanssa kuudeksi vuodeksi. Vuosien varrella kalusto on vaihtunut. Maanviljelyksen ja karjanhoidon välissä ehti käydä metsätöissä. Nyt Hannulla on harvennuskoneena Sampo Rosenlew 1045, 2005-mallinen, jolla on ajettu 10600 tuntia. Pöllien ajo on hoidettu traktorikalustolla. Hannulla ei ole aikaisemmin ollut metsäperävaunua vedolla, mutta täksi kaudeksi sellainen hankittiin Palmsilta.

 - Hoitelen harvennuksia yksityisille asiakkaille, sen kun ehdin. Yhtiöiden tai metsänhoitoyhdistysten tilauksia ei olisi ehditty tekemäänkään, kun yksityiset ovat tarjonneet työtä riittävästi. Kun yksin hakkaa ja ajaa, päivässä ei aivan valtavasti ehdi.  

Traktori on maastokelpoinen. Kun traktorin perään laitetaan metsäperävaunu ja se täyteen pöllejä, maastokelpoisuus heikkenee huomattavasti. Yksiakselinen vaunu on raskas vetää, mutta teli tulee jo epätasaisessa maastossa paremmin perässä nykimättä ja ohjaamatta traktoria. Kun vetämätön pyörä yrittää nousta kiven tai kannon yli, vaaditaan lisää voimaa ja kärry hieman heilahtaa väännössä.

Kun perävaunun etuakselille laitetaan hydraulinen veto, vaunu tulee huomattavasti herkemmin perässä. Vetävä pyörä liikkuu herkemmin maastossa, saatikka kun päällä on painoa. Kun vetävän pyörän päälle laitetaan telat, muuttuu kärryn luonne aivan toiseksi. 

Pystykauppa antaa yhtiölle oikeuden apteerata puutavara mieleisekseen, eikä se ole aina myyjän etu. Harvennusten teko isolla metsäkonekalustolla on tavallaan haaskausta, kun se kalusto sopii päätehakkuisiin. Harvennuksiin riittää kevyempikin kalusto. Kun metsäomistaja teettää harvennuksen metsäpalveluyrittäjällä, katsotaan harvennuksessa herkemmin asiakkaan etua. Kun harvennus tehdään pienemmällä kalustolla, voidaan ajourista tehdä kapeampia, jolloin kasvavia runkoja jää harvennukselle tasaisemmin koko metsäpohjalle.

Kovilla kivennäismailla harvennukset voidaan tehdä lähes kelillä kuin kelillä. Pehmeiden maiden harvennukset pitäisi myös saada tehtyä ajallaan. Mikäli talvet ovat leutoja, pehmeillä mailla harvennuksien tekoon on entistä vähemmän viikkoja vuodessa. Ja vaikka harvennus kävisikin, pöllien ajo aiheuttaa maastoon vaurioita. 

Edellinen kuormain oli hieman voimaton, mutta tässä Palms 825:ssa voimaa on riittävästi. Traktorin hydrauliikan tuotto, 50 litraa minuutissa on liian vähän toimivaan kuormaamiseen. Nyt aisalle on asennettu lisähydraulipumppu, jolla tuottoa saadaan 100 litraa minuutissa. Tuottoa tarvitaan vetävälle akselille, mutta kun veto ei ole päällä. Traktorin ja perävaunun välillä on minimaalinen määrä kaapeleita, kun vaunussa on oma hydrauliikka.

Kaluston siirto työmaalta toiselle edellyttää kahta reissua. Siirrot hoidetaan traktorilavetilla. 

Perävaunulla ei ajeta tietä pitkin vaan sitä kuljetetaan siirroissa lavetilla samalla tavoin kuin motoa. Hannu pohtii, että pitäisi toki aina olla kertaluokkaa isommat koneet käytössä, mutta talous ei anna siihen myöten. Kun on pienemmällä kalustolla liikkeellä, määrä aina hieman kärsii. Toisaalta tärkeämpää on, että saa asiakkaalle hyvän jäljen ja asiakas pysyy tyytyväisenä. Silloin työtä saa tehdä paremmilla mielin ja isännälle saadaan puusta paras hinta. Aivan valtavia kuormia ei perävaunuun voi kasata, kun puomisto ei salli tehdä korkeaa kuormaa.

Kehitys puun hinnassa on arvoituksellista, mutta nyt kun erilaisia biojalostamoita ollaan rakentamassa, niin sillä ei voi olla ainakaan puun hintaa alentava vaikutus, Hannu Määttä pohtii. Sitä toki sopii ihmetellä, että puun hinta pinossa tien varressa on edullinen, mutta sellulla metsäyhtiöt tekevät kohtalaista tulosta.

Seppo Pentti, UU 3/2016