Uutiset

Yleinen

Tammer Diesel laittaa polttoainelaitteet kuntoon

Tammer Diesel on perinteikäs yritys, jonka nimi kertoo vain osan totuudesta. Diesel-laitteiden kanssa tehdään töitä edelleen, mutta työtä tehdään valtakunnan tasolla ja kansainvälisesti. Kunnostettuja moottoreita on toimitettu lähes kaikille mantereille.

Tammer Dieselin yksi erikoisosaamisalue ovat turbot, joita työnjohtaja Matti Tuomi esittelee.

Varsinkin työkoneiden polttoainejärjestelmät vaativat säännöllistä huoltoa. Näiden komponenttien huolto alkaa polttoainesäiliöstä. Säiliön puhtauteen on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota. Säiliössä ei saa olla epäpuhtauksia eikä vettä. Ongelmallisiksi kohteiksi ovat osoittautuneet esimerkiksi kiinteistöhuollon koneet. Näiden työympäristössä on paljon maantiepölyä, joka on tuhoisaa nykyaikaisille diesellaitteille.

Kuvassa on korjaukseen tullut Stanadyne-pumppu. Tammer Diesel säätää myös tarvittaessa pumppujen syöttöä.

Stanadynen pumput ja suuttimet ovat jokapäiväistä korjattavaa. Matti tarkentaa, että kyse ei ole siitä, etteivätkö Stanadynen laitteet kestä, mutta polttoaine kuluttaa esimerkiksi suuttimet vähitellen. Stanadynen laitteita on myös paljon käytössä. Mitä enemmän polttoainetta vuosittain on järjestelmän läpi käytetty, sitä kuluneemmat laitteistot yleensä ovat. Poikkeuksena ovat sitten epäpuhtaudet ja vesi polttoaineessa, jotka ruiskutuslaitteisiin päästessään rikkovat laitteet.

Tero Ylönen on eniten ”kursseja käynyt” Stanadyne-huoltomies, joka tuntee jo tuotteen. Vanhan ruiskutuspumpun onnistui purkamaan ja kasaamaan kyläseppä, kun toleranssit olivat riittävän suuret. Pieni epätarkkuus ei haitannut käyntiä, kun pumppu oli jo valmiiksi väljä ja syöttömäärä ei ollut tarkka. Uudet polttoainelaitteet edellyttävät pumpuista ja suuttimista riittävästi etukäteistietoa.

Monista muista korjaamoista Tammer Dieselin suutinkorjaamon erottaa työkaluista. Kun suutintyyppi on annettu testiä ajavalle tietokoneelle, samalla tietokoneella voidaan ohjelmoida Boschin suuttimille suunniteltu momenttiavain. Kyseiseen avaimeen on tallennettu korjauksessa olevan suuttimen ohjearvot kasaukseen. Asentaja saa suuttimen tällöin tarkasti tehtaan arvoihin.

Erikoismomenttiavain ohjelmoidaan erikseen suutintyypille, jolloin kiristykset menevät oikein. Oikean kiristyksen saamiseksi on määritelty myös huoltohuoneen lämpötila. Huollon jälkeen suutin toimii, kuten valmistaja on sen ajatellut toimivan tehtaalta lähdön jälkeen.

Jos suuttimen arvot eivät vastaa alkuperäistä, voidaan suutinta korjata. Suuttimen kärki voidaan vaihtaa ja suuttimen toimintaa voidaan säätää metallisilla mittapaloilla, jotka sijoitetaan suuttimen runkoon. Mittapaloilla säädetään suuttimen sisällä olevien mekaanisten osien liikematka oikeaksi.

– Varastossamme on sekä uutta että kunnostettua suutinta moneen lähtöön, Matti kertoo. Uudet suuttimet ovat kalliimmat, mutta kunnostetut suuttimet ovat myös toimivat ja niille annetaan takuu. Kunnostettuihin suutinrunkoihin on vaihdettu ne osat, jotka kuluvat polttoainevirrassa.

Jos asiakas ostaa uudet suuttimet, hän saa takaisin 100 euron panttimaksun, kun käytetyt suuttimet tuodaan meille takaisin, Matti kertoo. Uusi suutin maksaa 650-1000 euroa, joten kunnostus kannattaa. Ja etenkin kannattaa pitää polttoaine puhtaana, Matti jatkaa.

Jos suuttimen kaikista kielloista huolimatta haluaa aukaista itse, kannattaa pitää suutin koko ajan samassa asennossa. Toisaalta meillekin tulee korjaukseen ”pajalla” aukaistuja suuttimia, joista pieniä mutta tärkeitä osia on hukkunut. Avaaja ei ole huomannut osia niiden pienen koon vuoksi. Pajalla avatusta suuttimesta puuttuu usein pieni kuula, Matti paljastaa.

Kuvassa on edellisen kuvan polttoainereiän ympäryskuvia ja erilaisia kulumia. Kun suuttimeen tulee polttoainevirrasta ja epäpuhtauksista johtuvia kulumia, suutin alkaa vuotaa. Tällöin pieni kuula ei enää sulje polttoainevirtaa. Kuva Tammer Diesel

– Suosittelen polttoaineen lisäaineiden käyttöä säännöllisesti vaikka harvemminkin, jotka pysäyttävät lian ja veden suodattimeen, Matti kertoo. Jos vesi ”hajotetaan” polttoaineen sekaan, ja vesi päätyy pumpulle ja suuttimille, tuho on varma. Suodatin pitää muistaa myös vaihtaa, koska sinne lika ja vesi kerääntyvät.

Tammer Dieselillä on suurten kappaleiden tasapainotukseen suunnitellut laitteet. Maksimissaan voidaan tasapainottaa neljä metriä pitkiä kappaleita, joiden paino on 500 kiloa. Pitkissä kappaleissa välissä käytetään tarvittaessa kahta tukipistettä.

Tasapainotuskoneen ohjainlaitteet ovat kaapissa ja tasapainotustarve osoitetaan tiettyyn kulmaan osoitetulla massalla.

Tammer Dieselin laitteilla tasapainoitetaan esimerkiksi kardaaneita ja erilaisia roottoreita.

Puhdastilojen lisäksi edellytetään nykyään vielä metallitöiden osaamista. Etenkin vanhoihin moottoreihin ei kaikkia osia ole enää saatavilla. Tarvittaessa osa tehdään itse.

Moottoriaihioita on varastossa useita kymmeniä. Osa on asiakkaiden moottoreita, jotka odottavat osia. Korjaustarve kun selviää vasta avaamisen jälkeen. Osa rungoista on omia, jotka kunnostetaan välitöinä, jolloin kunnostettuja moottoreita on ainakin puolivalmiina hyllyssä.



Lue seuraavaksi