Uutiset

Yleinen

Savosta salaojaa kolmatta sukupolvea

Salaojitus on yksi pellon kasvukunnon ylläpitäjistä. Ylimääräisen veden ohjaaminen pois pellolta parantaa pellon kantavuutta ja kasvukykyä. Salaojitus on toki vain osa, mutta tärkeä osa pellon kasvukuntoa. Tärkeää on myös huolehtia piiriojista ja pellon muotoilusta.

– Aikoinaan ojavälit olivat harvassa. Nyt monin paikoin ojaväli on kymmenen tai kahdeksan metriä, mutta erikoiskasviviljelijöille tehdään jopa kuuden tai kolmen metrin ojavälejä. Ojavälitarve riippuu toki maan läpäisevyydestä, mutta myös tuotantokasvista. Mitä intensiivisempää tuotanto on, sitä toimivampi pitää olla myös ojitus. Jos erikoiskasviviljelyksillä on veden vaivaamia paikkoja, se aiheuttaa nopeasti laatuvaihteluita. Huonoin vaihtoehto on, ettei satoa saada ja panokset on peltoon laitettu turhaan, Jouni Kolehmainen Savon Salaojalta pohtii.

Kun salaojia tehdään jo kolmatta sukupolvea, alkaa putkea olla maan alla jo melkoinen määrä. Nuori sukupolvi on vahvasti mukana, kun Jouni Kolehmainen on ottanut vastuuta urakoista ja kalustosta Savon Salaoja Oy:ssä. Kuvassa Savon Salaoja on ojittamassa Loimaalla 2012.

Jouni on Savon Salaojassa kolmatta sukupolvea ja hän on ottamassa yritystä vastuulleen. Veljellä ja siskolla on myös osuus yrityksestä, kuten vielä vanhemmillakin Hannu ja Pirjo Kolehmaisella, mutta suunnitelmallisesti omistusta vähitellen siirretään. Savon Salaoja toimii edellisen sukupolven omistamissa vuokratiloissa Kotalahdessa sekä Suonenjoella omassa hallissa, jossa koneet huolletaan talvella.

Kevättalvella Leppävirran Kotalahdessa rakennettiin uutta sorakonetta. Tavoitteena on esitellä kone Okrassa. Normaalisti sorastetaan yhdellä koneella, mutta toiselle on käyttöä isoilla työmailla. Kyseessä on alusta saakka itse rakennettu laite. Runkona on levyrunko, johon komponentit on kiinnitetty moduuleina. Komponentit, kuten sorasäiliö, ovat kiinnitetty runkoon siten, että ne voidaan nostaa kaivukoneella pois.

Ohjaamo valmistettiin itse ja se on testautettu. Valmiitakin ohjaamoita käytiin katsomassa, mutta ne olivat liian kapeita pyörivän istuimen kanssa. Kuljettajan käytössä on ilmapenkki, jolloin päivä ei tunnu selässäkään pitkältä. Ohjaamossa on Jouni Kolehmainen.

Kyseessä on alusta saakka itse rakennettu laite. Runkona on levyrunko, johon komponentit on kiinnitetty moduuleina. Komponentit, kuten sorasäiliö, ovat kiinnitetty runkoon siten, että ne voidaan nostaa kaivukoneella pois.

Kuormaa voidaan ottaa kyytiin 10 kuutiota ja kun se kuormataan omalla nosturilla, on runko koetuksella. Tähän maton päälle tulee sorasäiliö. Moottorina on AGCO Powerin 400-heppainen moottori, joka pyörittää kolmea hydrauliikkapumppua. Kahta ajomoottoreihin ja yhtä, jolla hoidetaan mattoa ja nosturia.

Polttoainetta saadaan mukaan 800 litraa, jolla pääsee sorittamaan suunnilleen työviikon.

Telaston hydrauliikassa on opittu edellisestä ja öljy liikkuu mutkakohdat teräsputkessa, jolloin huolto on helpompaa. Mukana ei tarvitse olla kuin suoraa letkua ilman metallimutkia.

– Vuosia olen isän ja muun porukan kanssa työmailla ollut töissä ja oppia on tullut joka vuosi lisää. Vaikein paikka oli 2007 Hannun onnettomuuden jälkeen, kun isot saappaat olivat täytettävänä. Silloin oli vielä käytössä kaksi aurakonetta, mutta 2009 luovuttiin toisesta, jolloin huolet vähenivät huomattavasti. Nyt olemme keskittyneet yhden salaojakoneen ketjuun ja panostaneet sen toimivuuteen.

Vastaavaa konetta ei ole maailmalla valmiina saatavilla, koska myytävissä sorakoneissa ei ole kuormaajia.

– Teemme töitä kolmen kuljettajan ketjulla, jolloin tarvitaan vain kaksi lavettia siirtämään koko kalusto. Jos työmaalle pitäisi hoitaa vielä yksi kaivukone soran kuormaamista varten, nostaisi se salaojituksen hintaa, koska siihen pitäisi palkata kuljettaja, jolla taas ei olisi välttämättä muuta työtä, Jouni perustelee.

Uuden vaunun runkorakenne on vahva, koska sen pitää kestää nosturin paino ja 10 kuution kuorman heilahtelu epätasaisessakin maastossa maksimissaan 10 kilometrin tuntinopeudella. Toisaalta vaunun pitää olla helposti huollettava ja siksi komponentit ovat kätevästi irrotettavissa rungosta. Hydrauliikkapumppuja on kolme; kaksi voimansiirtoon ja yksi nosturille ja matoille.

Lue seuraavaksi