Rysky-vaunut maansiirtoon

Seppo Pentti

Seppo Kuisma Oy:n valmistamat Rysky-perävaunut ovat tunnettuja kestävyydestään. Ryskyjä myy Turun Konekeskus. Asiakkaita on kuunneltu, kun vaunuja on suunniteltu, jolloin häiriöaikoja on ammattikäytössä mahdollisimman vähän. Maanrakennus Kivelä Oy on hankkinut viisi uutta Rysky-maansiirtoperävaunua.

Reijo Koskinen Turun Konekeskukselta ja Seppo Kuisma Maanrakennus Kivelä Oy:n perävaunujen kanssa vähän ennen, kun perävaunut haettiin töihin.

Maansiirtoperävaunut ovat kovilla työssä. Traktorilla maansiirto on monessa paikassa kuitenkin kätevämpi tehdä kuin kuorma-autolla, kun ajomatka on lyhyt ja kuorma halutaan viedä perille saakka. Monissa maanrakennuskohteissa on kustannustehokkaampaa, kun maansiirtotyöt tehdään traktorikalustolla.

Myös rengasvarustukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Renkaan pitää kantaa pehmeällä, mutta samalla sen pitäisi puhdistua, jolloin kuraa viedä turhan päiten puhtaammalle alueelle.

Turun Konekeskuksen Reijo Koskinen ja Maanrakennus Kivelä Oy:n Ville Kivelä tekivät ensimmäiset Rysky-kaupat viime vuonna yhdestä vaunusta. Nyt Maanrakennus Kivelällä Paimioon on kevään aikana toimitettu neljä Ryskyn maansiirtoperävaunua lisää. Viimeiset kolme haettiin töihin perjantaina 27.4.

-Kyseessä ovat lähes identtiset viitoset, Reijo toteaa. Yksi ero niissä on. Ensimmäisessä vaunussa ei ole taka-akselin voitelupisteitä letkutettu vaunun taakse. Nyt neljässä uudemmassa vaunussa ne ovat, jotta rasvauksen kynnys on matalampi. Enää ei tarvitse rasvauksessa mennä vaunun alle, eikä rasvaus jää ainakaan siksi tekemättä.

​Markku Murto näyttää letkutuksia, joissa on merkinnät, mihin letkun toinen pää johtaa. Perälaudan letkussa on kuristin, jolla traktorin joskus rajua virtausta saadaan hidastettua eikä perälautaa paiskota.

Vähemmän häiriöitä

Turha ohjaamosta hyppiminen ei edesauta urakoita. Nyt toimitetuissa vaunuissa on lavan pohjan ja seinän välissä viistetyt kulmat, jolloin tavara irtoaa yleensä kerralla, eikä kulmiin jää kertymään turhaa massaa. Pohjalevy on yhtenäinen ja materiaalina on Villen vaunuissa kahdeksanmillinen teräs. Vakiona on kuusimillinen suurlujuusteräs.

Takalaita on suljettuna sivulaitaa vasten ja lukittuna alhaalta kahdella kiilalla. Perälautaa nostettaessa ensin lava nousee hieman ylös ja lukitus vapautuu. Tämän jälkeen lava nousee ylös 60 milliä. Perälaudan liike pitää sauman puhtaana ja perälauta lukittuu varmemmin. Perälaudan öljyvirtausta voidaan kuristaa, jotta perälaudan liike on rauhallisempi

Perävaunut ovat varustettu 50 km/h nopeuteen. Aisajousitus on toteutettu kumijousituksella, jotka eivät jätä väljää, eikä runko heilahda kipatessa. Jousitus on säädettävissä traktorin koukkukorkeuden mukaan ja aisan sivuilla on liukupinnat. Alla ovat asiakkaan toiveesta nokialaiset renkaat. Kivelän perävaunut on varustettu jarruilla etuakselissa. Jarrut on mahdollista laittaa myös taka-akseliin, jolloin jarrutus on tehokkaampi. Moni on halunnut venttiilin taka-akselin letkutukseen, jotta taka-akseli ei lukkiutuessaan tee liukkaalla perävaunusta pulkkaa.

Voitelupisteen siirto telistä taakse ei edellytä isoa temppua, mutta letkutus pitää tehdä sopivaan paikkaan. Näin voitaisiin tehdä monessa muussakin koneessa. Perävaunun kanssa saa tarvittaessa vedettyä mattoa, kun varusteena on kettingit. Peruutusvalot ja alle väistävät valot ovat kätevät.

Perävaunuissa valot ovat monesti herkät särkymään, vaikka niiden pitäisi pysyä kunnossa. Näissä Ryskyn vaunuissa valot taittuvat esteeseen ajettaessa alle. Peruutettaessa valoa saa olla myös taakse ja vaunuihin on asennettu työvalot. Teli on järeä.

Aisa on kumijousitettu.

Turun Konekeskus myy vuosittain satakunta Ryskyn perävaunua. Puolet niistä on maansiirtokäyttöön hankittuja vaunuja. Tilavuutta voidaan kasvattaa lisälaidoin, jotka lukkiutuvat alempiin laitoihin, eivätkä edellytä laidan päälle välirautaa.

-Kymmenkunta vaunua vuodessa toimitetaan puulaidoin lähinnä viljatiloille, Seppo Kuisma toteaa. Puulaidat haluaa yleensä sellainen, jolla on ennenkin ollut puulaidat perävaunussaan, Seppo jatkaa.

Suunnitteilla on uusi metallinen sähkösinkitystä seinillä varustettu perävaunu. Tällöin piiloon jäävä rakenne ei ruostuisi. Vaunu olisi suoraseinäinen ja koteloton, jolloin esimerkiksi jyviä ei jäisi jemmaan. Tavoitteena on tehdä vaunun seinärakenteet levytyökeskuksessa mahdollisimman loppuun saakka.

Seppo Kuisma ja Reijo Koskinen perälaudan äärellä. Perälauta laskeutuu laidan reunaa vasten ja irtonainen tavara putoaa pois saumasta, kun perälauta liukuu syrjää vasten. Perälauta lukittuu automaattisesti ala-asentoon.

Kivelältä kunnallisteknistä maarakentamista

Maanrakennus Kivelä Oy tekee lähinnä kunnallistekniikkaa. Monesti rakennetaan uutta, kun uusia alueita kaavoitetaan asuin- tai teollisuuskäyttöön, mutta joukkoon sattuu myös saneerauskohteita. Saneerauksissa vaihdetaan esimerkiksi viemärit ja vesijohdot. 20 työntekijän voimin käynnissä on useita työmaita ja työnjohdossa on Villen lisäksi kaksi työnjohtajaa.

Kivelän viidet perävaunut ovat tällä hetkellä ajossa kolmessa kohteessa. Ville Kivelän roolina on hoitaa työmaita, pitää työntekijät töissä ja saada asiakkaiden työt valmiiksi. Uusia urakoita lasketaan jatkuvasti, jotta työtä olisi jatkuvasti. Pääasiassa työmaat ovat Paimion lähistöllä ja suuri osa töistä liittyy kunnallistekniikan rakentamiseen. Tämän lisäksi rakennetaan pohjia liikekiinteistöille.

-Kuvassa siirretään räjäytysmattoja. Pääasiassa liikuteltava tavara on pehmeää pohjamaata, minkä tilalle ajetaan sepeliä. Toki joskus kuormataan louhettakin, mikä on vaunulle rankinta tavaraa, Ville toteaa.

Työmailla on käytössä sekä kuorma-autoja että traktoreita massojen siirrossa. Kivelällä on omasta takaa kuusi traktoria. Kuorma-autot hankitaan työmaalle aliurakoitsijalta.

-Meillä on traktoreille käyttöä talviauraukseen ja hiekoitukseen ja työmaalla traktori voi hetken seisoakin, kun kuljettaja käy asentamassa putkia tai kankaita. Työmaalla kun tarvitaan myös monasti ihmisiä lapion varteen ja asennuksiin. Kuorma-autoa ei olisi varaa seisottaa, Ville perustelee. Toisaalta paljon siirtoja tehdään lyhyellä matkalla ja huonoissa olosuhteissa, jolloin traktori on silloin kätevä.

-Kun viime vuonna ostin ensimmäisen Ryskyn maansiirtovaunun, niin kuljettajat olivat siihen tykästyneet. Vaunut toki väsyvät ja kuluvat, mutta Ryskyn vaunut ovat kestäneet hyvin ja niihin saatiin pienillä lisävarustevalinnoilla juuri sopivat ominaisuudet, jolloin viivästykset työmaalla ovat minimaaliset, Ville toteaa lopuksi.