Mustasaaressa niitetään McConnelilla

Seppo Pentti

Puomimurskain on toimiva laite tienvarsien niittoon. McConnelilla on tarjolla puomimurskaimia eri pituisilla puomeilla ja eri kokoisiin peruskoneisiin. Reilu 5-metrinen puomi on toimiva keskikoisessa traktorissa. McConnelia myy BT-Agro Oy.

Mustasaaren kunta sijaitsee aivan Vaasan kaupungin kupeessa. Hoitoalueet lisääntyvät joka vuosi hieman, kun kuntaan rakennetaan sekä asuin- että liiketilaa. Muutama kadunpätkä tulee joka tapauksessa vuosittain lisää, mutta se on toki positiivista kunnan kannalta. Mustasaari (Korsholm) on suurin kunta Suomessa, missä on ruotsi pääkielenä.

Jens Burman ja Kjell Sundsten tietävät jo mitä kohta tehdään; murskataan penkkoja. Käytössä on linkku-Valtra, jonka perään kytketään McConnelin puomimurska. Linkussa ei ole rasvaria ja puomimurskain rasvataan myös joka aamu ennen työpäivän alkua. Monta nippaa pitää aamulla käydä läpi, Jens toteaa.

Kunnalla on kaavateitä hoidettavanaan noin 100 kilometriä, jotka pidetään puhtaana lumesta, hiekoitetaan ja harjataan. Samat kaavatiet niitetään kahdesti vuodessa ensin kunnan omistamalla nostolaitesovitteisella murskalla ja urakoitsijan traktorilla tien reunasta. Tämän jälkeen murskataan puomikoneella kaiteiden vierut ja niin pitkältä kuin McConnelin puomikoneella ylttää. Osa penkoista murskataan vielä urakoitsijan kaivukoneen kanssa pidemmällä puomilla.

Suurimpaan osaan väylien varsista riittää oma puomimurskain ja osa kevyen liikenteen väylistä niitetään vain nostolaitemurskalla ja hieman leveämmältä McConnelilla. Ajokilometrejä tulee kuitenkin paljon useammasta työleveydestä. Samoin tulee peruutuksia ja väistämisiä, jotta puomimurskan kanssa päästään mahdollisimman tarkkaan niittoon.

Kun traktoreiden kokoluokka kasvaa, yleensä se heikentää kuljettajan näkyvyyttä aivan traktorin viereen.

-Kunnan linkku-Valtraan on asennettu kamera, jolloin murskaimen näkee aivan takapyörän vierestäkin, kertoo Jens Burman, joka linkkutraktorilla ja McConnelilla on usein liikkeellä. Aikoinaan ostimme tällaisen demo-koneena olleen linkun vanhan linkku-Valtran tilalle, kertoo tiemestari Kjell Sundsten ja tämä on palvellut meitä hyvin, Kjell jatkaa.

Jensin ei tarvitse kurkotella ohjaamosta. Niittotyössä pitää olla tarkkana ja siksi ohjaamon reunassa on kamera, jotta murskaimen sijainnin näkee aivan viereen, eikä ohjaamossa tarvitse kurkotella.

Talvella traktorilla aurataan ja hiekoitetaan ja keväällä harjataan. Talvella traktorin kanssa poistetaan myös polannetta ja keväällä pudotellaan penkoista lumia. Linkkukone on hieman pitkä, mutta kätevä ja ketterä, kun esimerkiksi niittotyössä etupyörät voidaan pitää hieman keskemmällä, jolloin vastapainoa saadaan lisää. Traktori on toki tukeva muutenkin 5,5-metrisellä puomilla, jolla ulotutaan pienissä penkoissa hieman vastarinteeseenkin.

McConnel on aikoinaan ostettu demokoneena ja siinä on ollut vain mekaaninen ohjaus venttiileille. Myöhemmin kaksi venttiiliä on muutettu toimimaan sähköllä, jolloin vaijerisulkeiset ovat hieman helpommat. Kuvassa on Jens Burman. 

-Tämän puomin kanssa N-sarjan Valtra linkkuna on riittävän tukeva peruskone, Jens kehuu. Puomin liike ei liiemmälti huojuta traktoria.

Niitto alkaa ennen juhannusta, jolloin ajetaan kaikki väylät kuntoon. Tämän jälkeen on lomakausi ja kun tullaan lomalta, niitetään kaikki taas uudestaan. Niittotyöt kestävät yhteensä 3-4 viikkoa ja kukin kone ajaa vuorollaan väylän nostolaitekone ensimmäisenä.

Pitkää suoraa päästään harvoin niittämään kerralla, kun työtä keskeyttävät teihin liittyvät rakenteet, kuten kaiteet, linja-autopysäkkirakenteet ja liikennemerkit. Niitossa väistetään myös muita kulkijoita. Etäämmällä on myös puustoa, jota pitää kiertää. Puomimurskaimella ajetaan joka tapauksessa useampia työleveyksiä, jolloin työ hankaloituu aina etäämmällä.

Terät murskaan on vaihdettu viimeksi viime vuonna ja hieman kulumaa näkyy reunassa.