Mara liikkuu Quadtracilla väljästi

Mara 70MPN:n vetokoneena Case Quadtrac STX535

Pellon muodolla on suuri merkitys vesitalouteen. Muotoilu onnistuu tehokkaasti riittävän kookkaalla erikoiskalustolla ja paikannukseen perustuvalla koneohjauksella. Jari Keränen lähti urakoimaan palvelua hankkimalla Case Quadtrac STX535:n telavarustuksella ja perään Maran suurimman lanan 70MPN:n sekä Trimblen koneenohjausjärjestelmän.

Mara 70MPN:n vetokoneeksi Case Quadtrac STX535 on sopivan kokoinen niin painonsa kuin tehonsakin puolesta.

Keränen toimii Pohjois-Pohjanmaalla Tyrnävältä käsin ja tuolla alueella on tasaiset maat ja paljon perunanviljelyä, jossa muotoilulla saadaan merkittäviä vaikutuksia satoon. Tarvetta muotoilla pellon pintoja on siten alueella paljon. Itsekin Keränen on toiminut perunanviljelijä, mistä ajatukset tämän laadun urakointiin juontuvatkin. ”Kenelläkään ei tahdo olla aikaa tehdä muotoiluja. Toisaalta investointi koneisiin, joilla työ käy, on iso, joten töitä niillä pitäisi tehdä ahkerasti. Siten tämä sopii hyvin urakoitsijatyöksi”, perustelee Keränen.

Jari Keränen pitää mukanaan myös maantiiveysmittaria, jonka avulla saadaan tietoa tiiviiden kerrosten etäisyydestä maan pinnasta.

Avagro Oy:n Mara-lanat

Kiinnostus Maran hankintaan Keräsellä heräsi Avagro Oy:n Anssi Väättäsen tuotua ensimmäiset Mara-lanat maahan. ”Vuosi sitten kesällä en tehnyt oikein mitään, kun lopetin perunanviljelyn. Viime talvi meni suunnitellessa tätä lanatouhua ja lopulta rahoituskin järjestyi.”

Mara-malliston MPN-sarja on raskastekoisia lanoja järeään ammattikäyttöön. Mara 70MPN on lippulaivamalli, jolla on seitsemän metriä leveyttä ja terän korkeus on 1,2 metriä. Lana painaa 5400 kg, joten aivan pienellä traktorilla tätä ei kannata lähteä yrittämäänkään liikkeelle. Minimitehontarpeeksi on ilmoitettu 210 hevosvoimaa.

Siirrot käyvät ajamalla maantiellä 25 km/h nopeudella, kone kulkee kyllä 30 km/h nopeudellakin tarvittaessa, mutta telojen kuumenemisen ja sitä kautta kulumisen takia ajonopeus kannattaa pitää maltillisena. Pitkät matkat Keränen toki kuljettaa konetta lavetilla. Lana taittuu kuljetusasentoon hydraulisesti ja menee kuljetusasennossa 2,5 metriin, joten levein on traktori, joka on kolme metriä leveä.

Quadtracissa on kuusisylinterinen 15-litrainen dieselmoottori, josta tehoa on otettu tässä koneessa 548 hevosvoimaa.

Alkujaan Keränen suunnitteli vetokoneeksi kaksitelaista Challengeria. Sen paino 12 tonnia oli kuitenkin auttamattomasti liian vähän tähän tarkoitukseen. ”Väättäsen Anssin avustuksella löytyi tämä Quadtrac, jossa on riittävästi vetotehoa ja painoa 24 500 kg. Anssille pitää antaa suuret kiitokset vetokoneen hankinnan järjestelyistä”, kiitelee Keränen. Quadtracissa on kuusisylinterinen 15-litrainen dieselmoottori, josta tehoa on otettu tässä koneessa 548 hevosvoimaa.

Quadtrac tela

Teloilla varustetulla traktorilla saadaan erittäin hyvä vetoteho pintapaineen jäädessä vähäiseksi. Keränen muistelee, että pinta-alaa peltoa vasten teloilla on 5,6 neliömetriä.

Trimblen satelliittipaikannus Mara-lanassa.

Korot Keräsen Mara ottaa satelliittipaikannuksella, joten mitään lasereita ei pellolle tarvitse viritellä. Järjestelmä on Trimblen tekosia ja mittalaitteessa on kahden senttimetrin tarkkuus.

Trimblen paikannusjärjestelmä Quadtracin ohjaamossa.

”Ensin valitaan korkeudet peltolohkolle, eli tuodaan sen tiedot joko muistista, jos lohko on ajettu aiemmin tai ajetaan ne sinne. Ajettaessa ensin kierretään pelto ympäri ja sitten noin 15 metrin välein. Ohjelma laskee siirtokuutiot ja osaakin tehdä sen hyvin. Luontaisen suunnan mukaan saadaan pienimmät kuutiot ja muutos helposti tuplaa kuutiot. Perunalla kaato pitää saada rivien suuntaiseksi, jolloin siirrettäviä massoja tulee helposti paljon.”

Jari Keränen, Mara 70MPN ja Case Quadtrac STX535.

”Paitsi perunalle, tasaus sopii kaikille viljelykasveille. Tasatulle pellolle ei tule märkiä notkoja eikä poutivia harjuja”, huomauttaa Keränen. Tasattu pelto pienentää juurikkaiden kokojakaumaa ja säästöä syntyy vähenevän lannoite- ja kasvinsuojeluaineiden tarpeen kautta.

”Koneessa pitää olla tehoa ja painoa, lanassa leveyttä. Kun tähän lisätään asianmukaiset mittalaitteet, niin jäljestä tulee oikeasti hyvää”, kiteyttää Keränen tasaustyön koneiden vaateet.

Vielä ei Jari Keräsen kaltaisia tasausurakoitsijoita ole montaa, mutta tulevaisuudessa Keränen uskoo tämän urakointimuodon kasvavan.

”Vielä eivät isännät ole oikein tiedostaneet tasauksen merkitystä, mutta nyt, kun he käyvät katsomassa muotoiltuja aloja, niin kiinnostus herää. Periaatteessa olen valmis lähtemään mihin päin Suomea tahansa, kun hehtaareja on vain riittävästi. Tähän asti töitä on kyllä riittänyt ihan tarpeeksi tässä aivan Tyrnävän alueella.”