Uutiset

Yleinen

Liukukatto hakevarastoon

Hakevaraston kattoja on rakennettu monella tavalla ja Urakointi Uutisissakin on ollut esillä monia toimivia ratkaisuja. Useimmiten katto on toteutettu saranoituna ja omalla hydrauliikalla. Hydraulisylinterejä voidaan käyttää myös esimerkiksi traktorin hydrauliikalla. Etenkin tuulisella paikalla tukien merkitys korostuu, kun ”purje” joudutaan nostamaan varaston täytön ajaksi pystyyn.

Katto voidaan rakentaa myös liukuvana. Tällöin ei tarvitse rakentaa katolle saranointia ja hydrauliikkaa. Tarkoituksena kyseisessä vaihtoehdossa oli tehdä katosta yksinkertainen ja toimintavarma.

Kyseisessä hakevarastossa valuharkkoseinän päälle kiinnitettiin lankkujuoksut ja niihin kiinnitettiin vanhat sahan rautatiekiskot: suomalaista teollisuushistoriaa. Kiskoja on kahdet molemmin puolin, jolloin laakeroidut liukuovien rullapyörästöt on tuettu myös ylöspäin. Vaihtoehtona olivat myös uudet liukuovien c-kiskot väärinpäin asennettuna. Niiden vakiopituus maksimissaan on kuitenkin vain kuusi metriä ja kiskoa olisi pitänyt jatkaa keskeltä. Toisaalta c-kisko on syvä, jolloin tuki katon nostolle tuulessa olisi ollut harmittavasti väljempi.

Katto liukuu kiskoilla, kuten liukuovi, vaikka painoa on reilu 200 kiloa/lape

Kyseinen hakevarasto on neljä metriä leveä. Liukukaton runko on tehty 2*6 lankusta, joita on pystyssä kaksi rinnan kehikossa. Varastoon ei sovi kukkua, koska katon runko viistää seinien pintaa. Kattotuolien rakenne on kolottu siten, että ne asettuvat kehikon sisään. Kyseiset kattotuolit ovat Koskisen Oy:n valmistamat.

Katon puoliskot liukuvat puolelleen reilun metrin seinän ulkopuolelle ulottuvien kiskojen yli siten, että kippauksen ajaksi koko hakevaraston katto aukeaa. Lappeen keskimmäinen rulla on asennettu niin, että katto pysyy tasapainossa kiskojen päällä, vaikka räystään alla oleva pyörästö on tyhjän päällä, kun katto on auki. Käytännössä lähes koko yhden lappeen massa on kiskon päässä olevilla tukipyörästöillä, kun katto on auki. Harjan alla oleva pyörästö taas pitää katon vaakasuorassa, koska pyörästö on kotelossa.

Hake kipataan varastoon rinneratkaisussa ylhäältä monttuun. Bruttotilavuus on syytä mitoittaa siten, jotta hakekuormien tuontiaika ei ole aivan minuutti- eikä päiväpeliäkään. Jotta hakekuormat voidaan tuoda aina täytenä, on hakevarastossa oltava muutama kuutio pelivaraa. Ylimääräiset harkkokerrokset eivät paljoa ylimääräistä maksa, mutta ne lisäävät sopivasti varaston tilavuutta ja vähentävät haketoimituksen tarkkuutta.

Hakevaraston kynnys ei ole korkea, mutta riittävän korkea, jotta vaunu pysähtyy kynnykseen.

Kuvassa on hakeurakoitsijan koukkulavaperävaunu. Koukkulavat helpottavat hakelogistiikkaa, kun hakevarastot on täytetty, lavoja voidaan täyttää valmiiksi odottamaan seuraavia toimituksia.

Liukukiskojen päälle laitettiin kippauksen ajaksi halkaistut rumpuputket, jolloin hake ei mene kiskojen väliin. Muuna aikana rumpuputket voivat olla vaikka ulkopuolella olevin kiskonpäiden suojana.

Kun kisko tulee 120 senttiä seinän ulkopuolelle, katto aukeaa kokonaan varaston päältä sivuun. Katon ollessa kiinni, kiskot törröttävät noin 70 senttiä lappeen ulkopuolella. Kiskojen päät on yhdistetty päässä olevalla alalatalla toisiinsa.

Lue seuraavaksi