Linkku New Holland aktiiviseen tasoitukseen ja raskaisiin vetotöihin

Suomen ensimmäinen New Hollandin T9-linkkuohjattu pyörätraktori on ollut keväästä jo töissä. Mallimerkintä T9.560 kertoo moottorista irrotettavan hevosvoimamäärän. 560 heppaa on raskaassa vetokäytössä. Paripyörillä ja 900 -millisillä renkailla vetovoima saadaan hyödynnettyä pelto-olosuhteissa. Kyseisen traktorin maahantuoja on Agritek ja jälleenmyyjänä oli LH-Osa Iisalmesta.

Elovaaran maantasauslana on jo toinen itse tehty. Edellinen lana jäi pieneksi. Rakenteet ovat järeitä. Terän kallistus hoidetaan nostamalla ja laskemalla neljän pyörän kannatinta. Maantasauslanassa siivet ovat nivelöity keskelle ja aurauskulmaa voidaan säätää. Aikaisempaan lanaan verrattuna siipikulmaa on kasvatettu, jolloin irtokivet saadaan juoksemaan sivuun karheelle. Kun kivet ovat karheella, ne on kätevämpi kerätä pellolta pois. 

Euromasterin myymät paripyörien kiinnityslaitteet ovat toimivat, Mikko vakuuttaa. Järjestelmä on suunniteltu etenkin raskaaseen kalustoon. Kun vanne asettuu kohdalleen, ei tankoihin kohdistu enää suuria voimia. Paripyörät ovat myös kätevä kiinnittää. Rengaskoko New Hollandissa on 900/60R42.

- Ilman paripyörävalmiutta traktorin ominaisuuksien hyödyntäminen olisi jäänyt puolitiehen, Mikko painottaa. Jos traktorissa on 560 hevosvoimaa ja se kaikki otetaan vetokäyttöön pellolla, luisto kasvaa ilman paripyöriä kohtuuttomasti. Ja peltotöihin tämä traktori kuitenkin hankittiin, Mikko jatkaa. 

Hallintalaitteen linkussa ovat kuten perinteisessä pyöräohjatussa traktorissa. 

Amerikkalaiseen tyyliin traktorissa ei ole jalkakaasua, jolla määriteltäisiin moottorin kierrokset. Kierrokset määritellään käsikaasulla ja yksi poljin on nopeuden hidastamista varten päisteessä.

 - Ajoa perinteiseen traktoriin verrattuna helpottaisi jalkakaasu, jollainen pitäisi saada asennettua, Mikko kertoo. Kun moottorin kierrosten ohjaus on joka tapauksessa sähköinen, polkimen asentaminen ei pitäisi olla monimutkainen asia.

Satokartoitusta ei vielä ole käytössä, mutta etenkin korjuuseen sellaista vähitellen kaipaan, Mikko toteaa. Kasvuerot lohkon eri osissa pitäisi saada rekisteröityä, jolloin saataisiin mitattua kasvupotentiaalia.

Pellon pintaa muotoillaan silmämääräisesti, koska korkeuserot ovat kuitenkin suuria. Lanaa pitää kuitenkin seurata koko ajan, jotta lana ei haukkaisi liikaa. Jos lana painuu vähitellen muutaman sentin kerrallaan kulmasta sisään, on kohta lanan edessä runsaasti ylimääräisiä kuutioita siirrettävänä. Maata tasataan isommassa mittakaavassa, jolloin notkopaikkoihin tuodaan maata korkeammilta töppäröiltä ja rinteistä. Samalla saadaan korjattua myös pienemmät maanpinnan heitot. 

Pelto tasataan ajamalla maata ristiin. Uutta peltoa raivatessa kivet kerätään mahdollisimman tarkkaan pois, mutta kiviä jää aina muokkauskerrokseen ja routa nostaa maan alta kiviä koko ajan lisää. 

Maata pitää siirtää, jotta pinta saadaan tasaiseksi. Oma lanalla, jolla maata siirtyy runsaasti, tasaaminen käy kätevästi.

Maailma näyttää toiselta New Hollandin ohjaamosta, joka on korkealla. Kuljettajana on nyt Mikko Elovaara. Pääasiassa pellontasausta on hoitanut Antti. Elovaaran maatila hoidetaan nykyään kahden osakeyhtiön kautta, kun Mikon poika Antti on ottanut myös osansa maatilan töitä hoitoonsa. 

Ohjaamossa kuljettajan penkki kääntyy kulmittain, jolloin lanan seuraaminen on helpompaa. Amerikkalaiseen tyyliin traktorissa ei ole jalkakaasua, jolla määriteltäisiin moottorin kierrokset. Kierrokset määritellään käsikaasulla ja yksi poljin on nopeuden hidastamista varten päisteessä. 

Kun viljelyä on jatkettu kymmenkunta vuotta ja maa on tasattu useampaan kertaan, alkaa maan muodot vakiintua. Pikku hiljaa maa asettuu oikeaan tiiviyteen, jolloin pelto on sen jälkeen tasainen. Vuosien varrella peltoa on raivattu noin 450 hehtaaria. 

Nurmi jalostetaan lihanautojen avulla. Ruokinta hoidetaan seosrehuvaunulla ja se täytetään rehupihalla. Rehupihassa on kymmenen katettua laakasiiloa, joista kuusi on varattu säilörehulle ja kokoviljalle. Kuvassa olevat siilot on rakennettu viimeisenä rinteeseen. Navettainvestointien lisäksi on investoitu laakasiiloihin. Siilot ovat katettuja ja kolme uusinta ovat läpiajettavia. Kun rehukuorman kanssa kuljetaan kasan päälle, rehumassaa painatetaan myös kuormilla. Täyttövaiheessa täytetään yhtä siiloa ja kasan päällä hääräävät pyöräkuormaaja ja yksi tai kaksi traktoria.

Lippa katossa vähentää rehujen kastumista. Seosrehuvaunun lastaaminen hoidetaan pyöräkuormaajalla. 

Seppo Pentti, UU 7/2014