Kronoksen Griptoon Strenx-erikoisluja rakenneteräs

Seppo Pentti

Puutavarakuormainten käyttäjät haluavat lisää pituutta puomiin, jotta puuta saadaan noukittua kauempaa. Samalla hyötykuorma ei saisi pienentyä. Onneksi uusia materiaaleja, kuten Strenx-erikoislujaa rakenneterästä on käytettävissä suunnittelutyön tueksi. Kronoksella uuden Gripto-malliston isoin kuormain esiteltiin viime Metkossa ja nyt niitä on myyty jo reilu kymmenen.

Michael Johansson ja Gripton puomiston osia. Jatkeen välykset poistetaan kulutuslevyillä ja metallilevyillä. Gripton rakenne on Strenx-erikoislujaa rakenneterästä.

Kronoksella on palkkalistoillaan reilu 20 työntekijää ja tämän lisäksi on vuokrahitsareita. Alihankinta työllistää myös yhteistyöyrityksissä. Tuotevalikoimassa on metsäperävaunujen ja kuormainten lisäksi myös murskaimia ja äkeitä.

Asiakkaat ovat kiinnostuneita tuotteista, joilla saavutetaan korkeampi tuottavuus metsässä, Kronoksen toimitusjohtaja Michael Johansson  aloittaa. Me valmistajana sopeudumme tilanteeseen ja otamme uusia materiaaleja käyttöön, sekä suunnittelemme uusia tuotteita, joilla tämä tarve saadaan tyydytettyä.

– Kun suunnittelijat laitetaan töihin puhtaalta pöydältä ja otetaan uusi materiaali käyttöön, saadaan aikaiseksi tuote, joka kiinnostaa asiakkaita. Meillehän pienenä organisaationa uuden tuotteen tai oikeastaan koko mallisarjan suunnittelu ja lanseeraaminen on iso juttu, Michael tunnustaa.

Raahesta Strenx 700 MC+

– Meille tämä SSAB:n erikoisluja rakenneteräs tulee Raahesta. Pääpuomit tulevat meille alihankkijalta valmiiksi hitsattuna ja koneistettuna, muut osat teemme itse.

Gripton suunnittelussa on käytetty avuksi teollista muotoilijaa, joka on yhteistyössä Kronoksen oman suunnittelijan Mikko Piepposen kanssa suunnitellut lopputuotteen, joka on ominaisuuksiltaan ainutlaatuinen, sekä vielä silmää miellyttävä. Gripto kuormaimen suunnittelussa on otettu huomioon asiakkaiden vaatimukset. Jo kuormaimen vakiovarustukseen kuulu puomivalo, asiakkaan ei tarvitse viritellä sellaista itse jälkeenpäin, Michael toteaa.

Kronoksen metsäperävaunut ovat lähes poikkeuksetta varustettu vedolla. Vaihtoehtona ovat mekaanisesti ja tai hydraulisesti vetävät vaunut. Ainoastaan pikkuvaunuja valmistetaan ilman vetoa.

– Meidän tavoite suunnittelussa ja räätälöinnissä on se, että asiakkaan ei tarvitse enää parannella tuotetta, vaan hän saa käyttöönsä valmiin paketin, Michael painottaa. Kuormaimia on ollut kahdella eri asiakkaalla testattavana ja muutosesitykset ovat olleet melko pieniä.

– Gripton kotimaisuusaste on oikeastaan niin korkea kuin se vain voi olla. Puomiston osat ovat valmistettu Kronoksen tehtaalla, pääpuomia lukuun ottamatta, ja kääntökehä on valettu Suomessa Leinovalulla.

Jokainen Strenx-erikoislujasta rakenneteräksestä valmistettu tuote numeroidaan, jolloin kyseisellä numerolla voidaan jäljittää teräserä terästehtaalle saakka.

Uuden kuormaimen suunnittelu oli strateginen päätös, mutta menekki yllätti ja tuotantosarjaa on kasvatettu tilausten lisääntymisen jälkeen. Etenkin vientiin Gripto on ollut kysytty ja esimerkiksi Itävallan markkinoita varten on lanseerattu kuormaimen tilttivarustus, jolla kuormain voidaan tiltata kaltevaan maastoon nähden.

Kuvassa Kronoksen ensimmäinen metsäperävaunu, jossa on tilttivarustus. Tiltti on tarpeen todella mäkisessä maastossa, kuten Itävallassa. Käännössä tarvitaan valtavasti voimaa, jos koko puomistoa käännetään ylämäkeen.

– Tämä on sitä räätälöintiä, mikä ei välttämättä sovi kaikille valmistajille, jolloin he joutuvat sanomaan herkästi ei tilaukselle. Räätälöinti on aina oma projektinsa hinnoittelua ja suunnittelua myöten, mutta pojat tuotannossa ovat huomanneet, että räätälöinti antaa myös mahdollisuuden menestyä, Michael pohtii.

Räätälöinti ja nikkarointi vaativat aikaa ja toisenlaista huolellisuutta, mutta projektijohtamisella sen toteuttaminen on mahdollista.

Suunnittelussa toiminnallisuus ja huolto 

Gripto on oikeastaan Mikon lapsi, kun hän on pitkälti ollut kehittämässä kuormainta. Kaikki eivät näy suunnittelijan kuvaputkella kuten tuotannossa ja siksi Mikko osallistuu myös kokoonpanoon. Taustalla on 8020-mallin kuormain.

Puomiston jatkon puolen tuuman letkut ovat saatu sopimaan hyvin rakenteeseen ja ketjujen kääntö on rakennettu uudella tavalla. Ketjun taittuminen pyörässä poikkeaa letkusta ja siksi käytössä on nyt kaksi alumiinipuolikasta ja kaksi isoa laakeria, jotka antavat isomman kääntösäteen.

Kronoksen valikoimiin kuuluvat myös äkeet sekä Predatorvesakkomurskaimet. Äkeet teemme täysin itse ja vain osa vesakkomurskaimen osista tulee alihankkijoilta.

Gripto on oikeastaan Mikon lapsi ja hän on pitkälti ollut kehittämässä kuormainta.

Uusi suurlujuusteräs, Strenx tuo lujuutta ja keveyttä kuormaimeen.  Uusi 10-metrisellä puomilla varustettu Gripto on kevyempi kuin vanha 8020, mutta rakenteet ovat lujemmat. Rungossa on käytetty taivutettua profiilia, jolloin lujuutta on saatu lisää. Koko kuormain suunniteltiin uudestaan ottaen huomioon keveys ja nostokyky. Tärkeää oli myös avartaa letkutusta, jolloin kuormain toimii pienemmällä paineella nöyremmin. Mutkaliittimiä on vain muutama venttiilipöydällä ja puomin taitossa putki vain pyöräytettiin ympäri aiemman porauksen sijaan, jolloin öljyt lämpiävät vähemmän.

Uuden kuormaimen suunnittelussa on huomioitu helppo huollettavuus. Kun hydrauliikka on puomiston päällä suojassa runkolevyjen kourussa, ei erillisiä suojia enää tarvita kuten ennen. Hydrauliikka on puomin päällä helposti huollettavissa ja jatkon liukupalasäätöä on yksinkertaistettu. Käytössä on yksi palakoko ja välys säädetään metallilevyillä, jolloin rakenne ei heikkene rei´illä. Puomistossa on kiskot, joihin hydrauliikka on kiinnitetty.

Puomiston jatkon puolen tuuman letkut ovat saatu sopimaan hyvin rakenteeseen ja ketjujen kääntö on rakennettu uudella tavalla. Ketjun taittuminen pyörässä poikkeaa letkusta ja siksi käytössä on nyt kaksi alumiinipuolikasta ja kaksi isoa laakeria, jotka antavat isomman kääntösäteen.

– Kun Gripto on esitelty, ei vanhalla pataraudasta valmistettuja uusia tuotteita enää esitellä. Gripton pienempiä malleja suunnitellaan jo. Uudet mallit ovat vast’edes suurlujuusteräksestä tehtyjä ja mahdollisimman pitkälle käytetään samoja komponentteja kuin isossakin mallissa. Tämä vähentää komponenttien määrää, jolloin koko tuotantoa ja varaosia on helpompi hallita, Michael päättää. 

www.kronos.fi